Kastrering hingst, komplikationer.

Mitti

Trådstartare
Jag känner mig så otroligt korkad. Ganska maktlös och frustrerad. Kan någon ge mig hopp?
Jag hämtade hem en hingst född 2020 i maj 2022. En dröm. Men han är svår, vilket på sätt och vis är kul. Men pga hans personlighet har jag fått till mig av bpde veterinärer och hästvänner att unghingsten skulle må bäst som vallack.. Sagt och gjort. Fredag 10/3 blev han kastrerad. Stor svullnad men det såg fint ut. Svullnaden lade sig helt till 19/3, Hållt sig fint öppet till 20/3. Sen gick det väldigt fort. Han svällde upp, fick feber och blev slö. Vet kom ut. Öppnade upp och tömde för spolnig. Tog dessutom en odling.
Äter pencillin, hippotrim, dag 4 har 2 dagar kvar
20230222_134017.jpg
(går inte att sticka för penovet utan att sederas) och får metacam. Han ligger högt i temp men har ej riktigt feber. Är ganska alert men inte helt pigg. Det droppar lite då och då.
Svullnaden är inte extrem nu. Men fortfarande lite hög i temp. Ordination från vet. 15 min x3 motion per dag.
Någon som gjort liknande resa där det blev bra?
 
Bara kastrerat en häst, han blev också ordentligt svullen och fick feber, blev penicillin i någon vecka (?) och tog lite tid, men han blev helt bra! Det ger sig ska du se, det är ändå hyfsat vanligt med lite sådana här komplikationer vid kastrering.
 
Jag har erfarenhet av två kastreringar, varav en var öppen och stående.

Det blev ett litet för stort snitt på ena kulan och det droppade mycket.
Sedan läkte det, trodde jag, men då hade det bildats en abscess.

Efter en Hippotrim-kur så gick det över.
 
på min såg allt bra ut men först efter ganska många dagar svullnade det upp, rätt rejält också, såg att var en droppe var i såret, fick penicillin direkt då, ordinerades mer rörelse i samband med det och allt lade sej ganska omgående.
Så det gick snabbt över och allt blev bra!
 
Svullnaden kan verkligen se extrem ut... De jag varit med och kastrerat stående har inte bara skrittmotionerats efteråt utan de har varit ute ordentligt i hage och så har jag longerat två ggr/dag. Vid longeringen i början blev det tydligt när såren öppnade sig och det kom ut stora klumpar levrat blod. Såg ut som en mordscen när det var snö ute😅. Men det läkte väldigt fint!
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 348
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Kastrerade en 2,5 årig hingst i tisdags, ståendes i stallet. Han blödde mer än vanligt efteråt och fick därför stå inne över första...
Svar
8
· Visningar
2 923
Senast: Muninn
·
Hästvård Nu behöver jag lite tankehjälp. Min pojke (läs 16-åring) har skadat sig, repbränna fram på bringan. Så illa när det hände att dom...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: -Remont-
·
N
Hästvård Har en häst som för 4 veckor sedan fick en sårskada på ett ben. Vet var här och skrev ut streptocillinsalva som jag skulle sätta på två...
Svar
1
· Visningar
855
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp