Kastrering

Veraofluff

Trådstartare
Funderar på att kastrera min 7 åriga papillon pga han skvätter inne .Tog nyligen över honom o enligt fg ägare måste han ha skvättskydd inne hela tiden o ja det är kiss i varje gång jag ska gå ut .
Tycker det är synd om honom att behöva ha det så. Någon som erfarenhet av detta.
 
På vilket sätt tänker du att kastrering skulle hjälpa?

Går hunden runt och små kissar? Läcker han urin (dvs inkontinent) eller lyfter han benet och kissar? Hur ofta kissar han inne? Hur ofta rastas hunden?
Är hunden kollad av veterinär?

Om det inte finns någon medicinsk anledning och hunden har gjort detta i 7 års tid så lär det ju vara ett mkt inarbetat beteende hos hunden. Förutsatt att medicinsk orsak inte finns så skulle jag försöka träna hunden att bli rumsren genom att börja från början med rumsrenhetsträningen, dvs såsom om han vore valp. Men inarbetade beteenden är såklart svåra att bryta så ordentlig träning och passning krävs nog.

Kastrering får väl hanhundar mindre intresserad av att kissmarkera på promenader, men jag känner mig tveksam om det får en hund som kissar inne att kissa mindre inne.
 
Min kastrerades vid drygt 1 års ålder pga översexuellt beteende. Det blev mildare men han ska fortfarande kissa på varenda fläck ute samt kan ha en tendens att markera inne på nya ställen om man inte är vaksam. Så i värsta fall kastrerar ni och har kvar kissbeteendet och får viktproblem på köpet, det fick min efter kastrering och det är något jag gärna skulle slippa!

Annars finns kemisk kastrering vad jag fattat det som kan man ”avbryta” kastreringen efter några månader för att prova, men har ingen erfarenhet alls av det för att uttala mig hur det funkar.
 
Bristande rumsrenhet kan vara pga stress, smärta eller rädsla/oro. OM så är fallet är kastrering kontraproduktivt.

Vore det min hund skulle jag låta honom landa ordentligt innan jag gjorde några större irreversibla förändringar. En veterinärkoll. Hantera honom som om han vore valp och rumsrenhetsträn som @Acto föreslår. Ta bort mattor (kissvänliga och kan dölja och hålla kvar fukt med risk för skador på golv och dålig lukt)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 888
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp