Kastrera misstänkt klapphingst (1-åring)

MarieKristina

Trådstartare
Det ser ut som om den ena kulan inte vill komma ner på min 1,5-åriga islandshingst så nu har jag börjat ställa in mig på ett klinikbesök till hösten. Ingreppet i sig är jag inte orolig över men hur lilleman ska uppleva en transport på ett par timmar samt framförallt frånvaro av resten av hästkompisarna ett par dagar gör mig lite fundersam.

Har tyvärr inte möjlighet att ta med någon mer häst som sällskap (brukar man det ens?) så det får ju gå som det går, men har någon annan erfarenhet kring detta med dessa små? Nojjar jag bara i onödan kanske eller hur har era reagerat?
 
Det ser ut som om den ena kulan inte vill komma ner på min 1,5-åriga islandshingst så nu har jag börjat ställa in mig på ett klinikbesök till hösten. Ingreppet i sig är jag inte orolig över men hur lilleman ska uppleva en transport på ett par timmar samt framförallt frånvaro av resten av hästkompisarna ett par dagar gör mig lite fundersam.

Har tyvärr inte möjlighet att ta med någon mer häst som sällskap (brukar man det ens?) så det får ju gå som det går, men har någon annan erfarenhet kring detta med dessa små? Nojjar jag bara i onödan kanske eller hur har era reagerat?
Först vill jag fråga om han är riktigt undersökt och om det är ett måste med kastration till hösten?
Undersökningen för att det inte alltid är helt enkelt att känna om det finns en eller två. Ibland kan sedering göra att det blir lättare.
Frågan om måste är för att långt ifrån alla är så utvecklade att bägge har trillat ner i den åldern. Har själv haft en som var tre innan vi säkert kunde säga att det fanns två och det räckte med vanlig kastrering.
 
Det ser ut som om den ena kulan inte vill komma ner på min 1,5-åriga islandshingst så nu har jag börjat ställa in mig på ett klinikbesök till hösten. Ingreppet i sig är jag inte orolig över men hur lilleman ska uppleva en transport på ett par timmar samt framförallt frånvaro av resten av hästkompisarna ett par dagar gör mig lite fundersam.

Har tyvärr inte möjlighet att ta med någon mer häst som sällskap (brukar man det ens?) så det får ju gå som det går, men har någon annan erfarenhet kring detta med dessa små? Nojjar jag bara i onödan kanske eller hur har era reagerat?
Börja lastträna är ett tips! Det kommer du även ha nytta av i framtiden.
 
Börja lastträna är ett tips! Det kommer du även ha nytta av i framtiden.

Precis min tanke. Börja lastträna samt börja träna på att ha hästen ifrån de andra.

När lastning och att gå ifrån de andra går bra så börja åka med hästen.

När åkningen går bra så åk och lasta ur någonstans och gå en promenad och sen lasta och åk hem igen :)

Du kommer ha nytta i framtiden av det.

Angående kulorna hade jag inte stressat för mycket men beror väl på om den ska gå i blandflock till hösten eller om möjlighet finns att ha två hagar?
Eller om den är riktigt odräglig i hanteringen redan?

Jag hade en isis-korsning som var en jävel att hantera redan som 9-månaders. Han åkte in på klinik för kastrering en vecka efter sin 1-årsdag. Ena kulan hade åkt lite upp och ner undet veckorna innan men vid sedering var den nere och sen väck! Blev en mycket mer lätthanterlig häst efter ingreppet
 
Först vill jag fråga om han är riktigt undersökt och om det är ett måste med kastration till hösten?
Undersökningen för att det inte alltid är helt enkelt att känna om det finns en eller två. Ibland kan sedering göra att det blir lättare.
Frågan om måste är för att långt ifrån alla är så utvecklade att bägge har trillat ner i den åldern. Har själv haft en som var tre innan vi säkert kunde säga att det fanns två och det räckte med vanlig kastrering.

Tack för era svar! Lastträning står numera på schemat, små korta turer också. Bra träning även om det sker ett mirakel och kulan trillar ner. Vi har haft veterinären ute för att kolla och han hittade bara en på min, (de andra jämnåriga isisarna hade då båda nere) Vet chansade på att den andra skulle falla ner vid sedering. Nu gjorde den inte det och ingreppet fick avbrytas trots att veterinären försökte ”massera” fram den länge och väl.

Den gången var lillen bara strax över året och jag vet ju att de utvecklas olika så jag var lugn med att det säkert skulle gå till hösten, men nu tvivlar jag. Gör naturligtvis en koll till innan jag bokar klinik men känner att jag vill börja förbereda mig.

Absolut relevant att fråga om det är nödvändigt med kastrering och svaret är dessvärre ja. Hagen med lösdrift passande för vinterförhållanden kräver det, blir blandflock där. Vill gärna att alla eventuella komplikationer i samband med kastreringen hinner bli väl utläkta innan hagbytet och hopsläpp med nya kompisar dessutom. Hingstig är han men fullt hanterbar. Så för den sakens skull hade jag kunnat ge honom mer tid...
 
Alltså, att kulan inte har trillat ner vid den åldern ser iaf inte jag som något konstigt. På min förra hingst så låg de uppe i gången tills att vi ställde honom framför ett brunstigt sto. Då fattade de galoppen ;)
Han var 2 år då. Och sen dess har han aldrig dragit upp dem igen.
 
Håller med om att det inte är konstigt, men i mitt fall är det ändå ett problem då han ska gå i blandflock till hösten. Han träffar mitt sto nästan dagligen och blir aldelles till sig men ingen extra kula för det än så länge det kanske hjälper dock, ha ha... Lever fortfarande på hoppet men är en sån som vill förbereda mig på alla möjliga utgångar;)
 

Liknande trådar

Träning Vad skulle ni gjort, hoppas ni orkar läsa detta. Bekymrad. Har en åring, kastrerad mars -05. Visade borreliasymtom precis efter intag...
Svar
5
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp