Kastrera ny katt

Tillis

Trådstartare
Imorgon ska vi få hem en ny katt!:laugh:
Hela familjen ser fram emot det då vår förra katt blivit påkörd och saknaden är stor.
Nu till frågan:
Katten vi får hem är en okastrerad hankatt på 1,5 år. Vi har tänkt kastrera honom så snart som möjligt, men hur länge är det lämpligt att vänta?
Vi vill ju helst inte att han ska börja markera revir över hela huset, men samtidigt är det ju en hel del stress bara med flytt och nytt hem med allt vad det innebär. Känns ju då inte så schysst att direkt lämna honom till veterinär för kastration...
Vad har ni för erfarenheter? Hur länge tycker ni att vi kan/bör vänta?

Mvh Tillis (som snart är lycklig ägare till en underbar Ragdoll)!
 
Sv: Kastrera ny katt

Först och främst; Grattis till Ragdollen! Hoppas det kommer bilder sen för dom är helt underbara! Lyckost! :love:
Sen ang kastreringen vet jag inte för när jag har fått katter i den åldern har dom allaredan varit kastrerade.
Men om du väntar en vecka så kisen hinner "bo in sej". Ring till veterinären och hör.
 
Sv: Kastrera ny katt

Jag skulle nog faktiskt kastrera på en gång. Om möjligt lämna in för kastrering innan katten kommer hem och så ta den direkt från veterinären till det nya hemmet.
 
Sv: Kastrera ny katt

Håller med sol, gör det så fort som möjligt!!! Jag vill också ha en ragdoll dom är ljuvliga!!!! Grattis:)
 
Sv: Kastrera ny katt

Håller med sol jag med..

Vår katt tjej fick ögat bort opererat innan hon kom till oss och det var inga problem utan hon fann sig tillrätta på en gång:love:
 
Sv: Kastrera ny katt

Äwen om det wore mest praktiskt att få hem katten nykastrerad så rekommenderar man inte att så görs. Det är som du säger en påfrestning bara att flytta och dessutom möter katten en helt ny bakterieflora i det nya hemmet. Wänta 14 dagar skulle jag rekommendera med reserwation för att det werkligen inte fungerar - då får man wäl wäga det ena negatiwa mot det andra.
 
Sv: Kastrera ny katt

Jag hade nog kastrerat på en gång, men jag har läst en del inlägg här o förstått att Tant Ester vet vad hon pratar om så lyssna på henne:)
 
Sv: Kastrera ny katt

Tack för era svar!
Kissen har nu varit hemma i ett dygn, och verkar finna sig väl till rätta. Han sover mest... Hittills så äter han ganska sparsamt, men vi är ju också vana vid vår förra kisse som kastade i sig maten på två minuter.:crazy:
Han går på lådan och har inte visat några tendenser ännu på att vilja strila eller liknande. När han är vaken så myser han mest och går omkring med svansen rakt upp och stryker sig kring benen på oss. :love:
Första natten har han delat mellan att sova hos vår 4-åriga dotter, och sedan vid mina fötter.
Verkar alltså inte alls skygg eller så, men vi ska försöka vänta med kastrationen iaf en vecka så han bor in sig lite mer.
Det där med bakteriefloran är ju också sant - det hade vi inte tänkt på.

Tack igen för era svar! Bild ska jag försöka åstadkomma framöver

//Tillis
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 240
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Vi fick låta katten somna in för c:a 2 veckor sedan pga sjukdom och ålder, han blev nästan 17 år. Saknaden är stor men den riktigt tunga...
Svar
11
· Visningar
1 110
Senast: Keb71
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 352
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp