Kastrere min hingst? Hjelp!!! Haster!!

Haffe

Trådstartare
Har en hingst ettter Aloube Z, u.e. Genius. Han har veldig nra stam, men ikke kårad. (inte forsøkt) Han er 6 år, og 1.68 høg. Han er mycket fin att se på, men nå synes vel alle det om sin egen hest... :D Han går i dag 1.30 klasser, og er kontrollerbar både på bakken og når man rider. Han kommer til å gå 1.45 klasser, men vet ikke ennå om han har kapasitet til 1.55. Han skal hentes hjem til Norge fra utlandet snart, og skal stå i Oslo. Det er ikke et ideelt sted å ha en hingst (trafikk, sto etc.) Jeg har tenkt til å selge han om ikke lenge, så lurer derfor på om man taper mye penger på om jeg kastrerer han? Hva er han mest verdt som? Håper dere kan hjelpe meg!! Skulle tatt beslutningen for flere måneder siden!!! Hvis det er noen av dere som er jätte kunnige på eksteriör, så kanskje jeg kunne mailet deg et kort på den lille gutten (pojken) :confused: Hva mener du?
 
Om han inte ska användas till avel så tycker jag du ska kastrera honom. Annars låter du en avelsvärderingsman titta på honom innan, och ber den säga vad han tror.
Det är bara jobbigt för en hingst att vara hingst om det är mycket omkring den som stör den. Den är ju trots allt bara ett djur som följer sina instinkter, vilket inte är så populärt alltid! :D
 
Visa honom för avelsvärderingsnämnden först. ;)

Nu är det ju så att Aloube Z lämnade en väldigt få kullar innan han dog(tror han hann med 3 säsonger eller något sådant...ur dessa kommer bla Alcatraz)...hans blod är väldigt eftertraktat.Han borde vara något för Norsk halvblodsavel tycker jag.Det finns ju hingstar som tom lämnar bättre avkommor än vad de själva är...tex som våran avelsmatador Cortez...tänk om han hade kastrerats! :idea:

Det vore synd att kastrera en Aloube-son innan du fått facit i hand på om han duger till avel. ;)
 
Mmmm, låter vettigt!! Kan jeg få lov til å maile deg et kort av han, så kan du si hva du synes? (helt grøøøøn på eksteriør!!) :D
 
Visst kan du maila mej kort ;)...men ett kort säger mej bara lite om exteriören...jag vet ju inget om hans gångarter...men nog tycker jag att han har tid att utvecklas ung som han är i hoppningen ytterligare! ;) :D

Min mailadress hittar du under min användarprofil! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
998
Senast: Lobelia
·
Utrustning Jeg vil gjerne høre erfaringer med Equito baselayers. Er de tykke eller tynne i stoffet. Fleece for inni? Puster de? Hvor elastiske...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: MimmiNO
·
Juridik & Ekonomi Er det noen her på Buke som bor i nærheten av Töcksfors som vil hjelpe meg? Jeg kjøpte en jakke på Töcksfors shoppingsenter...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: Gunnar
·
Ridning Jeg skal begynne som medrytter på en maxad ponnihingst denne uken. Og jeg lurer på om noen har erfaringer eller råd til meg om ridning...
Svar
5
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp