Kastrera tik, ja eller nej

Lejonelle

Trådstartare
Min tik är 18 mån och har löpt en gång. Hennes första löp var väldigt struligt, långdraget och ledde till UVI så jag har diskuterat både med uppfödaren och med veterinär att kastrera henne före nästa löp. Jag har en kastrerad hanhund också.

Jag vill tävla och träna mycket och vill inte ha flera månader om året som hon inte är sugen på jobb eller som hon är utestängd från olika aktiviteter vi vill hålla på med. Hon är inte intressant för uppfödaren som avelstik. Med kastration blir man av med hälsorisker som pyo och vissa juvertumörer.

Å andra sidan, om hon nu skulle bli en riktig stjärna och exempelvis bli champion i sina grenar vore det ju synd att ha kastrerat henne tidigt. Och det första löpet säger förmodligen ganska lite om hur hennes kommande löp kommer att bli. Vissa tikar blir inkontinenta efter kastrationen och det finns risker med alla operationer.

Känner mig väldigt velig. Vad säger du, för eller emot?
 
Jag sitter i precis samma tankar, med skillnaden att min tik har färgfel och därför aldrig kommer gå i avel. Dock lider hon en större risk för problem med narkosen...
 
Jag skulle aldrig kastrera en tik "i förebyggande syfte" om den inte var av en ras där det är jättevanligt med PYO. Är ju väldigt olika mellan olika raser.

Min erfarenhet är också att de två första löpen är värst, sedan lugnar det sig. Har även upplevt att mina tikar blivit mindre påverkade av löpen när jag hittat mat som passar dem riktigt bra. Det är inte bara jag som har sådana erfarenheter utan jag har råkat hamna i diskussioner med flera tikägare som säger precis samma sak. Finns väl inga studier på det skulle jag gissa, men jag tänker att extrema problem kring löp, som gör tex att en normalt pigg och arbetsglad tik plötsligt bara vill ligga och sova absolut borde gå att påverka med bra mat. Mat påverkar ju allt i kroppen, även hur hormonerna "beter sig" osv.

Skulle jag kastrera så skulle jag vänta tills tiken löpt åtminstone 4 gånger. Är den hemsk alla gånger, javisst. Har man provat allt och inget hjälper och tiken inte mår bra så kan det ju vara bra med en kastration. I övrigt säger jag nej. Att kastrera för tävlings skull ser jag som galenskaper, men där är vi väl alla olika. Jag vägrar ingrepp på en frisk hund bara för att någon tävlingsgrens regler säger att löptik inte får vara med.

Dessutom, i de flesta grenar får löptikar vara med nu för tiden. Är man tävlingstokig (vilket tex jag är :D ) så kan det ju vara en idé att tävla i någon sådan sport när tiken löper, om man inte vill avstå från tävlingar några veckor.
 
Min erfarenhet är också att de två första löpen är värst, sedan lugnar det sig.
När tjejer får mens första gången kan det ju ta ett bra tag innan det stabiliserar sig, så låter ju helt klart logiskt att det kan vara så för hundar också. Jag vill minnas att jag blödde typ varje dag hela första sommaren när jag fick min :p

En liten reflektion från mig bara :D
 
Jag är emot all slentriankastrering, och skulle aldrig kastrera en tik om det inte var verkligen nödvändigt (ex att hunden verkligen mår jättedåligt under löpet eller om den blir gravt skendräktig så den mår dåligt, lite lätt skendräktighet har ju ingen dött av), då är jag helt för det (har kastrerat en hanhund pga hans sjukdomsbild och han blev mycket friskare efter det).

Och därför skulle jag aldrig kastrera en tik tidigt, eftersom det tar några löp innan man vet hur hunden "blir". Min tävlingshund var väldigt trött under sina första två löp, men efter det ser jag ingen skillnad på henne vare sig före, under eller efter löpet, hon är precis lika pepp och träningsvillig.

Jag skulle heller aldrig ta min hund genom ett operativt ingrepp bara för att jag skulle kunna tävla, jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och riskera att missa viktiga tävlingar (även om det är en vidrig tanke att missa ex bruks-SM enbart för att hunden löper, i alla andra SM får man ju starta med löptikar).

Man ska ju inte glömma att en kastrering kan påverka hunden både fysiskt och mentalt, så det ska verkligen MYCKET till innan jag skulle besluta att kastrera en hund. Som en sista utväg, ja. Som en förebyggande åtgärd, aldrig.
 
Jag skulle heller aldrig ta min hund genom ett operativt ingrepp bara för att jag skulle kunna tävla, jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och riskera att missa viktiga tävlingar (även om det är en vidrig tanke att missa ex bruks-SM enbart för att hunden löper, i alla andra SM får man ju starta med löptikar).

Vi missade ju EM i år pga löp.. På ett sätt surt, på ett annat sätt inte det minsta surt. Jag vet ju att jag har tik och att hon löper ibland. Det är sådant som händer. Att hon löper då och då påminner mig nästan bara om att det finns viktigare saker här i världen än tävlingar. Hundhälsa tex :)
 
Vi missade ju EM i år pga löp.. På ett sätt surt, på ett annat sätt inte det minsta surt. Jag vet ju att jag har tik och att hon löper ibland. Det är sådant som händer. Att hon löper då och då påminner mig nästan bara om att det finns viktigare saker här i världen än tävlingar. Hundhälsa tex :)

Det suraste är ju att i typ ALLA andra grenar förutom brukset (och LC då ;) ) så har de ju fattat att det inte är några problem med löptikar utan man kan arrangera det så det fungerar för alla. Lydnad (int elit och SM), agility, rally, IPO... ALLT får man tävla med löptik i, men i brukset? Nooooooooo :D!
 
Jag hade väntat tills tiken blir lite äldre. Ge henne några löp för att se hur det utvecklas, det är ju inte ens säkert att det blir ett problem!

Överlag så tycker inte jag att man ska kastrera i förebyggande syfte, nu är jag dock lite hycklare eftersom jag valde att kastrera min egen tik bara för att jag köpte en hane. Men hon var iaf 5,5 år, avelsutvärderad och helt konstaterat ej avelsmaterial.
Ångrar det dock nästan på vissa sätt, gillar inte alls pälsmängden hon har fått och hon har också blivit svårare i träning eftersom hon är ÄNNU mer hysterisk än hon var innan ;)
 
Jag hade väntat tills tiken blir lite äldre.

Jo, det skulle jag nog egentligen vilja om det inte vore för vad veterinären sa angående juvertumörer, att för att få bästa förebyggande effekt av kastreringen ska man göra ingreppet före andra löpet. Om jag ändå ska kastrera vore det därför bra att göra det nu i höst och få den vinsten.
 
Jo, det skulle jag nog egentligen vilja om det inte vore för vad veterinären sa angående juvertumörer, att för att få bästa förebyggande effekt av kastreringen ska man göra ingreppet före andra löpet. Om jag ändå ska kastrera vore det därför bra att göra det nu i höst och få den vinsten.
Veterinärer kan ibland vara väldigt glada i att rekommendera kastrering. Jag fick samma rekommendationer med vår första hund. Däremot är de mindre duktiga på att upplysa om biverkningarna och riskerna.
 
Veterinärer kan ibland vara väldigt glada i att rekommendera kastrering. Jag fick samma rekommendationer med vår första hund. Däremot är de mindre duktiga på att upplysa om biverkningarna och riskerna.

Jo fast jag är ju läskunnig och googlar. Så jag vet ju riskerna och fördelarna. Har bara lite svårt att bestämma mig för vad som är rätt för mig och min lilla tjej.
 
Jo fast jag är ju läskunnig och googlar. Så jag vet ju riskerna och fördelarna. Har bara lite svårt att bestämma mig för vad som är rätt för mig och min lilla tjej.
Jag menar snarare att man nog ska ta veterinärerna med en nypa salt i detta. Generellt verkar de tycka att var och varannan hund ska kastreras.
 
Veterinärer kan ibland vara väldigt glada i att rekommendera kastrering. Jag fick samma rekommendationer med vår första hund. Däremot är de mindre duktiga på att upplysa om biverkningarna och riskerna.
Det håller jag inte med om. Det är säkert olika från veterinär till veterinär. Nu var min visserligen en hane men jag fick förklara både en och tre gången varför jag ville kastrera honom.

Jag har dubbelmoral när det gäller kastrering. Jag tycker inte att man ska kastrera bara för att det är bekvämt, jobbigt med löp, jobbigt med översexuell hanhundar och så vidare. Men min mellan-hane höll på att driva både mig och hela flocken till vansinne så jag gjorde det. Det är ett större ingrepp på tikar och biverkningarna känns värre än hos hanarna men det är bara du som kan avgöra om det är värt det i slutändan.
 
Det suraste är ju att i typ ALLA andra grenar förutom brukset (och LC då ;) ) så har de ju fattat att det inte är några problem med löptikar utan man kan arrangera det så det fungerar för alla. Lydnad (int elit och SM), agility, rally, IPO... ALLT får man tävla med löptik i, men i brukset? Nooooooooo :D!
Bruks: funktionstest av brukshundar. Lydiga, användbara hundar. Ska kunna jobba i rasmassor, hitta borttappade människor, spåra och söka men om det finns en löptik är det inte lönt att ta dem ur bilen! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 407
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min 18 månader gamla tik hade ett konstigt första löp i april förra året. Det började med tydlig svullnad och lite rött på pappret om...
Svar
13
· Visningar
2 221
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är...
Svar
3
· Visningar
1 250
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp