kastrerings frågor

K

Knubby

Kastrerade mina hundar 2 dagar sen, och dom försöker slicka "det ihopsydda såret" (eller vad man nu ska kalla det) hela tiden. jag har satt på dom en sån där plast tratt, eller vad dom kallas runt huvudet, men ibland kommer dom åt trots att dom har på sig den... Är det verkligen jättefarligt om dom råkar slicka på såret ibland?

Också, jag ska gå till doktorn och ta bort stygnen om 1 vecka, men hur länge ska jag låta hundarna gå runt med tratten tror ni? Hur snabbt läker sånt egentligen? Jag vill inte låta stackarna gå i onödan med denna tratt...

tack för svar!
 
Sv: kastrerings frågor

Min blir deprimerad av de där trattarna så han fick gå utan och det gick alldeles utmärkt. Jag höll honom under uppsikt större delen av dagarna och röt till på honom när han "snafsade" för mycket med såret. Nattetid verkade han inte bry sig på såret så mycket.

Hade inga problem med läkningen alls.
 
Sv: kastrerings frågor

ja alltså jag kan ju inte hela tiden ha koll på mina hundar även när jag är hemma. när man står o lagar mat, städar etc så kan inte ens uppmärksamhet ligga på dom, så det är lätt att missa om dom slickar sig där nere...

därför undrar jag om det verkligen är så farligt om dom råkar slicka sig där... givetvis tillåter jag inte dom om jag råkar se, men så att jag åtminstone vågar ta av tratten när jag är hemma med dom..
 
Sv: kastrerings frågor

Det låter som att tratten är för liten om dom kommer åt att slicka sig... Men jag är ju inte veterinär...
 
Sv: kastrerings frågor

Beror ju helt på hur stor risk du vill ta att det blir infekterat. :grin:

Skulle säga att det är mer synd om hunden om det blir infekterat och blir en utdragen läkningsprocess och där man kanske får gå in och rensa upp och sy om såret än att den har tratt på sig tills det är läkt. Jag ser dessvärre alltför många infekterade operationssår efter att djurägare slarvat med tratt på en sårintresserad hund för att tycka att tratt är onödigt. Fine om man har full koll på sin hund hela tiden, har man inte det och hunden gärna vill slicka, tratt på, punkt!
 
Sv: kastrerings frågor

Jag blev tvungen att kastrera min hane för 10 dagar sen och var precis och tog stygnen på honom. Jag fick ha tratten alla 10 dagar då han försökte slicka sig direkt och da av stygnen. Veterinären sa åt mig att hunden absolut inte får slicka för infektionsrisk plus att de kan få fatt i stygnen.
Veterinären berättade även att vissa hundar kommer åt trots att man har tratt och då får man sätta på dem tikskydd eller en liten trosa för att förhindra att de kommer åt såret. Min hund försökte inte alls slicka sig när jag satt på trannet så det räckte att han hade sin tratt på sig.

De första dagarna hatade han tratten men han vande sig ganska fort vid den och brydde sig inte alls att ha den på sig därefter.
Jag fick besked att jag ska ha tratten på någon dag efter att jag tagit stygnen då det kliar mycket efter att man dragit ur dem. Men märker jag att han inte försöker slicka så kan jag ta av den.
 
Sv: kastrerings frågor

Äh, ingen av mina hundar har någonsin fått några infektioner för att de inte haft tratt. Jag har haft tratten på när vi lämnat kliniken för att inte "förarga" veterinären, väl hemma så har tratten åkt av direkt.

Men vi har väl haft tur då kanske som sluppit en enda infektion.
 
Sv: kastrerings frågor

Då har du kanske haft tur. Jag har sett många exempel på infektioner efter sår då hundar slickat. Kan se ganska illa ut och ta tid att få bort. Jag chansar inte.
 
Sv: kastrerings frågor

Skulle också säga att du haft tur. Eller att dina hundar helt enkelt inte slickat på såret. För fy tusan vad vidrigt det kan bli, fort, när de kommer åt. Och den här säsongen på året med flugor och skit. Yuck!
Har svårt att förstå varför chansa liksom? :confused:

Det mest intressanta är de djur som legat inne, haft tratt utan bekymmer i flera dgr, helt plötsligt när ägaren ser tratten, enligt ägaren AVSKYR tratt och blir SÅÅÅ ledsen när de måste ha den på. Sure....
 
Sv: kastrerings frågor

Precis ofta är det var vi gör det till. Sitter vi och tycker synd om dem för att de måste ha tratt så är det klart att de känner det och mår dåligt när man sätter på den. Jag lekte med min hund första gången jag satt på den och efter blev det att han började leka så fort tratten åkte på. Han tyckte dte var kul att få på den för det hände ju något roligt. Han bryr sig inte alls att ha den på sig nu.
 
Sv: kastrerings frågor

tack för era frågor!
jag vill inte heller chansa så jag ska lämna tratten på!

En annan fråga, kan jag gp ut o gå normalt med mina hundar, dvs normal motion?
jag är rädd att stygnen ska gå upp eller så när dom lyfter sitt ben för att kissa eller när dom springer...
vad tror ni om det?
eller även att smuts kan råka skvätta upp till såret när jag är ute o går?

vad tror ni?
 
Sv: kastrerings frågor

Gav inte veterinären några rekommenadationer när du hämtade dem? Tratt är absolut att rekommendera - en av våra katter lyckades bita upp stygn på ett opererat ben för några år sedan. Sambo, menr godtrogen och mindfe ifrågasättande än jag, hämtade honom efter op och de hade glömt bort det där med tratt på kliniken :(... Och sambon trodde då inte det behövdes (jag var inte hemma). Kissr fick sys i hop igen. Onödigt.

Ang motion; min hanhund sa de till om lugna koppelpromenader i en vecka efter kastration, därefter gradvis ökad motion och efter 2-3 veckor som vanligt. Tiken skulle gå lugna kopelpromenader i tre veckor, eftersom det är ett större ingrepp på tik, och bukhinnor mm måste läka inifrån. Att stygnen skulle gå upp vid en promenad eller kisspaus verkar otroligt - i såfall är det nog inte speciellt bra gjort.

Lycka till!
 
Sv: kastrerings frågor

Och jag har "kidnappat" min egen hund en gång från en j-la klinik som jag ALDRIG skulle rekommendera ens till en kackerlacka...Han kom in med magproblem och skulle tvunget ligga inne för obs trots att jag påpekade att han förmodligen skulle må bättre hemma med samma medicinering.

Efter ett par dagar och inför en helg så övertalade jag dem att få ta hem hunden över helgen åtminstone, veterinären var skitsur och påpekade flera gånger att det var under mitt eget ansvar.
Ut kommer man med min hund, som stapplar ut till mig, uttorkad, klorna med synbara spår efter att ha krafsat på buren, en avbruten tandspets. Han såg halvdöd ut. Efter en helg hemma med mig och med en diet på majsvälling istället för deras "svält" rek så var hunden som ny - gnistan tillbaka i ögonen och skinnet under ögonen hängde inte längre. På måndagen ringde jag till kliniken och talade om för dem att min hund def inte skulle tillbaka dit - någonsin.

Och vart vill jag komma med denna långa OT utläggning?

Jo, jag blir alltid lika förbannad över folk som uttalar sig lite hånande över hundägare som "ojar" sig över sina hundar. Är det ngn som känner hunden så är det dess ägare och ser jag t ex att min hund mår inte bra av att sitta med en j-la tratt på huvudet i en vecka så är det inget som jag inbillar mig. Faktum kvarstår; ingen har ännu i a f drabbats av ngn hemsk infektion.

Men - det är ju helt upp till var och en vad man vill göra. Är man rädd att hunden ev ska få ngn typ av infektion i såret så är det väl bäst att följa vettens rek med tillhörande tratt.
 
Sv: kastrerings frågor

Hemskt tråkigt att du har så dålig erfarenhet av veterinärer, verkligen. Faktum kvarstår dock också att djurägare kan ha fel, även om sitt eget djur, ofta just gällande tratt. Många gånger ser ju de som jobbar på klinikerna just ert djur MED tratt ett flertal dagar och det helt utan att djuret visar några bekymmer av den. Sen när djuret får gå hem och kommer ut med tratt på huvudet så verkar det som ägarna tror att den just fått på sig den och att personalen inte sett djuret med tratt tidigare och ska tala om att den minsann avskyr tratt, vilket alltså inte är sant, för djuret. Om djurägaren avksyr att se sitt djur med tratt, det är en annan sanning. ;) Det finns ett fåtal djur som verkligen inte tycker om tratt men de är lååångt färre än alla de som djurägare vill få det till. Och jag hånar ingen.

För att dra det hela till en torr och tråkig sanning så har vi ett stort problem framför oss gällande antibiotikaresistens. Således är det väldigt onödigt att på ett rent ingrepp som inte ska behöva antibiotika tvingas sätta in det efter ett antal dgr pga djurägarens medvetna slarv med att skydda såret från att få en infektion.
 

Liknande trådar

Katthälsa hej!! jag har en liten kisse jag tar hand om som nu har vart hos veterinären och kastrerats o vaccinerats etc. dom glömde skicka med mig...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Sol
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 764
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp