Kastrera unga hundar (utbruten från Hunden kan inte gå efter kastrering, normalt?)

Har det blivit vanligt att kastrera hundar numera?
Jag kan inte säga om det blivit vanligare, men finns säkert studier på det.
En del hunddagis har kastreringskrav så många med rätt unga djur kastrerar av den anledningen och personligen tycker jag att det har blivit vanligare.
Sen är det säkert mycket influenser utomlands ifrån också, där kastrering av unga djur är mycket vanligt och kastrering standard framför att inte kastrera.
 
Ja tyvärr. Det kan vi tacka Cesar Millan för :(
Jag tror inte vi behöver beskylla Caesar för det (även om man kan skylla mycket annat på honom) men att INTE kastrera sin hund är generellt ovanligt i tex Kanada och USA just för att slippa gatuhundar bland annat. Man kastrerar hannar rutinmässigt precis som vi kastrerar hingstar.
Att det kommer mer och mer hit är inte så konstigt när Sverige tar efter USA i så mycket annat.

En kompis, bosatt i Canada, fick försvara sitt beslut att inte kastrera sin renrasiga tollare med nebbar och klor. Veterinären bokade rutinmässigt in kastrering vid vaccination och provade med alla medel övertala henne att det bästa för alla vore att kastrera hunden.
 
Jag tror inte vi behöver beskylla Caesar för det (även om man kan skylla mycket annat på honom) men att INTE kastrera sin hund är generellt ovanligt i tex Kanada och USA just för att slippa gatuhundar bland annat. Man kastrerar hannar rutinmässigt precis som vi kastrerar hingstar.
Att det kommer mer och mer hit är inte så konstigt när Sverige tar efter USA i så mycket annat.

En kompis, bosatt i Canada, fick försvara sitt beslut att inte kastrera sin renrasiga tollare med nebbar och klor. Veterinären bokade rutinmässigt in kastrering vid vaccination och provade med alla medel övertala henne att det bästa för alla vore att kastrera hunden.
Jo det tycker jag. Han var den som gjorde det känt för svenskar att "alla" problem löses med hjälp av kastrering och de som inte har någon kunskap och inte varken vill eller kan läsa på heller tror på det han säger och sväljer hans djurmisshandel med hull och hår och tycker att det han säger är rätt och bra.

Tyvärr är det liknande många veterinärer gör numera i Sverige med. En fin inkomstkälla för diverse riskkapitalbolag.
 
Jo det tycker jag. Han var den som gjorde det känt för svenskar att "alla" problem löses med hjälp av kastrering och de som inte har någon kunskap och inte varken vill eller kan läsa på heller tror på det han säger och sväljer hans djurmisshandel med hull och hår och tycker att det han säger är rätt och bra.

Tyvärr är det liknande många veterinärer gör numera i Sverige med. En fin inkomstkälla för diverse riskkapitalbolag.
Häromkring så var det precis lika mycket prat om kastrering osv långt innan cesar dök upp i tv rutan. Tycker inte det är någon större skillnad faktiskt.

Sen tror inte jag att alla har suttit och tittat på hans program, tycker det är många som inte hört talas om honom heller. Så extremt stor är han trots allt inte i Sverige.
 
Häromkring så var det precis lika mycket prat om kastrering osv långt innan cesar dök upp i tv rutan. Tycker inte det är någon större skillnad faktiskt.

Sen tror inte jag att alla har suttit och tittat på hans program, tycker det är många som inte hört talas om honom heller. Så extremt stor är han trots allt inte i Sverige.
Okej. Fram till 1988 var det förbjudet att kastrera hund utan sådana skäl som godkändes av jordbruksverket. Cesar Millan började sändas 2004. Jag hade aldrig träffat på någon som ansåg att alla hundar skulle kastreras innan hans program började sändas.

Han är tillräckligt stor för att folk som har noll koll ska tro på hans svada och det oavsett om de har sett programmet eller bara har träffat på någon av alla hans fans. Hans quick fix tilltalar tyvärr alldeles för många.
 
Okej. Fram till 1988 var det förbjudet att kastrera hund utan sådana skäl som godkändes av jordbruksverket. Cesar Millan började sändas 2004. Jag hade aldrig träffat på någon som ansåg att alla hundar skulle kastreras innan hans program började sändas.

Han är tillräckligt stor för att folk som har noll koll ska tro på hans svada och det oavsett om de har sett programmet eller bara har träffat på någon av alla hans fans. Hans quick fix tilltalar tyvärr alldeles för många.
Nej men jag har, här var det iallafall likadana åsikter om kastrering innan han dök upp. Iallafall åsikten att hundar som inte ska gå i avel bör kastreras, så var det även runt 95 när min familj köpte våran första valp.

Man kan säga vad man vill om Cesar men han har inte makten att förändra hela världen genom 30 min långa tv program som långt ifrån alla har sett ens. Men klart om man lägger tid och energi och följer honom så kanske det kan upplevas som att han har en större inverkan och större plats i samhället än vad han har.
 
Senast ändrad:
Jo det tycker jag. Han var den som gjorde det känt för svenskar att "alla" problem löses med hjälp av kastrering och de som inte har någon kunskap och inte varken vill eller kan läsa på heller tror på det han säger och sväljer hans djurmisshandel med hull och hår och tycker att det han säger är rätt och bra.

Tyvärr är det liknande många veterinärer gör numera i Sverige med. En fin inkomstkälla för diverse riskkapitalbolag.
Nej så gör inte alls veterinärer i Sverige. Någon inkomstkälla är det inte heller eftersom priserna för kastrering är kraftigt rabatterade.
 
Jag fick kastration rekommenderat av veterinär när min första hane var ung (1-2 år) pga. klåda i tassarna...

Jag var rätt säker på att hormonell stress inte var problemet så jag stod på mig och senare klurade vi ut att han reagerade på medlet vi skurade golven med hemma.

Kastration är verkligen inte en allmän lösning på diverse olika problem (mer än enstaka sjukdomstillstånd) men tyvärr är en del veterinärer snabba på att rekommendera kastrering ändå.
 
Vad är det som är så förfärligt med kastration av hund?
Vi kastrerar ju både hästar och katter regelmässigt.

Det finns en hel del fysiska nackdelar med kastrering av hund som inte verkar vara alls lika framträdande hos hästar och katter. Usel päls, viktuppgång, inkontinens, sämre muskelmassa, ledfel (vid tidig kastrering), vissa typer av cancer, rädslor osv.

En hingst på 600 kg och lite knepigare att hantera än en hanhund, i detta fall på 5-10 kg, i mitt fall 20 kg.

Katter rör sig oftare fritt och har en helt annan intensitet i sin reproduktionscykel än vad hundar har (honkatter löper väl vart tredje vecka?. Tikar löper max 2 gånger per år.

Kastreras alla hundar förutom avelshundar i ung ålder rutinmässigt blir det i princip omöjligt att utvärdera det faktiska utfallet av aveln då kastreringen döljer vissa problem (hormonella störningar och obalans) samt förstärker andra.

Det gör det även i princip omöjligt att ha livskraftiga populationer då avelsbaserna blir extremt små och det leder till inavelsdepression i de flesta fall.
 
Kastrerad före 6 månaders ålder? 😬
För att ägaren vill det och finns ingen veterinärmedicinsk forskning som säger att det är farligt för hunden att kastreras tidigt. Utomlands är det jätte populärt att kastrera både hundar och katter tidigt.
Tex endel vill kastrera katterna redan när de är 12-16 veckor gamla.
Och hundar redan vid 8-10 veckors ålder.
I Sverige är det dock vanligast att kastrera katter när de är 6 månader och hundar när det är runt 1 år.
 
Vad är det som är så förfärligt med kastration av hund?
Vi kastrerar ju både hästar och katter regelmässigt.
Håller med dig, känns som det är lite "shame" på människor som väljer att kastrera sina hundar.

Jag tycker inte man ska propaganda för att alla ska kastrera sina hundar, men inte heller ifråga sätta folk som väljer att göra det. Alla mina hundar är kastrerade och jag har absolut blivit ifrågasatt om det på nätet.
Tiken fick livmoderinflammation, bästa behandling är kastrering.
Hanarna kastrerades av olika orsaker, men den enda har sjukdomar och den andra är inte lämplig för avel. Så ingen seriösa uppfödare skulle jag någonsin ha använt mina hanar för avel, och om jag då väljer kastrering av en eller annan orsak så är det väl mitt val och inte andra ska bry sig om känner jag.

Däremot måste vi får bort myten om att kastrering löser stress, hund aggressivitet, osv.
 
För att ägaren vill det och finns ingen veterinärmedicinsk forskning som säger att det är farligt för hunden att kastreras tidigt. Utomlands är det jätte populärt att kastrera både hundar och katter tidigt.
Tex endel vill kastrera katterna redan när de är 12-16 veckor gamla.
Och hundar redan vid 8-10 veckors ålder.
I Sverige är det dock vanligast att kastrera katter när de är 6 månader och hundar när det är runt 1 år.

Det finns absolut forskning som visar på hälsorisker med tidig kastrering. Hittade detta men en enkel googling.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4096726/

Ökad risk för ledfel och vissa typer av cancer.
 
Det finns en hel del fysiska nackdelar med kastrering av hund som inte verkar vara alls lika framträdande hos hästar och katter. Usel päls, viktuppgång, inkontinens, sämre muskelmassa, ledfel (vid tidig kastrering), vissa typer av cancer, rädslor osv.

En hingst på 600 kg och lite knepigare att hantera än en hanhund, i detta fall på 5-10 kg, i mitt fall 20 kg.

Katter rör sig oftare fritt och har en helt annan intensitet i sin reproduktionscykel än vad hundar har (honkatter löper väl vart tredje vecka?. Tikar löper max 2 gånger per år.

Kastreras alla hundar förutom avelshundar i ung ålder rutinmässigt blir det i princip omöjligt att utvärdera det faktiska utfallet av aveln då kastreringen döljer vissa problem (hormonella störningar och obalans) samt förstärker andra.

Det gör det även i princip omöjligt att ha livskraftiga populationer då avelsbaserna blir extremt små och det leder till inavelsdepression i de flesta fall.

Päls spelar väl ingen roll? eftersom en kastrerad hund varken ska ställas ut eller kan avlas på.
Vikt är ju 110% på ägaren, visa hundar har ju lättare att gå upp i vikt även om de är okastrerade, det är ägaren ansvar att anpassa foder typ och mängd efter hunden.
Inkontinens är ett problem hos tikar, men samtidigt drabbas många tikar av livmoderinflammation, vilket kan göra hunden allvarliga sjuk, kräver akut operation och kan vara dödligt. Jag tycker man bör kastrera äldre tikar när de är friska istället för att ta risken att hunden kan få livmoderinflammation. Och inkontinens kan i många fall behandlas.
Sämre muskelmassa har jag aldrig hört, kanske gäller om hunden kastreras som ung?
Risken för cancer i prostatan ökar, men risken för prostataförstoring minskar.
Rädslor ska inte bli värre pga kastrering, då har hunden dålig mentalitet innan.

Däremot tycker jag det är viktigt att hunden vuxet färdigt fysiskt innan man kastrerar. Att kastrera väldigt tidigt tror jag absolut kan ge problem för hundens utveckling.

Ingen av mina hundar med stamtavla är utställda, så ingen av de är utvärderade avelsmässigt oavsett. Däremot genomgick ena hunden MH innan han kastrerades (önskemål från uppfödaren att göras vid en vis ålder), vilket han klarade jätte bra (*stolt matte*)

Och jag tror inte man ska propagera och uppmana alla att kastrera sina hundar "bara för att", men däremot inte heller "shama" de som väljer att kastrera sin hund.
Idag känns det som hund Sverige är i 2 läger, där ena sidan vill att alla hundar ska kastreras medans andra sidan vill att inga hundar ska kastreras om det inte är absolut nödvändigt. Och båda sidorna "shamar" den andra sidan på nätet.
 
Det finns absolut forskning som visar på hälsorisker med tidig kastrering. Hittade detta men en enkel googling.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4096726/

Ökad risk för ledfel och vissa typer av cancer.
Och jag skrev inget om riskfritt, jag skrev farligt. Om det är skadligt för ett djur att utföra ett visst ingrepp blir det också olagligt eftersom man inte medvetet får skada ett djur.
Men det finns även ökade risker med att inte kastrera alls eller att kastrera sent jämfört med att kastrera tidigt.

Min personliga åsikt är tidigast 6 månader på katt, och hunden ska vara färdigvuxen innan kastrering.
 
Päls spelar väl ingen roll? eftersom en kastrerad hund varken ska ställas ut eller kan avlas på.
Vikt är ju 110% på ägaren, visa hundar har ju lättare att gå upp i vikt även om de är okastrerade, det är ägaren ansvar att anpassa foder typ och mängd efter hunden.
Inkontinens är ett problem hos tikar, men samtidigt drabbas många tikar av livmoderinflammation, vilket kan göra hunden allvarliga sjuk, kräver akut operation och kan vara dödligt. Jag tycker man bör kastrera äldre tikar när de är friska istället för att ta risken att hunden kan få livmoderinflammation. Och inkontinens kan i många fall behandlas.
Sämre muskelmassa har jag aldrig hört, kanske gäller om hunden kastreras som ung?
Risken för cancer i prostatan ökar, men risken för prostataförstoring minskar.
Rädslor ska inte bli värre pga kastrering, då har hunden dålig mentalitet innan.

Däremot tycker jag det är viktigt att hunden vuxet färdigt fysiskt innan man kastrerar. Att kastrera väldigt tidigt tror jag absolut kan ge problem för hundens utveckling.

Ingen av mina hundar med stamtavla är utställda, så ingen av de är utvärderade avelsmässigt oavsett. Däremot genomgick ena hunden MH innan han kastrerades (önskemål från uppfödaren att göras vid en vis ålder), vilket han klarade jätte bra (*stolt matte*)

Och jag tror inte man ska propagera och uppmana alla att kastrera sina hundar "bara för att", men däremot inte heller "shama" de som väljer att kastrera sin hund.
Idag känns det som hund Sverige är i 2 läger, där ena sidan vill att alla hundar ska kastreras medans andra sidan vill att inga hundar ska kastreras om det inte är absolut nödvändigt. Och båda sidorna "shamar" den andra sidan på nätet.

Jag säger inte att ingen hund ska kastreras men inte rutinmässigt i ung ålder. De ska vara vuxna (minst 2-3 år) och beslutet ska tas på grund av hundens hälsa inte ägarens bekvämlighet. Vet flera som tänker så. Vi är väl ett tredje läger då?

För mig har utställning inte mycket med avelsutvärdering att göra. Hälsoundersökningar, MH, MT, BPH och arbetsprov däremot är avelsutrdering när det görs på hela kullar.

Alla 5 hanar jag har levt med har kastreras vid 5 år eller äldre. 4 pga. Förstorad prostata och en pga. Hormonell stress. Dålig päls kan absolut påverka hunden. Min nu 7-åriga hane kasterades förra hösten pga. prostatan och i sommar hade han så mycket underull att värmen blev väldigt jobbig. Fick ta bort så mycket det gick. En av belgarna fick hotspots pga. Sin dåliga päls efter kastreringen.

Min nuvarande hane har tyvärr haft mycket svårare att bygga muskler efter kastreringen än innan.

Övervikt håller jag till största delen med om men att det är ägarens fel men det är tyvärr inte alltid lätt att hinna med att justera fodret när hunden går upp 5% i vikt på någon vecka och medicin gör att det sen sitter som berget. Jag är mer förstående för utmaningen att hålla en kastreras i bra hull nu än för ett år sen...

Det är en ökad risk för vissa hälsoproblem vid tidig kastrering och det informerar tyvärr inte alla veterinärer om.
 
Och jag skrev inget om riskfritt, jag skrev farligt. Om det är skadligt för ett djur att utföra ett visst ingrepp blir det också olagligt eftersom man inte medvetet får skada ett djur.
Men det finns även ökade risker med att inte kastrera alls eller att kastrera sent jämfört med att kastrera tidigt.

Min personliga åsikt är tidigast 6 månader på katt, och hunden ska vara färdigvuxen innan kastrering.

Är det inte "farligt" att få allvarliga ledfel? Eller aggressiv cancer?

Färdigvuxen hur? Det är väldigt få hundar som är färdigvuxnabåde fysiskt och mentalt innan 2-3 års ålder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 732
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp