Kastrera shettis 4 år - pris?

Kicki081

Trådstartare
Ska ev kolla på en 4 årig shettis hingst, som isf kommer kastreras före köp. Undrar vad det brukar kosta hos distriktsvet, samt då om det görs stående eller på klinik?
 
Om man ska göra det stående eller liggande beror först och främst på individen. Ju mer utvecklad hästen/hingsten är ju större risk för komplikationer vid stående kastreringen. Säkrast är om såren sys ihop.
Sedan när det gäller så små hingstar kan det vara enklare för veterinären att komma åt om den ligger ner.
Pris som Lovisaleonora skrev varierar väldigt mycket. Sist jag fick en häst kastrerad valde jag att göra det på klinik som hade fast pris och sydde såren. Det kostade mig 5500 plus transporten.
 
Oj så det kan skilja så mycket.
Men när man bokar kastrering, ska veterinären först komma och undersöka hingsten då för att avgöra mest lämpliga metod? Och så får man en prisuppgift? Eller hur går det till?
 
Oj så det kan skilja så mycket.
Men när man bokar kastrering, ska veterinären först komma och undersöka hingsten då för att avgöra mest lämpliga metod? Och så får man en prisuppgift? Eller hur går det till?
Ju äldre hingsten är ju större risk för komplikation vid hemma kastration, inte ens säkert att din lokala hästvet. Vill kastrera när den är äldre än 3 år.
Kallblod har också en lite ökad risk.
Komplikationsrisken är generellt mindre om det görs på klinik och såren sys och miljön är renare än i stallet.
Det ska också tas i beaktande förutom kostnaden.
Klinik behöver inte vara dyrare, du behöver ju inte betala någon körkostnad för veterinären tex.
Tänk också på att inte kastrera mitt i sommaren och att ponnyn ska ha en grundvaccination för stelkram innan kastration.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 447
Senast: Vovve
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 734
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp