Bukefalos 28 år!

Kastrering...??

S

Shakespeare

Vi var nyss hos veterinären för att ta en liten spruta på hunden.
Då passade vi på att fråga veterinären lite om kastrering då vi funderat över detta:confused: Han berättade att det fanns sprutor som gjorde att hunden vart kastrerad tex. 3 månader.

Vi tog iallafall en sådan och nu undrar jag här om det är nån som kanske har erfarenhet av detta!:D Blev det nån skillnad??
// Tack för svar..
 
Sv: Kastrering...??

Ingen??

Vet nån om det redan finns trådar om detta?
 
Sv: Kastrering...??

jag visste inte att det rekommenderades? vad jag har förstått ökar det risken för cancer ganska dramatiskt.
 
Sv: Kastrering...??

Är det inte mer för att testa om det blir någon förändring vid en riktig kastrering? Många med hanhundsproblem vill ju kastrera, men det är inte säkert att problemet försvinner vid en kastrering och då kan man testa med att först spruta innan man beslutar om operation?
 
Sv: Kastrering...??

Det är väldigt vanligt med biverkningar med sån spruta. Jag har själv luskat lite eftersom det kom en hane i huset. Men p-spruta skulle jag inte rekomendera.
Det har kommit något nytt som är som ett chip man sätter i nacken. Det håller från 6 månader upp till ett år. Då producerar inte hunden ens spermier och den tappar helt avsaknad av löptikar. Finns inga kända biverkningar.
Jag funderade ett tag på det, men eftersom det klassas som doping var det inget alternativ.
Jo, efter detta gått ur kroppen på hunden så kan den användas till avel om man vill.
Det heter Suprelorin.
 
Sv: Kastrering...??

jag visste inte att det rekommenderades? vad jag har förstått ökar det risken för cancer ganska dramatiskt.

Det är väl så att risken för cancer ökar om man ger sprutan gång på gång, regelbundet under längre tid? Det är ju inte meningen, det vanligaste är väl att man tar 1-2 sprutor för att prova innan kastrering, som sagt var.

Det är vad jag har lärt mig i alla fall. Sen kan det nog vara så att man kanske inte märker skillnad på sprutan men det kan ändå bli skillnad i beteendet vid kastrering.
 
Sv: Kastrering...??

Det går inte säga generellt om Promonsprutan hjälper, det är så olika från fall till fall. Precis som någon skrev, kan man först prova att spruta och se om det blir någon förändring och sedan isf gå vidare med kastrering.
Lycka till!
 
Sv: Kastrering...??

Har inte testat p-sprutor men vår lilleman kastrerades för 3 veckor sedan och effekterna av den har redan visat sig :banana: .

Han är bara 10 mån men visade klara tecken på att han blev förändrad när en löptik var i närheten. Han "red" på allt och alla, skvätte lite varstans, ylade och sov- och matstrejkade.
Dessutom bor vi i ett område där det bor vansinnigt mycket vovvar så risken för att det finns en tik som löper är stor hela tiden.
Fick tid för som sagt 3 veckor sedan och vi märker redan nu vilken nytta det gjort för honom.
Utan att personligheten förändrats så har alla de negativa beteendena försvunnit. Han är fortfarande goa, busiga Rambo och det märks tydligt att han är lugnare inombords. Inte så att han är mer stillsam :angel: men oron har försvunnit precis som "ridandet" och mat- och sovproblemen!

Jag var jätteorolig innan kastreringen för att det skulle påverka hans personlighet men det har det verkligen inte.
Han är samma goa hund men han mår mycket bättre nu och så även hans familj :bow: !
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
763
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 908
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 483
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp