Kastrera tik eller ej?

Kissing Spine

Trådstartare
Kastrera, sterilisera, ni fattar. Går i tankar om att göra det på min dam, framförallt för att slippa löp etc då vi tävlar mycket och dessutom mår hon väldigt dåligt under och efter löpet.

En annan tanke som kommit fram nu är att hon antagligen luktar väldigt gott även mellan löpen, då hanhundar är som galna efter henne. Något som lillan tycker är väldigt jobbigt då de verkligen blir PÅ :crazy:. Kan detta stämma tro? De är inte alls på mammas tik, men hänger i baken på min tjej och "stajlar" upp sig.

Vad finns det för för- och nackdelar med detta? Kostar? Risker? När ska man göra det (dvs före, efter löp)? Släng in tankar och åsikter :).

Tiken är en liten sheltiedam på snart 2,5 år.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Det finns väldigt många risker med att inte sterilisera, jag ser nog inte en enda nackdel i att göra det. Man slipper juverinflammationer och juvertumörer osv plus löpet då. Så ska man inte avla tycker jag det är en bra ide.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Tack skrubbis!

Känner mig lite osäker ändå, iom att det ändå finns risker. Dessutom surt att inget går på försäkringen.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Fast risker finns det varje gång man gör en operation. Jag ser bara fördelar, bättre för hunden och roligare för ägaren! :) Att det inte går på försäkringen är ju för att du själv väljer operationen så det är ju inte så konstigt. Däremot har jag hört att vissa bolag sänker premien om man kastrerar en tik eftersom man då slipper inflammationer och tumörer i juver/livmoder som idag är väldigt vanligt.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Åh, då kanske man ska kolla upp det! Jag har If, ifall någon har hört ngt om det.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Jag vet inte så mycket om kostnad osv men jag vet att mina föräldrar kommer kastrera sin loppa när hon blir stor nog. Deras förra hund (tik) dog pga tumörer i livmodern.
Hon hade alltid varit frisk och glad (7 år, flatcoated retriever), men sen ett löp så blev hon dålig. Löpet slutade inte när det skulle och hon verkade allmänt hängig. Så hon fick till veterinären som trodde att det var något enkelt (jag minns inte vad han sa), men trots den behandlingen blev hon inte bättre. Veterinär igen och då tyckte han att det enda som fanns att göra var att operera bort livmodern för att slippa problemet i framtiden.
Operation där han ser att det var fullt av svulster i livmodern (jag vet inte exakta termer, vi var rätt upprörda då), men han tog bort allt och sa att det nog skulle bli bra nu.
Det blev det inte. Hon kunde inte resa sig, sen förlorade hon synen (veterinären sa det kunde vara tillfälligt som en reaktion på op), sen började hon kräkas blod och spruta blod ur ändtarmen. Och då fick mina föräldrar nog och beslutade att hon skulle få somna in, hon skulle inte behöva lida längre. Juldagen, det var ingen munter jul kan jag lova.

Sen obducerade veterinären henne och såg att cancern spridit sig till hela kroppen och att det nog hade gått väldigt fort.
Så som sagt, nya loppan (tog ett 1.5 år innan de kunde tänka sig ny hund) kommer steriliseras snarast för säkerhets skull.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Usch vad hemskt :(. Min tjej blev väldigt hängig efter förra löpet och det höll i sig i nästan en månad (förutom vid träning, då var hon sitt vanliga glada jag). Är ju helt klart värt pengarna om man undviker något sådant, såklart.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Jag ser oxa bara fordelar med att kastrera dem om man anda inte tankt avla. Jag kastrerade min boxer nar hon var ca 1.5ar. Hon har alltid varit en snall och glad hund men innan hon blev kastrerad kunde hon ga och sma morra at andra tikar men sant haller hon inte pa med langre.
Sen ar det ju skont att slippa lopet och behova oroa sig for tjuvparningar.
Jag tror att de maste ha lopt en gang innan man kan kastrera dem.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Jag ska kastrera min tik efter nästa löp. Jag tycker fördelarna överväger nackdelarna många gånger (om det inte händer något vid narkosen förstås). Jag vill kunna tävla och träna min tik hur jag vill utan att få ovälkomna avbrott mitt i tävlingssäsongen.

Min veterinär vill att man försöker göra operationen ca 2 månader innan beräknat löp och jag tror det kostar mellan 5000 och 6000 kr. Nackdelarna är att vissa tikar kan bli inkontinenta och vissa ändrar pälskvaliteten. Fördelarna är ju att slippa löpen, skendräktighet, risk för livmoderinflammation osv...
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Min Golden retriver hane har vi inte kastrerat utan vi tar istället ett shipp i nacken som funkar jättebra! Vet inte om det funkar på tikar? Vissa hundar kan bli hängiga av kastrering dessvärre:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrera tik eller ej?

Jag ser också bara fördelar och tycker helt klart att det är värt pengarna. Vi har två kastrerade tikar, den ena kastrerad redan vid ett års ålder och den andra kastrerad som 6åring nu i våras efter många problemlöp, skendräktigheter osv. Funkar jättebra på båda tikarna och den äldre har tom fått lite bättre humör efter kastreringen (är en surkärring mot andra hundar).
Att kastrater kan bli slöa och feta har vi inte märkt av här i alla fall, den unga tiken är den vildaste av alla våra, den äldre tiken är lika pigg som vanligt men har lättare för att hålla vikten (blev lätt tjock INNAN kastreringen) och så har vi en kastrerad äldre hanne som blev som en valp efter kastrationen.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Min kompis rodasian ridgeback tik kastrerades som två åring. Resultatet blev jätte bra då hon även blev lugnare med andra hundar runtomkring och skendräktigheterna försvann. Däremot så gick såret upp samma dag hon kom hem och hon blödde kraftigt. Men det gick som sagt bra tillslut och hennes ägare säger att i hennes fall var riskerna värt det.
Kostnaden var ca 5000kr.
Lycka till!
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Tänkte på det här med pengar...visst kostar det en del, men se det som en investering! :)
Det kan bli otroligt mycket dyrare med en hund med juvertumörer eller livmoderinflammation eller liknande.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Absolut är det en investering. Och om det gör att min hund slipper sjukdomar som hon kanske annars skulle få, samt slippa löp, skendräktighet etc, då är det ju helt klart värt det.

Antagligen kommer hon löpa om någon månad, men har inte tänkt att ta det förrän senare i höst ändå. Får ringa och höra med vet :)
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Min tik är kastrerad då jag i alla fall inte skulle avla på henne.
Har aldrig upplevt några nackdelar med hennes kastrering.
Förra hunden vi hade kastrerades pga sjukdom, hon fick något tätare päls efteråt men i hennes fall var det ingen nackdel.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Angående hur besvärliga "herrarna" är på en kastrerad tik jämfört med en icke-kastrerad så har jag ingen aning men det finns ju helt klart flera fördelar med att kastrera.

Jag har en borderterrier som jag kastrerade i juni då hon var precis två år. Jag hade länge funderat på att kastrera henne men det hade inte blivit av då man ju måste vara hemma några dagar efter op för att se så att hunden mår bra och det helt enkelt inte passat.

Men nu är det gjort och det är så himla skönt! Jag ser följande fördelar och nackdelar:

fördelar

Inga löp dvs man kan tävla, ha hunden tillsammans med hanhundar, hunden blir inte "deppig" och lynnig
Ingen skendräktighet
Minskad risk för juvertumörer
Helt minimerad risk för livomderinflammation

nackdelar

Risk för komplikationer vid narkos
Risk för komplikationer efter op med ev. extrakostnader och annat
Priset...jag betalade 6400 inkl allting (ej ev kostnader pga komplikationer, vilket inte blev aktuellt i vårt fall)

Kort sagt; visst är det alltid en risk vid op och jag var jättenervös, men nu efteråt känns det jätteskönt. Det är ofta en stor psykisk påfrestning för hunden med löp och skendräktighet och det känns bra att hon slipper det nu.

Jag har inte märkt någon humörförändring varken till det sämre eller bättre och alla vettar jag pratat med (3 st) har rekommenderat kastrering. Visst är det ett stort ingrepp men de flesta verkar hämta sig snabbt. Min var väldigt eländig de första två dagarna men sedan blev hon snabbyt bättre.
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Min Golden retriver hane har vi inte kastrerat utan vi tar istället ett shipp i nacken som funkar jättebra! Vet inte om det funkar på tikar? Vissa hundar kan bli hängiga av kastrering dessvärre:(

Tänk på att man inte får tävla eller ställa ut en hund som har chip i nacken (kemiskt kastrerad)
 
Sv: Kastrera tik eller ej?

Tror den diskusionen var i en annan tråd för ett tag sen o tänker inte fortsätta den här.

Men är det ok med tex doping bara någon inte kommer på det?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 384
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Hej Jag har två Jack Russel en tik på 13 år och en hanhund på 6 år, Tiken fick akut livmoderinflammation för ca 1,5 år sedan och...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: annagolf
·
Övr. Hund Eller? Jag upplever att min tik attraherar hanhundar mer än vad andra tikar gör. Senast häromdagen var det en hane som glatt lekte med...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: almitra
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 253
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp