Kastrerad eller steriliserad?

Lotus

Trådstartare
En bekant har en hanhund som kastrerats men har kulorna kvar. Det har jag aldrig sett förr, och undrar nu över vad man då gjort - bara kapat någon ledare däri eller?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Inga implantat. Nej, det hela är mycket märkligt, jag måste nog verkligen ta en ordentlig titt på den där hunden inom kort.

Men när män streliserar/kastrerar sig (jag vet ju inte ens vad det heter, men tar bort funktionen), då har man ju paketet kvar antar jag? Måste ju se grymt märkligt ut annars?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Håller med P.L, finns kulorna där så är hunden inte kastrerad :confused:

Min kastrerades och "påsen" lämnades kvar. Den fanns ett tag men nu är det en liten skrumpen sak kvar bara, påsen har krymt.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Finns kulorna kvar är den inte kastrerad utan steriliserad. Då knyter man åt sädesledarna, och det är väl detta som görs även på mänskliga män tror jag.

Men- trodde inte att detta gjordes längre, framförallt inte på hanar?
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Hm, undrar om det var påsen jag såg då, utan innehåll? MÅSTE kolla igen!!
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Om hunden bara steriliseras så är ju ända effekten att den inte kan producera valpar, alla hormonellt betingade beteenden finns kvar, så varför operera öht?
Mig veterligen utförs terilisering inte på hundar öht i Sverige nuför tiden.

mvh
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Det var nog bara påsen. Min hunds påsar lämnades eftersom enligt vetr så har inte alla hundar tillräckligt med hud att sy ihop med annars, ingreppet är större med större risk för infektioner oxå. Så har hunden inte jättepåsar så krymper de ihop tillslut antingen helt eller till så små att de knappt syns. Min hunds är kvar men så små att de knappt syns ens när han är kortklippt. ( pudelmix) Men så var det 6 veckor sedan endast oxå.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Är den nykastrerad? Om man lämnar påsen så kan det blir svullet och lite vätska där första tiden direkt efter kastrering, och se ut som kulorna kvar.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja visst är det såhär att om man "plockar bort något" så blir de kastrerade och sterilisering innebär att man "tar av" sädes-/äggledare? Det har jag fått lära mig av någon veterinär för många år sedan, men ofta när man säger att man funderar på att kastrera sin tik så säger folk att "på tik heter det minsann inte kastrera utan sterilisera".
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Du har rätt, plockar man bort allt kastrerar man, även om det är en tik. På tikar tar man ju dessutom både äggstockar och livmoder.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Nu har jag frågat ägaren. Den har kulorna kvar, man har alltså knipsat ledningarna inuti.

Då är min fråga, kanske vallhund vet, blir allt hanhundsbeteende kvar då? Det man ville ha bort var ju hysterin kring löpen, hunden var som besatt och slutade äta och till och med juckade på extraljusen på ägarens bil :D
Inte så lyckat med en överkåt New Foundland på x antal kilo, kanske.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja den blir beteendemässigt likadan som innan, könsdriften kommer från testosteronet som produceras i testiklarna så är de kvar har han samma hormonspel som innan.

Det är ju det som är hela vitsen med sterilisering att behålla en normal könsdrift hos ett djur men förhindra att det kan producera avkomma.

Görs tex på baggar och tjurar för att dom ska kunna "visa" bonden vilka djur som är brunstiga så han kan inseminera dem med "rätt" sperma vid rätt tid.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Har detta hänt i Sverige?
Då borde veten anmälas för bedrägligt beteende, borde den bli oavsett land iofs, om det inte är så att den fått ett chip inplanterat, om hunden har allvarliga problem så kommer de ju tbx sso o fortsatta inplantat är inte bra för hundens hälsa, däremot görs det ibland på lite äldre hundar innan operativa ingrepp för att se om den kemiska kastreringen har önskad effekt.
Är hunden äldre så kan beteendet vara invant o avhjälps då inte så effektivt med en riktig kastrering.

Som Lady_A så tydligt skrev så blir det ingen som helst skillnad i hundens beteende om man bara knippsar sädesledarna.

mvh
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja, den kastrerades i somras, eller steriliserades då, tydligen. Och ägaren ville ha bort beteendet, det var ju därför det gjordes.

Jag har chip på min hund, och han fick det i juni (inte samma hund som ovanstående alltså, utan en dobermann). Effekten har varit KANON. Hussen vill inte kastrera på riktigt, det är nåt det där med kulorna som tydligen är väldigt viktigt trots att de numera bara är små skrumpna saker. För ett par veckor sedan började han för första gången intressera sig för löptikar igen så jag antar att effekten förjar avta nu. Är det alltså olämpligt att chippa igen? Hunden är 5 år.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Precis. Vet inte om man bara snörar åt eller om man också kan knipsa av sädesledarna/äggledarna.

Numera kastrerar man tikar också, men ordet sterilisera verkar hänga kvar. Jag tror att man steriliserade längre eftersom kastrering är ett större ingrepp på tikar än hanar.
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ta upp det med din vet.
Jag vet att de tidigare östrogensprutor som man gav till hanar ökade risken för tumörsjukdomar ju fler ggr de gavs.

Du får berätta för din bekant om den här tråden o be dem ifrågasätta sin vet, verkar ju vara helkorkad att bara knippsa sädesledarna.
Dessutom minskar inte ev prostataproblem då heller, vilket är en fördel med riktig kastrering.

mvh
 
Sv: Kastrerad eller steriliserad?

Ja, det ska jag göra. Har hört att chipen är bättre än sprutorna både vad gäller effekt och biverkningar, men naturligtvis ska jag kolla upp det igen. Tänkte beställa tid för nyinsättning av chip i januari så då får jag väl diskutera saken.

Och ja, det låter inte alls bra det där. Dessutom hade hunden som opererades jätteont när han vaknade och mådde apa, och det lät ju inte heller så kul. När min katt fick lvmodern bortopererad förra sommaren pga livmoderinflammation var hon rätt okej efter bara en dag eller två, men det kanske är skillnad på katt och hund, men iallafall.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är någon som har steriliserat/kastrerat sitt sto? Jag vill vet allt som går att veta om både ”symptom” före och hur...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: Herkan
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 296
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 414
Senast: attheedge
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 285
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp