kastreringsfrågor

astronaut

Trådstartare
Kastrerade både katterna (mammas o min vill säga) när de var 6 månader, sökte en massa på internet och fick upp att de kan kastreras runt halvåret. Okej, då ringer jag o bokar tid nu då. Sagt o gjort.

Men NU senare så får jag reda på att katterna inte bör vara yngre än 1 år? Vilket troligtvist stämmer då det tar ca 1 år för katterna att växa och mogna.

Men borde inte vet. säga till att de bör vara runt året så de hinner mogna?
Många kastar sig ju direkt till vet. för att slippa höra sina honkatter jama o så.

Ursäkta för flummig fråga men borde man inte ändra råden från 6 mån till 1 år istället då?
 
Sv: kastreringsfrågor

Rådet är väl att de ska väga över ett kilo och det antar jag att de gör?
Många kastrerar ju redan vid tio-14 veckors ålder, så sex månader är sent.
Vet om en uppfödarkollega som hade honor som började löpa redan vid 15 veckors ålder, då kastrerades de omedelbums.

Ju tidigare desto bättre och snababre återhämtning har de efter OP.
Ju senare, risk för livmoders problem, inlärda ovanor att strila osv.
Ett är är sent, ett års ålder, det är en vuxen katt...
 
Sv: kastreringsfrågor

Häromkring där jag bor vill dom flesta veterinärer att dom ska
väga minst 1,5 kg, jag tror att det har med narkosen att göra.
Båda mina har varit runt 5 mån. när dom kastrerats.
Min hankatt visade att han var könsmogen genom att kissa på en läderpall,
(han hade aldrig kissat utanför lådan förut).
Att vänta tills dom är ett år tycker jag också verkar vara
onödigt lång tid.
 
Sv: kastreringsfrågor

Vad får dig att tro att rådet att vänta till 1 år skulle vara mer korrekt än den generella 6-månadersregel som finns i Sverige? Inom vissa raser anses inte katterna vara fäärdigvuxna förrän vid ca 3 års ålder och att vänta så länge med kastrering är såklart inte möjligt för de allra flesta.

Jag säljer sällskapskattungar kastrerade, de kastreras vid 14-15 veckors ålder. Det går alldeles utmärkt.

Gå inte och ha ont i magen över att du kastrerade vid 6 månader, det är den generella rekommendationen i Sverige.
 
Sv: kastreringsfrågor

Syrrans veterinär vill att dom ska vara åtminstone 1. Detta har att göra med för hennes del att det är så pilligt och smått om hon ska kastrera vid några månaders ålder. Den veterinären vill att saker och ting ska växa till sig lite så hon ser vad hon gör. Det är enda anledningen, visst kan hon ta dom tidigare, men helst inte.
 
Sv: kastreringsfrågor

Finns inget som talar för att vänta så länge som till ett års ålder. Då hinner honkatterna löpa flera ggr och har man otur så blir de dräktiga. Hankatterna börjar markera revir när de blivit könsmogna och det skvättandet är det inte säkert man blir av med även efter kastreringen, det kan rotas så djupt rent beteendemässigt att det inte hjälper att stoppa könsdriften för att det ska sluta.
Många kliniker har en 6månadersregel för kastration, främst för att det är så smått innan dess att det kan vara svårt för den skull, men jag vill inte påstå att det finns en 6månadersregel i Sverige. Det är upp till varje veterinär själv att bestämma när.
 
Sv: kastreringsfrågor

Syrrans veterinär vill att dom ska vara åtminstone 1. Detta har att göra med för hennes del att det är så pilligt och smått om hon ska kastrera vid några månaders ålder. Den veterinären vill att saker och ting ska växa till sig lite så hon ser vad hon gör. Det är enda anledningen, visst kan hon ta dom tidigare, men helst inte.

Det handlar ju mer om den veterinärens brist på kunskap, inte på vad som är bäst för katten.
 
Sv: kastreringsfrågor

Vad får dig att tro att rådet att vänta till 1 år skulle vara mer korrekt än den generella 6-månadersregel som finns i Sverige? Inom vissa raser anses inte katterna vara fäärdigvuxna förrän vid ca 3 års ålder och att vänta så länge med kastrering är såklart inte möjligt för de allra flesta.

Nej, några har blivit förskräckta när jag sa att båda kastrerades vid 6 månaders åldern, varken honan eller hanen har förändrats p.g.a det.

Det var bara en fråga om det var rätt eller fel att kastrera så tidigt men då vet jag att 1 års åldern är en del personers åsikter.
 
Sv: kastreringsfrågor

Nej, några har blivit förskräckta när jag sa att båda kastrerades vid 6 månaders åldern, varken honan eller hanen har förändrats p.g.a det.

Det var bara en fråga om det var rätt eller fel att kastrera så tidigt men då vet jag att 1 års åldern är en del personers åsikter.

Det handlar nog mest om att dom sitter kvar i det förflutna. Vissa håller stenhårt vid myterna som att katten ska vara 1 år, ha löpt innan och gärna haft en kull. Numera vet man att det går lika bra att kastrera innan löp och utan kull. Och som t.ex Sol tar upp så blir det vanligare och vanligare att man kastrerar redan vid 12-15 v ålder. Det förekommer dock fortfarande mest inom raskattvärlden men är fullt gångbart även på huskatter.
 
Sv: kastreringsfrågor

Nja, är man ganska överviktig så kan det vara svårt med pillergöra. fingrarna kanske inte är så pinsmala som man önskar i bland. pillergöra har knappast med okunskap att göra i en del fall. Klart hon vet hur man gör, men kroppen säger nej.

sen skrev jag även att: hon gör det, men helst inte. Det är ju knappast så att hon står i dörren och säger: NEJ. Katten lider knappast av att inte kastreras före 1 års ålder.


Det förekommer dock fortfarande mest inom raskattvärlden men är fullt gångbart även på huskatter.

Inom raskattevärlden ja, ska detta då vara ett föredömme menar du ? Vad menar du med fullt gångbart ? Det kan ju tolkas högst olika beroende på vem som läser.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 363
Senast: monster1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 180
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp