Kastrerad katthona har "fått" ungar

Eilífur

Trådstartare
Vår ena katthona, som varit borta i två veckor, kom i går hem med två kattungar. De är jättesöta, men frågan är vem hon stulit dem ifrån, då hon är kastrerad sedan 10 år tillbaka så är det ju inte hennes egna! :eek:

Ungarna är ca 4-5 veckor och hon har till och med satt mjölk och ger di. Naturligtvis får ungarna kattungefoder som stöd, då vi inte vet hur bra mjölken är.

Ska man leta efter mamman, eller hoppas på att hon kommer och letar efter ungarna? Vi är inte så många som bor här omkring och ingen har ngn fertil hona och har heller inte sett till någon nykomling.

Vår hona är en katt som gärna tar hand om andra katter och är mkt låg i rang så hon lär inte ha jagat iväg mamman, hon skulle nog snarare ta hand om mamman också om hon gick med på det.

Vad göra? :confused:
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Min första tanke, småleende, var att kastration inte heller kan vara 100% säkert. Det kan bli ungar av det med.

Jag har inga råd att ge dig förutom det du gör alleredan. Kan ju vara så att mamman varit en strykarkatt som "försvunnit".
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Men... opererar man inte bort hela paketet när man kastrerar en katthona...? :confused: Vad ska det då bli ungar i?
Eller skojade du...? *trögfattad*
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Jo, en kastrering är 100% eftersom man tar bort livmoder och äggstockar. Däremot sterilisering kanske, men hur ofta görs det här i Sverige?
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Jo, misstänker att det kan vara en (yngre) katthona som lämnat kvar ungarna i tryggt förvar.

Att det är vår egen som är biologiska mamman är inte troligt utan omöjligt, då hon var inomhus under våren pga en okastrerad slagkämpe (är nu kastrerad:devil:) som turnerade i grannskapet. Hon hade endast varit ute i en vecka innan hon försvann.

Och som skrivs ovan av Poxz och MissFideli är en kastrering av en honkatt 100 %-ig.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Vilken liten buse som stjäl andras barn :devil: ;)
Jag vet inte vad jag ska skriva, lite charmigt tycker jag ändå att det är :love:
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Jo jag skojade. Men i detta fallet hjälpte det ju inte att honan var kastrerad, så det var inget säkert sätt ändå. Det bidde kattungar.
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Nu ligger "mamma" och ungar och sover hos hundarna (cocker)! :love: Misan och hundarna sover alltid tillsammans. :love:
Och kameran är med maken och barnen ute på äventyr så inte går det att ta kort.

Barnen har tjatat på att vi ska skaffa ny katt efter gammelkatten som lämnade oss i vintras, kanske tröttnade Misan på allt tjat och fixade ungarna för att få tyst på småhussarna! :D
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Men oj! Sött av din hona att ta hand om de små, men stackars mammakatt som blivit av med sina ungar! Hoppas hon hade fler än två så hon inte blev av med allihop, vilken skräck för en liten mamma! :eek:

Tror inte ni kan göra så mycket mer än det ni gör, de bör ju kunna börja äta fast föda nu och försök även väga dem så att du ser att de går upp i vikt. Det är dock viktigt att du så fort som möjligt bygger en kattungehage åt dem så att de endast får vara på en begränsad yta (ett par kvm), ställ även dit kattlådor med icke-klumpbildande sand så att de lär sig att gå på lådan. Om de får vara på för stor yta så kommer det vara mycket svårare att lära dem, och det är just i denna åldern och börjar äta fast föda som olyckorna kommer börja ske annars.

Apropå "låtsasmammor", min äldsta hona som haft två egna kullar har tagit hand om alla kattungar som fötts här eller flyttat hit, oavsett ålder. Här är hon med sina tre barnbarn, som flyttade hit från sin fodervärd vid 13 veckors ålder. Det tog inte ens en vecka så behandlade hon dem som sina egna, gick och "mammakuttrade" på dem för att de skulle komma och dia, trots att hon inte hade någon mjölk. Och småttingarna var så tacksamma att få en ny mamma. :love:

dimmabebisar.jpg


/Erica
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

:love:
Jag är otroligt spänd på att se hur Yoga beter sig med Lillan planerade barn. Yogas mamma tog över en lite äldre kull när den mamman vande av dom och hade därför 10-12 ungar som hon gav di :crazy: Hon såg ut som ett staket :( Yoga var väldigt pysslig med sina och är väldigt pysslig med Lillan så jag hoppas det går bra.
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Hihi! Det var min tanke också.

Eilífur, En gång när jag var ute och red hörde jag helt plötsligt en massa kattungepip bakom mig och upptäckte att jag var förföljd av tre kattungar som såg ut att vara fyra fem veckor. Det visade sig att deras mamma blivit överkörd och de var tydligen så desperata att de till och med följde efter en häst. Kan ju ha hänt något liknande. Gullig katt du har! Jag blir helt varm i hjärtat
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Vilken härlig bild! :love:

Tack för tipsen! Vi har inrett vårt gästrum till Misan och ungarna med mysig hörna och låda nära intill. Lådan var uppskattad så denna använde båda så snart de vaknade efter tuppluren hos hundarna.

KL

Misan blev orolig sent igår kväll och ville ut, men ville inte lämna kattungarna heller. Vi skulle inte ha släppt ut henne oavsett, men att hon pratar och krafsar på ytterdörren har aldrig hänt förut. Hon är en så'n som sitter tyst vid ytterdörren tills någon upptäcker henne.

Nu på morgonen är hon stressad och vill verkligen ut, så jag och syster funderar på att låta henne gå ut, men spåra henne med hundarna för att se vart hon tar vägen. Finns det en unge till därute vill vi ju hitta den, men samtidigt var hon ju helt avslappnad när hon kom hem för två dagar sedan så vi har ju antagit att det bara var de här två. Syster får stanna hemma med kattungarna så får jag spåra!

Knepigt det här!
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Jag hade släppt ut katten så får du se vad hon vill. Kattungarna klarar sig fint utan di mer än ett par ggr/dag vid den åldern. Ge dom färs eller ngn mousse/lätt tuggat blötmat så brukar ätandet sätta fart ordentligt.
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Det är faktiskt inte helt ovanligt att kastrater tar över andras kullar när de föds i hemmet, men jag har aldrig hört talas om en som går ut och norpar sig ett par bebisar.;)

Ni kan nog inte göra mer än att låta henne hållas, ta hand om kattungarna och annonsera. Det kan ju vara så att någon saknar dessa kattungar.
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Nu har både mamma och ägare hittats! :bump:

När vi släppte ut Misan i morse for hon iväg som ett skott rakt ut i skogen. Det tog mig och hundarna en halvtimme att hitta henne där hon stod utanför ett fd räv-/grävlingsgryt. Först gick hon in och hämtade ytterligare en kattunge och därefter lockade vi ut mamman med hjälp av mat. Mamman var uttorkad och sårig så det blev en resa till djurklinik för oss. Ungen var dock fin, men följde även den med till kliniken.

Det visade sig att hon var chipmärkt. Hon hade rymt i början av april, endast 6 mån gammal, och har tagit sig 1,5 mil från sommarstugan där ägarfamiljen var när hon rymde.

Kan ju säga att vi är glada att vi hittat ägarna för klinikens räkning lär inte bli liten, men hon var fortfarande försäkrad.

Eftersom mamman är i mindre bra skick kommer ungarna till en början att stanna hos oss så får vi se sedan om mamman vill ha tillbaka dem. Vi ha iaf paxat de två som Misan kom hem med. :love:
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Slutet gott allting gott. Vilken tur att du har en bebiskär katta. ;)
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Men vad fint :love: Fast vad tänkte din katt egentligen? "Den här honan klarar inte av sina ungar, bäst att jag tar dem" Värsta soctantkatten alltså :rofl:
 
Sv: Kastrerad katthona har "fått" ungar

Men vad fint :love: Fast vad tänkte din katt egentligen? "Den här honan klarar inte av sina ungar, bäst att jag tar dem" Värsta soctantkatten alltså :rofl:

Så gör min äldsta hona också. Mina två senaste kullar har nog ingen aning om vem som är deras biologiska mor :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 136
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Lite luddig rubrik kanske, men såhär ligger det till. För ett par veckor sedan fick jag grannens två katter, en kattunge på typ 5,5...
2
Svar
20
· Visningar
2 775
Senast: Meibla
·
Katthälsa Vildkattmamman doris fick åka till veterinären för ca två veckor sen och bli kastrerad, vilket inte var lätt men iväg kom hon och i rätt...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Buck
·
Övr. Katt En bekants bekant har en vildkatthona med ungar på sin tomt. Åldersbestämningen av ungarna är vag - personen säger att de är mindre än...
Svar
16
· Visningar
4 961
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp