Bukefalos 28 år!

Kastrering av sto

papillon

Trådstartare
Har funderingar på att kastrera mitt sto för hon har en jobbig brunst & jag har inget intresse av att ta föl på henne. Skulle vara intressant att höra utav någon som gjort det, inte så vanligt i Sverige än.
Hur gammal var stoet? Hur blev hästen efteråt, nöjd? Komplikationer?

Tacksam för svar:)
 
Ingen buköppning, titthål. Rutinoperation i usa. Görs på Mälarkliniken.
"skriker", biter sig själv & sparkar i väggen.
 
Ingen buköppning, titthål. Rutinoperation i usa. Görs på Mälarkliniken.
"skriker", biter sig själv & sparkar i väggen.

Vet du vad det kostar att göra det på Mälarkliniken?

Har ett sto som blivit helknäpp i år, har nu varit brunstig sedan början av april, det har medfört att hon bl a inte kan åka transport just nu, hon hänger då på högra höften så det blir sår! Drogad kan hon åka transport!
Vi har provat med medicin (Regumate) som gör att hon ska tro att hon är dräktig, hjälper inte, och enligt min veterinär så hjälper det inte att sätta in kula heller då! Hon säger att alternativet då är att kastrera genom laparaskopi (då tar man bort äggstockarna), eller vänta tills hösten kommer och hoppas att det går över då!
 
Ingen buköppning, titthål. Rutinoperation i usa. Görs på Mälarkliniken.
"skriker", biter sig själv & sparkar i väggen.
Är det verkligen full kastrering då?
Vet att i usa är det inte helt ovanligt med att man bara tar bort äggstockarna (ovariectomy). et är en betydligt mindre operation jämfört med att ta bort hela livmodern?
 
Har ni kollat hur hon ser ut inuti? De ston jag träffat som haft allvarliga hormonella problem och allmäna beteendestörningar har haft massa cystor.

Har ni provat att lägga in kulor? Hormonbehandling?

Har tyvärr ingen erfarenhet av kastrering, visste inte ens att det gjordes här.
 
Har också ett riktigt besvärligt sto, går knappt hantera under brunst. På henne fungerade det att lägga in kulor. Då blev hon "normal" under brunsterna, skvätter lite och är lite seg men går att hantera och verkar inte må dåligt av det längre.
 
Självklart ska jag kolla upp. Det är ett ungt sto & hennes mamma (har inte henne) är likadan, kollad & fått flera föl. Men det skulle vara intressant att höra av någon som gjort det på sitt sto:).
 
Självklart ska jag kolla upp. Det är ett ungt sto & hennes mamma (har inte henne) är likadan, kollad & fått flera föl. Men det skulle vara intressant att höra av någon som gjort det på sitt sto:).
Lägga in kulor har jag både hört positiva & negativa saker om så det är bra att det funkar på vissa.
 
Nu är det en del år sen så jag kan minnas vissa detaljer lite luddigt, men ett sto på min gamla arbetsplats steriliserades genom titthålsoperation. Hon hade jobbiga brunster och var svår i både ridning och hantering. Visade sig ha cystor på äggstockarna, cystorna togs bort och hon steriliserades samtidigt.
Blev skillnad efter, hon var fortfarande lite vass men mycket enklare än innan.
 
Nu är det en del år sen så jag kan minnas vissa detaljer lite luddigt, men ett sto på min gamla arbetsplats steriliserades genom titthålsoperation. Hon hade jobbiga brunster och var svår i både ridning och hantering. Visade sig ha cystor på äggstockarna, cystorna togs bort och hon steriliserades samtidigt.
Blev skillnad efter, hon var fortfarande lite vass men mycket enklare än innan.
 
Intressant, aldrig hört om innan. Däremot har jag precis som några andra här inne stött på hästar med väldigt mycket hormonella problem och på samtliga har det varit tumörer/cystor på äggstockarna. På den ena var den helt enorm, och hennes halter av hingsthormon var galet höra så det var ju inte konstigt att hon var skogstokig stackarn. Nu är hon opererad och blir lugnare för var dag. Så det kan ju vara värt att kolla upp :) Annars är det en intressant fråga och om du genomför den typen av op får du gärna informera om hur det gick sen! :)
 
Nu är det en del år sen så jag kan minnas vissa detaljer lite luddigt, men ett sto på min gamla arbetsplats steriliserades genom titthålsoperation. Hon hade jobbiga brunster och var svår i både ridning och hantering. Visade sig ha cystor på äggstockarna, cystorna togs bort och hon steriliserades samtidigt.
Blev skillnad efter, hon var fortfarande lite vass men mycket enklare än innan.

Skilj på sterilisering och kastrering.

Sterilisering gör bara att man blir infertil. Påverkar inte i övrigt. Kastrering däremot tar bort hormonrelaterad könsdrift. Ett kastrerat hondjur har inte brunst/löper inte etc. Ett steriliserat hondjur kommer att brunsta, löpa etc men kan inte bli dräktig.

Sterilisering på hondjur görs genom att se till att äggledarna blir icke-fungerande. Det påverkar inte hormonerna och således inte t ex brunst. Däremot kan att ta bort tex cystor göra att en hormonell obalans försvinner och hästen blir jämnare, får normalare brunster osv.

I dagsläget görs i princip aldrig sterilisering av djur, utan man kastrerar istället. Oftast är det ju själva könsdriften som blir besvärlig, inte enbart att djuret är fertilt.
 
Har fått prata med 2st som gjort det på sina ston, supernöjda både ägare & hästar.
Pratat med kliniken nu & bokat tid för kastrering.
Det görs en kontroll dagen innan för att kolla om cystor eller liknande finns.
För er som är intresserade kan jag skriva sen & berätta.
 
Mitt förra sto hade det superbesvärligt vid brunst - kastade sig mot väggarna osv. Hon kollades för cystor - inget. Testade munkpeppar, funkade inte. Lade in plastkula - hjälpte inte. Senare visade det sig att hon hade grav KS och jag är helt övertygad om att brunsten helt enkelt gjorde väldigt ont på henne :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 766
Senast: Stereo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 921
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 852
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp