Bukefalos 28 år!

Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Jamtland

Trådstartare
Gör det någon skillnad på kaninen (förutom dent uppenbara avsaknaden av kulor) om man kastrerar den? Vi har en fransk vädur som är ca 12 veckor nu, han är toksnäll och jag vill gärna att han forsätter vara det. Blir de "snällare" om man kastrerar dem?

Vad är det för skillnad egentligen på´Härstamningsbevis och stamtavla? Vår kanin har Härstamningsbevis men hans föräldrar har alla ställts ut, går det inte att stambokföra honom då?

Jenny
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Det är olika hur de blir efter kastrering.
Vissa blir snällare, en del slöare, vissa kan bli mindre trevliga och vissa ändras inte alls.
Så det är nog en individfråga.

Ang att din har härstamningsbevis, så kan det bero på att han inte är tänkt för avel, eller har icke godkänd färg/teckning.
Tack vare att han inte har stamtavla, går han ej att ställa ut och kan således ej heller stambokföras.
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

men han har ju stam, den står ju på härstamningsbeviset?

Jenny
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Fast han måste ändå ha en korrekt stamtavla med förbundets logga, med alla uppgifter, samt vara märkt.
Annars är han varken utställningsbar eller stamboksberättigad.
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Har just nu två stycken toksnälla hanar, de ändrade sig ingenting efter kastreringen. Av de fem kastrerade hanarna jag haft har det varit likadant, de slutar bara att försöka para sig med de andra kaninerna och den som skvätte överallt slutade med det.
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Blir de "snällare" om man kastrerar dem?

Min lugnade sig betydligt. Han var jättesnäll som liten, men blev fruktansvärt bitsk när han blev könsmogen. Trodde ju att det var en hona så hade honom som sällskap till den andra honan jag har, kanske var det som utlöste hans beteende, att hon var hans revir och det hade ingen annan med att göra? Hade han varit ensamkanin kanske han inte alls hade reagerat på samma sätt. Nåja, han blev betydligt trevligare efteråt. :)
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

*Delvis kl*

När kastrerar man dem då? Kostnad (förstår att det skiljer, men vad betalade ni?) Försäkrar ni era kaniner? Kan man öht försäkra en kanin?

Jenny
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Man kan kastrera så fort kulorna trillat ner ordentligt.
Veterinärer brukar råda att man väntar tills kaninen är ca 6 månader.

Här kostar det 600kr.

Försäkrar mina? - nope.
Sparar hellre en summa på ett speciellt veterinärkonto.
Det är så sällan någon kanin varit sjuk, att det lönar sig mer att spara på ett konto, än att betala en premie.

Men det går att försäkra en kanin om man vill.
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

Jag har inte försäkrat mina kaniner men det ångrar jag bittert. Har ett riktigt busfrö och olycksfågel som har kostat mig mer än 10'000:- i veterinärkostnader hittills, ska ta och försäkra henne så fort jag orkar ta tag i det!
 
Sv: Kastrera kanin? + Stamtavlefråga

*Delvis kl*

När kastrerar man dem då? Kostnad (förstår att det skiljer, men vad betalade ni?) Försäkrar ni era kaniner? Kan man öht försäkra en kanin?

Jenny

Min var ca fem månader, men kanske en "stor" kanin kastreras senare eftersom de blir könsmogna senare? Jag betalade i alla fall 704 kr, men fick innan kastreringen ange ett belopp hur mycket jag ville betala för extravård OM något skulle gå snett under operationen.

Japp, båda mina är försäkrade i Sveland, har dock bara veterinärvårdsdelen eftersom de var för billiga i inköp för att kunna teckna livförsäkring. Det är inte speciellt dyrt, tror det kostar 325 kr per kanin och år. Då ersätts 80% av kostnaderna efter en självrisk på 900 spänn, eller nåt. Kan det inte rakt av i huvet. :o
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 064
Senast: dotzie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 811
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 005
Senast: Katti
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 620
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp