kastrera???!!

T

Trocadero

Hejj!!

Ja undrar om man kan kastrera en hingst vid 10 års ålder???? skulle hästen bli förstörd i ridningen då?????
Vad har ni för erfarenheter?

kram matilda
 
Givetvis kan man det. På vilket sätt menar du att hästen skulle bli förstörd i ridningen?

Är han stressad som hingst blir han troligtvis lugnare, och lättare att hantera/rida som valack...
 
Tyvärr är det så att de ej behöver bli lugna och lätthanterliga när de kastreras så sent utan de förblir hingstiga och kan ex vis inte gå tillsammans med andra hästar.
 
Jag menar ifall dom tappar bjudning och livsglädje i ridningen?
Den hästen jag tänker på är snäll i hanteringen, men det är ju alltid svårt att få stallplats till hingstar. Sen är det lättare med valacker på tävlingar.
:confused:
 
Det kan man, men det kommer ta låång tid innan han tappar sitt hingstbeteende, han kanske förblir hingst i många år till. Det tar ett tag för kroppen att vänja sig, sas.
 
Det är nog väldigt individuellt hur hingstarna reagerar när de kastreras i vuxen ålder. Det finns ju nån dansk hingst som tävlas på elitnivå i dressyr som numera är valack pga pungbråck (minns inte vad han hette dock). Och han tävlas fortfarande...
Och jag har sett hingst som blivit TOTALmesig efter kastration vid 4 års ålder... Fast å andra sidan var han ett monster som hingst... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: skiesabove
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 501
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
2 979
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp