Bukefalos 28 år!

Katastrof i magen

LillaMy84

Trådstartare
Är det någon som har några tips på hur man får hästen att må bra i magen?? Har inte gjort några foderbyten eller något och tjoff nån månad efter att dom kommit in från betet och redan var van vid foderstaten så slår det till... :eek: färgen är väl okej, konsistensen nästan okej ibland men sen bara rinner det :confused: ... stått i samma stall i snart ett år, kan väl inte påstå att han är jätteaccepterad av resten av flocken så kan det ha nåt med det å göra tror ni?? kanske att stressen hunnit ikapp honom eller nåt?? Sen ska väl nämnas att vissa dagar är det inga som helst problem...vad ska jag tro??? Är ju omöjligt att ta bort orsaken till problemet när man itne vet vad det är :crazy:
 
Sv: Katastrof i magen

Om man har en häst som har så stora problem med sin mage, som din verka ha, och om man är osäker så tycker jag att det känns bättre att få hästen ordenligt undersökt av en veterinär innan man gör något. Så man verkligen vet vad det är som orsaka magproblemet och vad man kan göra åt det på just den hästen. Det kan ju vara så att han känner sej stressad om han inte är direkt accepterad av resten av flocken, men det kan ju även finnas andra orsaker.

Det man kan göra för att kanske få magen att må bättre är att ge foderjäst och Krafft magtarm. Jag har använt både och med bra resultat, men då har det inte vart några jätte stora problem med hästens magen innan. Jag har även hört att man kan ge fil eller nyponsoppa, men det har jag ingen erfarenhet av. Men om du är osäkert på hur du ska göra, så tycker jag att du borde kontakta en veterinär först och främst och höra vad h*n säger om det.

Mvh Bella :)
 
Sv: Katastrof i magen

Han äter 1kg luzern, 0,5kg havre och 5 dl betfor, 1 matsked vitlök och mineraler Hö får han 10 kg.. Det konstiga är att han håller sig perfekt i hull på denna fodergiva, är lagom pigg, kunde dock få lite mer energi, men detta vet jag inte hur jag kan lösa utan att han får mer protein, så varför dyker problemen upp så här plötsligt, det är samma foderstat som innan sommaren också... Och sen det att det är vissa dagar enbart... Varje gång jag tänkt att okej, nu om det inte blir bra då ska vi bannemig åka till vet, ja då försvinner dom såklart.. :confused:.. usch blir så förvirrad...
 
Sv: Katastrof i magen

Jag vet inte om det riktigt räknas som stora problem... har sett många hästar som varit värren på en större skala... men bra är det ju inte det håller jag med om.... som sagt färgen normal, konsistensen lite lösare än normal men sen rinner det... Han blir ibland mycket stressad i stallgången då han är ensam häst i stallet och då ser det likadant ut... fast högarna är då mindre och gångerna är typ 5dubbla....Ska nog ta å ringa vet i vilket fall det skadar ju aldrig... vet en häst som i princip hela sitt liv har tampats med magproblem och ingen vet har kunnat komma på vad det är.. har bara varit att jaja men det är som han är, inget att göra åt... och så vart det tills någon gav ett tips att ge hästen bajs från en frisk häst i maten och vips blev han bra för första gången i sitt liv.. :bump:
 
Sv: Katastrof i magen

Foderjäst är bra för hästar som är oroliga i magen, finns på granngården och kostar ca 170 kr för en hink på 7 kg. Du kan ju testa det och se om det blir bättre.

Du kan även prova att ta bort betforen, betfor är ett fodermedel som sätter fart på magen och är bra till hästar som lätt blir hårda i magen.
 
Sv: Katastrof i magen

Min är likadan.
Hon har stått i samma stall i 7½ år, ifjol höst började hon få diarré, fick rådet om mag och tarm av vet. men det hjälpte inte, dock slutade det under hösten. I år började det igen... ibland bättre och ibland sämre. När hon har saltsten är hon lite bättre, men skulle den ta slut och jag missa att fylla på direkt blir hon sämre...
Men tänkte köpa mag & tarm igen och testa....

Lycka till själv!
 
Sv: Katastrof i magen

Detta funkar suveränt på min kolikhäst:

1 dl loppfrön, blandas direkt ner i kraftfodret

1 dl linfrö, häll på kokande vatten, låt dra en timme eller så. Blandas också ner i kraftfodret. Dessutom ger jag lite vetekli ihop med dessa frön, bra för magen och lättare att de äter upp det.

deta rekkomenderas vid leriga hagar, foderbyten, in och ut från ebte osv.

Lycka till!
 
Sv: Katastrof i magen

hmmm... fick mig en tankeställare där :bow: ... salt alltså... har gett salt i fodret tidigare eftersom han var lite uttorkad i det förra stallet så för att få upp en bra salthalt... Men nu har jag alltså lagt ner saltet i fodret (trodde att salthalten skulle vara såpass normal vid det här laget att han skulle känna av behovet...) och satt ut en saltsten istället... men den bryr han sig inte om det minsta... gnagde lite på den första dan bara... kanske ska byta tillbaka.. undrar om man kan ha kvar saltstenen iaf eller ska man plocka ut den? :confused:
 
Sv: Katastrof i magen

vad är loppfrön?? det har jag aldrig hört talas om, vart får man tag på det? och hur menar du med leriga hagar? Påverkar detta på nåt sätt hur hästen mår i magen?? för isåfall låter det ju suveränt! Har nämligen lervällinghagar :crazy: ....
 
Sv: Katastrof i magen

Jag fick rekommenderas av vet. linfrö (kokade), jäst (vanlig jäst som man bakar med) och filmjölk. Inte allt till samma häst alltså, men var och en har fungerat när jag provat det.
 
Sv: Katastrof i magen

Då vill jag varna dig ordentligt!!! Vid leriga hagar finns det stor risk för s.k sandkolik (jag hade aldrig hört talas om det förut innan pållen åkte på det) De får alltså i sig små mängder sand och lera när de betar i hagen och letar efter käk, plockar grässtrån osv.

Loppfrön drar med sig allt skit ut ur magen, det funkar SUVERÄNT!
Finns i vanliga mataffären. Ge så mycket som möjligt ett par dagar, sedan kan du dra ner till en eller två dl per dag. Det bildas ett geleáktig hölje runt fröna i magen som gör att slaggprodukter och sand följer med. Detta fick jag rekkomenderat av veterinären och min häst mår verkligen bra nu till skillnad från förut.

Linfrö kan du också ge ett tag, men det måste stå och dra i kokhett vatten en timme först. Det ska bli som en gegga, som lite slemmigt ungefär.

Det är många som ger lopp-och linfrön när det är lerigt i hagarna, vid foderbyten osv. Jag ger också mag-och tarm och shyfeeder b-vitamin på flaska. Pm:a mig om du vill veta mer! Är verkligen något att rekkomendera. tar väl ett par dagar innan det ger ful effekt.
 
Sv: Katastrof i magen

oj nu blev jag nervös... han har ju aptit som en fjording :rofl: dvs att det är alltid han som går och letar in i det sista... alltså borde han få i sig en hel del skit... men drar loppfröna verkligen bara ut skit så det inte drar med sig viktiga näringsämnen...? :bump: får jag fråga vilken avdelning i en matbutik man hittar dessa frön :banana: och till sist.. hur mycket är så mycket som möjligt? finns det risk överdosering? Tusen tack för bra svar!! :bump:
 
Sv: Katastrof i magen

Om det är normal avföring men kommer vätska är det troligen (enligt min vet om min häst) någon grovtarmsstörning eller inflammation. Min häst har gått på antiinflammatoriskt i ett annat syfte och jag tycker att han blivit bättre i magen (inte ändrat maten). Fick tips om att köpa Pronutrin också som hjälper mot magstörningar tex magsår. Detta är ej receptbelagt och finns att köpa hos de flesta djursjukhus eller så kan säkert veterinärer beställa hem det.
 
Sv: Katastrof i magen

Ligger lite olika i affärerna, har hittat dels på vegetarian-hyllorna bland bönor och linser o sånt, (konsum) och på ica fanns det bland mjöl och dylikt. Första dagarna gav jag en påse om dagen blandat i betfor (det tycker min pålle mkt om) ca 300-400 gram - sedan har jag gett 1 dl loppfrön (physsalisfrön eller nåt sånt kan det stå på påsen också)om dagen. Samt 1 dl linfrö. Jag märkte en klar förbättring snabbt. Jag har även varit mer noga med att han får röra på sig ordentligt varje dag så det inte blir någon förstoppning...
 
Sv: Katastrof i magen

Håller med fiaskurken - loppfrön är verkligen ett mycket bra recept mot sand i magen och du behöver inte oroa dig för att något "viktigt" ska följa med skiten ut. Anledningen till att det drar med sig sanden ut är för att fröna blirså klistriga att sanden klistrar sig fast och hänger med.

Tyckte direkt att det lät som att hästen har sand i magen. Så här års så har djursjukhusen fullt upp med sandkolikhästar och min har varit en av dom. Nu är min iofs ett stycke för sig då hon verkligen äter leran men annars är det som fiaskurken säger, att dom går och pillar i sig både det ena och det andra.
 
Sv: Katastrof i magen

Puh... okej... verkligen dax att ringa vet då!! är ju inte riktigt normal avföring men det rinnande efter stämmer ju... fast det är ju bara då och då... ahhhhh vad ska jag tro?!? :confused:
 
Sv: Katastrof i magen

åh hoppas att det är såpas "enkel" grej det handlar om som sandkolik... får ta å ringa vet å åka å köpa loppfrön :banana: hoppas det funkar :bump: ... Men vad utmärker sandkolik från andra koliktyper?? är inte så jätteinsatt har väl levt ett ganska smärtfritt hästliv fram tills nu måste jag säga :rofl:
 
Sv: Katastrof i magen

Loppfrön, man måste alltså inte blötlägga alls?
Bara blanda i?
Hur mycket ger man åt gången?

När hästen har sandkolik, är det bara att de är just dåliga i magen då??
Eller är det något mer som påverkar?
Alltså är det något mer symtom??
INtressant, ska köpa det på lunchen och börja ge i kväll!

Det skulle ju kunna vara det min tant också har då det har varit lite extra lerigt både ifjol och i år i hagen (måste lägga i mer fyll till sommaren), men ifjol gick det ju över av sig själv... kan det göra det??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katastrof i magen

Det var snofflans om tipsade mig från början :banana:

nej, du behöver inte blötlägga loppfrön. Jag har gett 1-2 dl som sagt om dagen blandat i betforen. Om han inte äter det så finns ju en del knep. Skär ut en morot inuti och stoppa den full med frön ex. Eller riv äpple och blanda med fröna. Jag använde även en gammal avmaskningsspruta som jag fyllde med fil och frön och sprutade ett par gånger.

Jag är inget vidare på det här med sandkolik, sök här på buke, det gjorde jag. Loppfrön hjälper bra även om det nu inte skulle vara sandkolik också, för att få igång magen så testa det så fort som möjligt innan du tar ut vet. Tydligen är det så veterinärerna på klinikerna behandlar sandkolik, med hjälp av loppfrön bland annat!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 656
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 707
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 481
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp