Kastrerad 8-årig hund morrar vid maten

Rebe92

Trådstartare
Hej!
Har dykt upp ett problem med kastrerade tik att hon morrar då hon äter om man närmar sig, kan tom göra utfall mot en. Funderar kring hur detta mest effektivt tränas bort?
 
Hej!
Har dykt upp ett problem med kastrerade tik att hon morrar då hon äter om man närmar sig, kan tom göra utfall mot en. Funderar kring hur detta mest effektivt tränas bort?
Servera maten i lugn och ro på en plats ni inte behöver passera. Att efterhand passera nonchalant på avstånd och slänga över en extra gobit kan också vara en idé.
Började det bara plötsligt? Har det hänt något? Beter hon sig liknande i någon annan situation?
 
Servera maten i lugn och ro på en plats ni inte behöver passera. Att efterhand passera nonchalant på avstånd och slänga över en extra gobit kan också vara en idé.
Började det bara plötsligt? Har det hänt något? Beter hon sig liknande i någon annan situation?

Tack! Ska göra det. Jag har hittills tänkt att jag ska sitta bredvid henne och nonchalera tills hon slutar morra. Har fungerat med lite tålamod men vet ej om det är rätt väg att gå.
Började plötsligt så vitt jag vet, hon bor större delen inte hos mig men inget dramatiskt har skett, men kan inte se utvecklingen över tid eftersom jag precis har börjat se beteendet själv. Hon kan bete sig liknande med morr ibland, typ om man ska flytta på henne när hon ligger någonstans, men inte att hon hugger.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag skulle absolut inte sitta nära och pressa henne. Det enda som förmodligen händer där är att hon inser att du inte lyssnar på hennes signaler - och att hon måste eskalera. Personligen skulle jag ge space och prata ihop mig med alla andra som också har hand om hunden så att ni bemöter problemet på samma sätt. Be en välrenommerad, lokal tränare om hjälp om ni känner att ni behöver. Ingen ska behöva bli biten och hunden ska inte känna att hon behöver bita.
 
Hej!
Har dykt upp ett problem med kastrerade tik att hon morrar då hon äter om man närmar sig, kan tom göra utfall mot en. Funderar kring hur detta mest effektivt tränas bort?

Man låter hunden äta ifred i lugn och ro.
Precis som @Sel skrev, servera maten där du inte behöver vara och störa. Låt henne äta sin mat ifred.

Om du nödvändigtvis måste flytta henne om hon sover/vilar. Använd byteshandel, locka med något hon gillar och erbjud en annan plats.
 
Började plötsligt så vitt jag vet, hon bor större delen inte hos mig men inget dramatiskt har skett, men kan inte se utvecklingen över tid eftersom jag precis har börjat se beteendet själv. Hon kan bete sig liknande med morr ibland, typ om man ska flytta på henne när hon ligger någonstans, men inte att hon hugger.
Jag skulle säga att något har ju hänt. Det som ses som en bagatell hos en människa kan vara en stor sak för en hund.
Men i vilket fall så säger hon ju nu "låt mig vara ifred", så då är det bra att göra det, (som andra redan sagt i tråden). Men då gäller det att samma regler följs överallt där hon bor! Konsekvens är A och O.
Jag skulle även vara mycket uppmärksam på om beteendet eskalerar! Då är det något annat som är fel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 253
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp