Kastrering av hankatt?

G

Gullfaxi

Hej, Är ny här inne på katt forumet.
Har några enkla frågor om kastrering utav en hane, min kisse är dock bara liten fortfarande, men tiden går fort.
Man lämnar katten på morgonen och får hem den samma dag?
Måste katten ha tratt på sig?
Gör det något om den slickar sig på såret?
Hur lång tid tar det innan det har läkt färdigt?
Tacksam för svar.
Mvh :D
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Hej, jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter. Det kanske skiljer sig från olika vetrinärer. Vi lämnade vår hankatt hos vetrinären för kastrering o hämtade honom ca en timme senare. Man ska ha uppsikt över katten efteråt så att de inte slickar på såret. Vår hankatt blev inte sydd för det läker väldigt snabbt. Vi hade tratt på honom eftersom vi inte hade koll på honom hela tiden o man vill ju inte att de ska slicka upp såret. Han var lite svullen "där bak" men det tog nog inte mer än en vecka förrän det var läkt. Lycka till!
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Där jag kastrerar mina hankatter så lämnas dom vid nio på morgonen och så får dom hämtas tidigast kl 14. Ingen av mina har haft tratt, och enligt min vet. så gör det inte så mycket om dom slickar sig bara det inte blir överdrivet mycket. Såret läker ganska fort, ca en vecka ungefär.
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Olika veterinärer gör olika. Det vanligaste är väl att man lämnar in på förmiddagen och hämtar på eftermiddagen, men hos en av mina veterinärer har jag kunnat vänta under tiden det blivit gjort.

Hankatter får i regel inga stygn och som sagt, lite slickande brukar inte vara någon fara och efter en vecka är det helt läkt. De hanar jag har kastrerat har inte behövt ha tratt.
 
Sv: Kastrering av hankatt?

När våran killa skulle kastreras så lämnade vi in honom på morgonen och så kom han hem vid 11 tiden. Då sov han fortfarande och vaknade väl till efter ca en timma. Då var han rejält groggy och vinglade fram och kräktes lite. Ingen tratt, men man skulle ha kolla så att han inte slickade för mycket, lite gjorde ingenting. Tyckte det läkte fort, redan efter några dagar. 4-5 dagar kanske. Men det är kanske individuellt, våran var liten när det gjordes och det blev bara ett pyttelitet snitt.
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Har åkt med hankatter till vet 3 gånger, alla gånger har jag fått hjälpa till. Katterna har fått vakna upp hemma och i närheten av lådan, för de vill gärna gå dit med en gång, men olyckor kan hända på vägen dit. Mina fick inte hoppa något under de 2 första dagarna. fick lyfta upp dom i soffan med mer.
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Jag satt i väntrummet under ingreppet. tog kanske 15minuter från det att dom sövde tills jag kunde åka hem med honom. Och han var i stortsett klarvaken när jag kom ut till bilen. Han hade ingen tratt alls och tror det tog några dagar tills det hade läkts.

Tog längre tid för honkatten däremot. :)
 
Sv: Kastrering av hankatt?

Tack för alla svar, känns som jag har mer kött på benen nu, och vet på ett ungefär hur det kommer gå till.
tack :D
 

Liknande trådar

Katthälsa hej!! jag har en liten kisse jag tar hand om som nu har vart hos veterinären och kastrerats o vaccinerats etc. dom glömde skicka med mig...
Svar
6
· Visningar
938
Senast: Sol
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa 7 dagar sen vovven blev opererad, såret har läkt jättefint och hon har mått bra, äter, dricker, kissar och bajsar, ingen feber, är utan...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: movi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp