Bukefalos 28 år!

Kastrera shettishingst.

caradan

Trådstartare
vad ca kostar det att kastrera en shettis hingst?
När är tidigast man bör göra det?
Bäst stående eller liggande, på klinik eller hemma?
 
Sv: Kastrera shettishingst.

Det finns fördelar och nackdelar med allt och vad det kostar beror på vem och var i landet. Så för att få uppgifter är det bättre att ringa runt och fråga!

Jag kastrerade min B-ponny ståendes på klinik vid 1 års ålder. Gick på ca 4500kr inkl moms om jag inte minns helt fel.
 
Sv: Kastrera shettishingst.

Tack för ditt svar.
Får kolla runt när det blir dags.
 
Sv: Kastrera shettishingst.

Kasterade min när han var ett, på hösten. Ståendes hemma i stallgången, 1800:- och då ingick ett återbesök av veterinären där hon kollade till honom några dagar senare.
 
Sv: Kastrera shettishingst.

Jag tror att många veterinärer föredrar liggande kastration på shettis, av storleksskäl. Det är liksom inte så enkelt att komma åt under en shettis...
 
Sv: Kastrera shettishingst.

Jag kastrerade min shettis för ca ett år sedan. Det kostade 2700 kr. Stående på distriktsveterinräenas klinik. Tidigare kastrerade dom shettisar liggande, har tagit 2 st liggande våren 2010. Men nu gör dom tydligen bara stående för att det skall vara enklare som jag förstod det. Tyngdlagen gör att grejorna lätt kommer ut så att säga. När dom ligger kan tydligen blodkärl och annar krypa iväg på ett annat sätt.
 
Sv: Kastrera shettishingst.

2500:- kostade det när jag kastrerade min normalstora shettis i år. Hade han varit mindre hade det varit svårarbetat för veterinären. Han var då ett år gammal och det gjordes stående, mycket smidigt, hemma ute i hagen en solig majdag. Därefter fick han smärtstillande (Metacam) under några dagar. Inga komplikationer alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 858
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Grazing
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 656
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp