Bukefalos 28 år!

Kastrering av hanhund...

Sv: Kastrering av hanhund...

Gissningsvis för att en hund ofta är större= behöver mer bedövningsmedel.

Sen har ju hundar lite högre status och många är beredda att betala mer skulle jag tro. Dvs, det finns möjlighet att ta mer.
 
Sv: Kastrering av hanhund...

Det krävs mer bedövning, större operation för hanhundar än för hankatter. Lättare med kastrering av en hankatt o svårare med en hanhund.

För hankatter behövs ingen operation, söv ner, knipsa av. För hanhundar krävs det en operation (om jag förstod allt rätt).

Vill jag mig även minnas rätt så är testiklarna mer ytligare på en hankatt än hos en hanhund.
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrering av hanhund...

Då var det som sambon gissade alltså! Att det behövs operation på hanhund alltså.
En mycket kompetent veterinär bor i vår stad, hon tar emot katter för kastrering men inte hundar, hundarna får åka till kliniken i storstaden ett par mil bort.
 
Sv: Kastrering av hanhund...

Nja, nog för att hunden anses ha högre status, men jag vet fler än en som blivit avrådd att inte kastrera hanhunden pga den höga kostnaden och därför avstått. Avstått för att det inte fanns några garantier att hanhunden skulle må bättre kastrerad. Tex en tjej jag kände hade en hanhund som nära nog höll på att svälta ihjäl för att han slutade äta när en tik i närheten löpte, och det fanns fler än en tik i området! Veterinär sa till ägaren att beteendet kanske var befäst så det var slänga pengarna i sjön att kastrera.
 
Sv: Kastrering av hanhund...

Man kan ju chipkastrera om man vill se om det gör nån skillnad innan man knipsar kulorna på riktigt. Det har jag gjort, och var riktigt nöjd men bestämde mig ändå att inte kastrera i Sverige pga kostnaden. Dock kommer jag om några månader flytta till Danmark och då blir det riktig kastrering.

Det är jättedyrt att kastrera i Sverige jämfört med många andra länder eftersom vi inte har den traditionen här. Det blir dock vanligare och jag hoppas att priset kommer gå ner så småningom. Det är hutlöst dyrt här tycker jag.
 
Sv: Kastrering av hanhund...

KL

Ursäkta trådkapning men, någon som har ungefärlig koll på vad det kostar att kastrera en krypthane? Borde bli dyrare operation för att få ut kulan som ligger i magen?
 
Sv: Kastrering av hanhund...

Ok. bara en gissning, som sagt.

Dessutom så vill man ju kastrera katter (utekatter då framförallt) för att minska mängden vildkatter. Vissa kliniker har ju ibland kampanjpris på det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 880
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 028
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
737
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 567
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp