kastrering av kanin!!!

B

BeccaL

Hej, nu är det såhär att jag ska kastrera mina två hanar.
Och nu undrar jag:
hur mkt kostar det igentligen?
Vilka risker finns det ?
Ska man ha nått specielt underlag efter kastreringen ?


:p
 
Sv: kastrering av kanin!!!

har för mig att det kostade någonstans mellan 5-700 när jag kastrerade min hanne förra våren.

Det är ju alltid en risk när man söver ner ett djur.

Min kanin blev inflammerad i såret har jag för mig.

Men fördelarna övervägde nackdelarna för nu är han lugnare och vill inte pippa med allt och alla, och han slutade med alla sina revir-markeringar.
 
Sv: kastrering av kanin!!!

har för mig att det kostade någonstans mellan 5-700 när jag kastrerade min hanne förra våren.

Det är ju alltid en risk när man söver ner ett djur.

Min kanin blev inflammerad i såret har jag för mig.

Men fördelarna övervägde nackdelarna för nu är han lugnare och vill inte pippa med allt och alla, och han slutade med alla sina revir-markeringar.


Ok

Vad hade du för underlag ? :P
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Kommer inte riktigt ihåg. men tror det var spån och sen handdukar överst.
Men det kan du fråga veterinären om när du bokar tid :)
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Jag betalade 1600kr för mina två, tror att det är några hundra billigare för mindre kaniner. Mina vägde ca 7 kg då.
Enligt min vet så är det en risk att söva kaniner, så det bör man med i beräkningarna. Sen så kan ju såren bli inflammerade precis som med vilka andra sår som helst.
Jag släppte ut mina i sin box i stallet direkt efter op. De har halm som underlag.
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Att söva kaniner är alltid riskabelt då dem inte kan reglera sin egna temperatur. Vid nedsövning brukar vet ha en vetekudde som dem värmt upp som kaninen ligger på. Men håller man bara deras temp normal så brukar det inte va nåt problem.

Sen är ju inflammation en stor risk.

Jag var inne med min ena kanin innan jul, pga av att han hade blivit biten på ryggen så det blivit ett sår och sen hade det blivit infekterat, var massa var i såret.
Nedsövningen gick jättebra, dock efter 1½ vecka med penicillin mot infektion så var det var igen, åkte till vet ytterliggare en gång och det hade blivit värre. Han sövde ner och rengjorde och allt gick bra, men bara efter 3-4 dagar var det massa var igen. Så då fick han somna in.
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Att söva kaniner är alltid riskabelt då dem inte kan reglera sin egna temperatur. Vid nedsövning brukar vet ha en vetekudde som dem värmt upp som kaninen ligger på. Men håller man bara deras temp normal så brukar det inte va nåt problem.

Sen är ju inflammation en stor risk.

Jag var inne med min ena kanin innan jul, pga av att han hade blivit biten på ryggen så det blivit ett sår och sen hade det blivit infekterat, var massa var i såret.
Nedsövningen gick jättebra, dock efter 1½ vecka med penicillin mot infektion så var det var igen, åkte till vet ytterliggare en gång och det hade blivit värre. Han sövde ner och rengjorde och allt gick bra, men bara efter 3-4 dagar var det massa var igen. Så då fick han somna in.


okej,tråkigt att höra det där om din kanin :/ Men man får väll hoppas på det bästa då =)
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Ja, det var tråkigt, men tyvärr sånt som kan hända.

Jag skulle inte va så orolig över att kastrera.
Jag tror att håller man bara koll på kaninens temp så är det lugnt, och sen ser till att det är rent i buren varje dag, i alla fall i början när den är nykastrerad så är det nog ingen fara.
 
Sv: kastrering av kanin!!!

Jag lät kastrera min för ganska exakt ett år sen, det gick på 704 kr. :)

Underlag hade jag det vanliga, spån med halm över. Gick så bra så, ingen infektion där. :)

Som de andra säger, risker med sövningen finns det såklart, men det brukar gå bra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 795
Senast: Migo
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Mrs Norris är en omplacering och just fyllt åtta år. Senaste ägaren fick henne i septem förra året. Hon ska vara okastrerad enligt både...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp