kastreringsdags

elbereth

Trådstartare
I morgon ska mina älsklingskillar bli kastrerade!

Hur påverkade brukar de bli av sövningen? Sover de länge/är groggy? Ska man ge något speciellt att äta när de vaknar?
Blir det något sår? Måste de ha krage?

Och vad brukar ni betala för kastrering/tatuering?

Har ni några mer tips?

De ska fasta från 22, är det normalt? De lär bli supersura när jag tar bort maten för de är vana att alltid få ha mat/vatten framme! Jag har tid klockan 09:45.
 
Fasta ca 12 timmar innan sövning är att räkna som normalt och jag antar att du får leva med att killarna blir lite sura på dig ;)

Om du hämtar dem alldeles efter ingreppet kommer de nog vara lite groggy. De komer nog mesta bara vilja sova. De brukar inte vilja äta så mycket efter de varit sövda.

Krage brukar man inte behöva ha på hanar. Det blir visserligen ett litet, litet sår men de brukar inte br sig så mycket om det.

Vad det kostar har jag dock ingen aning om. Passa på att ID-märka dem samtidigt (om de inte redan är det).

Det kostade 700:- när jag skulle få min ena hona kastrerad (ID-märkning ingick). Jag tror den veterinären tar 400:- för hanar, men kastreringspriser varierar oerhört mycket beroende på vilken veterinär man har.
 
Jodå visst kan jag leva med att de blir lite sura! Frågan är om jag kan sova med det :angel: :D

Tack för svaren! De ska ID-märkas samtidigt.
 
Jag har nyligen kastrerat mina två hanar.. den ngt äldre hanen (1,5 år) tog det hårt och var inte normal på flera veckor ville inte äta ordentligt osv.

Den yngre (7 månader) tog det jätte bra.. och var redan efter ngn timme uppe och sprang som vanligt..

Det kostade 650 kr/st för kastrering, ID-märkning och vaccinering.
 
Det lät billigt! Nu ska de nog inte vaccineras nu, men annars hade det varit smidigt, 3 i 1 liksom.

Ju färre resor desto bättre! Det blir ena kissens första färd till veterinären, med oss iaf. Vi har varit ute och provåkt lite i bilen så han ska vara lite van vid det iaf. Läääskigt tyckte han, iaf när det gick snabbare än 50km/h.

Den andra kissen är van, han har jag haft hos veterinären tre gånger helt utan problem. Lika glad varje gång han kommer dit, kaxig rackare :D Han brukar få åka med mig till stallet oxå då coh då så bilvan är han iaf!
 
Ett litet praktiskt tips, bara: Lägg dem på gamla handdukar eller nåt när du får hem dem. Första gången vi träffade våra blivande kissar var dagen efter kastreringen. Deras matte hade lagt dem i soffan när hon kom hem och de hade kissat i sömnen :crazy:...

mandalaki
 
Vi hade aldrig haft katter förr och när vi klev in i kattmattens trappuppgång STANK det kattpiss :crazy:

Och ännu värre inne i lägenheten, förstås. Själv var hon förtvivlad - det vi kände var ju dels det katterna strilat eftersom de nyss blivit könsmogna, och sen kissandet som de inte kunde hjälpa eftersom de var nedsövda.

Men vi litade på henne och hittills, två år senare, har de inte kissat en droppe utanför lådan :love:

mandalaki
 
långt!!

hej!
jag var i din situation för några månader sen. hypernervöskattmatte skulle man kunna säga...! jag ska svara med mina erfarenheter:

ingreppet var kl 18.00 o de följde med mig hem direkt efteråt. de var då sövda fortfarande förstås. veterinären sa att de troligtvis skulle sova ca 3-4 timmar till vid hemkomst.

katterna vaknade efter ca 1,5-3 timmar. de var vingliga o stela - såg ut lite som frankensteins monster de små sötisarna! jag "lade" dem igen, försökte inte uppmuntra dem till att vara vakna (när jag väl sett att de faktiskt hade vaknat på egen hand och inget verkade galet.)

de försökte kissa i lådan (den ena druttade ner där o lyckades i alla fall få nästan hela rumpan i lådan innan han somnade till igen...) på morgonen var de vakna men de var lite "dämpade". jag fick info att inte ge vare sig mat eller vatten före de kunde gå utan att vingla. dvs de fick mat först på morgonen.

mina katter behövde inte fasta alls innan ingreppet. den ena kräktes lite av narkos-medlet. katterna fick inga knepiga sår och inga kragar. de slickade inte mycket på såret heller. veterinären jag var till sa att det som regel inte behövs krage på hankatter. kastrering + tatuering kostade 500:- per katt där jag var.

råd/tips:
låt katterna vara någonstans där det är rätt så mörkt o inte så mycket som stör, som tex ljud. mina låg i varsin korg med filtar i hallen, där var också toalådan (utan "hus"). jag stängde omkring dem för att de inte skulle kunna gå omkring i lägenheten "som vanligt" o försöka hoppa upp på saker för att bara trilla ner o kanske göra sig illa.

lycka till!
 
min kisse vart kastrerad i slutet av november och då var det fasta efter 18 på kvällensedan in i buren på morgonen så att syrran kunde få mat.
Det var jätteläskigt att åka bil själv och jag led när jag lämnade honom hos vetrinären, de kollade hjärta mm innan jag fick åka iväg med en tom kattbur :cry:
han skulle vara klar till kl 14.
Gick tidigt från jobbet och betalade och fick sedan gå in och hämta honom. Han satt i buren och tvättade sig och var pigg och de hade bytt på honom så det var ingen risk att han skulle kissa mera.
Hemma så var det undan med mat och vattenskålar, inget vatten innan 17 och ingen mat innan 19.
Satte buren bredvid toan så att han skulle få det lugnt och skönt men 2 min senare var det full fart igen.
När det var dags för mat så skulle han bara äta lite men han åt som vanligt.
Dagarna efter under helgen sov han mest och matte gick nervöst omkring och kollade hur han mådde.
Men jag tänkte att så länge som han äter och dricker och går på toa borde det inte vara några problem och nu är han som vanligt.
 
Nu är det iaf gjort! Det ligger två sovande kissar på madrassen, ser riktigt otäckt ut att de ser nästan döda ut :crazy: Jättekonstigt att det är så stilla här hemma!

Nu väntar jag på att de ska börja röra på sig. Jag har själv varit sövd så jag kan tänka mig hur de känner det. Stackare! Hoppas de inte har ont iaf.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver alla tips jag kan få! Hur ska man göra för att få motivation till att orka göra saker man mår bra av och vad är det för saker...
Svar
6
· Visningar
1 426
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 346
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 899
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp