Katastrofal analys - hilfe!

dreampower

Trådstartare
Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso får för lite protein, men att det kan vara OK ändå. Vad är risken med för lite protein? I dagsläget är hästarna lite mulliga :D

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Grovfoder-TS 6.0 14.0 133.3 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 83.8 132.0 57.5 Din häst får mer energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK. Om energiöverskottet kommer från kraftfodret bör du se över om kraftfoder alls behövs i foderstaten.
G smb rp 502.8 220.0 -56.2 Du har ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Det behöver inte vara ett problem om du har en vuxen häst (> 3 år) med god aptit. Prova i första hand att öka grovfodergivan eller komplettera med luzern och i andra hand med att ge proteinrikt kraftfoder.
Ca 36.0 36.0 0.0 OK
P 21.6 24.0 11.1 OK
Ca/P 1.7 1.5 -10.0 OK
Mg 11.4 10.0 -12.3 Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder
Se 1.2 2.0 66.7 OK


Min största fundering är alltså: går det att fodra med ögat, dvs hålla koll på hullet när analysen ser ut såhär? Eller finns någon annan risk med för lite protein? Magnesium ska såklart läggas till.

Sen undrar jag var man hittar riktvärden för micromineraler - jag har analyserat även dem, men hittar inga rekommendationer någonstans.....
 
Menar du att du tänkte ge mindre än halva behovet av protein? Förstår du vad dina siffror innebär?

Mikromineraler samt allt annat står i häftet från SLU som åtm jag regelbundet rekommenderar här. Spaderäss här på buke är också väldigt insatt o har lite mer Up to date kvoter.
 
Menar du att du tänkte ge mindre än halva behovet av protein? Förstår du vad dina siffror innebär?

Mikromineraler samt allt annat står i häftet från SLU som åtm jag regelbundet rekommenderar här. Spaderäss här på buke är också väldigt insatt o har lite mer Up to date kvoter.

Jag menar att så ser det ut idag. Om du läser rubriken igen kanske det ger en indikation på vad jag tyckte att det innebar? Jag fick analyssvaret idag när jag var på jobbet, så näe - jag har inte hunnit göra ngt annat ännu. Innan jag har funderat ut vad som är bäst att göra tänker jag fortsätta att ge hästarna mat.
 
Har också problem med proteinet. Ger potatisprotein tsm med lite havre, men får problemet att energin blir alldeles för hög om jag skulle ge något annat krafftfoder... Har också problemet att hästen är jättekänslig i magen, spec för socker och protein..

Förra året hade vi högt protein, gav bara mineraler och hösilage. Lösa högar med bajsvatten, försökte byta till hö,ge olika sorters magtillskott, motionera mer, motionera mindre, ge andra sorters tillskott.. Ingenting hjälpte så fick tvätta hästrumpa varje dag och hålla koll så han inte blev uttorkad. Hade kontakt med veterinär till och från. Betet kom och häst blev bra i magen.

Nu är proteinhalten för låg och hästen växer, han ligger på 30% underskott... Ger som sagt potatisprotein vilket skulle kunna täcka behovet om det inte vore så att hästen blev dålig i magen av det också. Gav med betfor tidigare men gick över till havre och det blev en aning bättre. Kan ge absolut max 1,5 msk potatisprotein, 2 dl havre och ½ dl mineral blå om dagen utan att hästen blir dålig i magen. Han skulle behöva 1 dl potatisprotein om dagen eller något annat med protein i.

Gissar däremot på att årets skörd har högt sockervärde, någon som har koll på det?

TS: Kolla efter potatisprotein, hästarna tycker det är gott och det har höögt proteinvärde. En säck kan kosta en del (runt 400 tror jag?) men räcker länge :up:
 
Har också problem med proteinet. Ger potatisprotein tsm med lite havre, men får problemet att energin blir alldeles för hög om jag skulle ge något annat krafftfoder... Har också problemet att hästen är jättekänslig i magen, spec för socker och protein..

Förra året hade vi högt protein, gav bara mineraler och hösilage. Lösa högar med bajsvatten, försökte byta till hö,ge olika sorters magtillskott, motionera mer, motionera mindre, ge andra sorters tillskott.. Ingenting hjälpte så fick tvätta hästrumpa varje dag och hålla koll så han inte blev uttorkad. Hade kontakt med veterinär till och från. Betet kom och häst blev bra i magen.

Nu är proteinhalten för låg och hästen växer, han ligger på 30% underskott... Ger som sagt potatisprotein vilket skulle kunna täcka behovet om det inte vore så att hästen blev dålig i magen av det också. Gav med betfor tidigare men gick över till havre och det blev en aning bättre. Kan ge absolut max 1,5 msk potatisprotein, 2 dl havre och ½ dl mineral blå om dagen utan att hästen blir dålig i magen. Han skulle behöva 1 dl potatisprotein om dagen eller något annat med protein i.

Gissar däremot på att årets skörd har högt sockervärde, någon som har koll på det?

TS: Kolla efter potatisprotein, hästarna tycker det är gott och det har höögt proteinvärde. En säck kan kosta en del (runt 400 tror jag?) men räcker länge :up:

Tack för svar! Räknar lite på foderstaten och för att få i tillräckligt med protein så blir det alltid för mycket fosfor - även om ca/p-kvoten är rätt. Vet inte vad som är minst dåligt? Har räknat på potatisprotein och lucern...
 
För lite protein är ett dyrt problem, och blir ännu dyrare om/när hästen börjar tappa muskelmassa.

Det är dessutom väldigt svårt att få ihop en bra foderstat, bl a av de anledningar du nämner.
 
Proteinsbrist synd inte direkt utan tar några månader (om jag inte minns helt fel) innan det syns då hästarna tappar muskler bland annat. Protein behövs även för pälsen, taglet och hovar.
 
Proteinsbrist synd inte direkt utan tar några månader (om jag inte minns helt fel) innan det syns då hästarna tappar muskler bland annat. Protein behövs även för pälsen, taglet och hovar.

Det brukar ta 3-5 månader innan proteinbrist syns beroende på hur stor bristen är. Det var därför man förr trodde att proteinet försvann ur grovfodret under lagringen eftersom hästarna tappade muskler/inte musklade sig som förväntat framåt december-januari. Det är också så att eftersom sommarpälsen grundas i december-februari så behöver hästen ännu mer protein då och bristen blir då ännu tydligare. Är bristen riktigt stor kan det dock synas tidigare. En bekant hade bara 15 gram smb rp i sitt grovfoder och där syntes det på hästarna redan efter någon månad.
 
Det brukar ta 3-5 månader innan proteinbrist syns beroende på hur stor bristen är. Det var därför man förr trodde att proteinet försvann ur grovfodret under lagringen eftersom hästarna tappade muskler/inte musklade sig som förväntat framåt december-januari. Det är också så att eftersom sommarpälsen grundas i december-februari så behöver hästen ännu mer protein då och bristen blir då ännu tydligare. Är bristen riktigt stor kan det dock synas tidigare. En bekant hade bara 15 gram smb rp i sitt grovfoder och där syntes det på hästarna redan efter någon månad.

Ja, så har jag oxå förstått det. Verkligen intressant att ett foderstatsprogram säger att "det kan vara OK ändå om hästen är äldre än tre år och har god aptit" - eller är det bara jag som reagerar på det?

Jag har gjort en akutlösning mha foderrådgivare för foderåterförsäljare, så får vi se hur jag löser det i långa loppet!
 
Ja, så har jag oxå förstått det. Verkligen intressant att ett foderstatsprogram säger att "det kan vara OK ändå om hästen är äldre än tre år och har god aptit" - eller är det bara jag som reagerar på det?

Jag har gjort en akutlösning mha foderrådgivare för foderåterförsäljare, så får vi se hur jag löser det i långa loppet!

Det är en sanning med modifikation. En svårfödd häst med god aptit och fritillgång kan få sitt proteinbehov tillgodosett även om det är lite lågt med protein i grovfodret. För en lättfödd häst däremot är det ju en omöjlighet att ge mer grovfoder för att tillgodose proteinbehovet eftersom det då blir alldeles för mycket energi och hästen blir fet. Kvoten måste inte vara 6 i foderstaten men proteinbehovet måste alltid tillgodoses.
 
Det brukar ta 3-5 månader innan proteinbrist syns beroende på hur stor bristen är. Det var därför man förr trodde att proteinet försvann ur grovfodret under lagringen eftersom hästarna tappade muskler/inte musklade sig som förväntat framåt december-januari. Det är också så att eftersom sommarpälsen grundas i december-februari så behöver hästen ännu mer protein då och bristen blir då ännu tydligare. Är bristen riktigt stor kan det dock synas tidigare. En bekant hade bara 15 gram smb rp i sitt grovfoder och där syntes det på hästarna redan efter någon månad.


Då var jag inte helt fel ute :)
 
Jag fick tag på hö som var tagit väldigt tidigt iår som faktiskt hade rätt hög proteinhalt. Räckte med några kg per dag så stabiliserades foderstaten. Kolla efter det!
 
Kan du lägga in analysen på grovfodret i stället för den sörja av siffror som foderstatsprogrammet har givit dig så kan jag kanske hjälpa dig.


Jag fick det att se snyggt ut när jag skrev in det, men mellanslag tas tydligen bort automatiskt....

Testar med analyssvaret:

Torrsubstans (TS)
%
70
100
Råprotein (RP)
g
35
50
Smältbart Råprotein (Smb RP)
g
11
15
Omsättbar Energi (OE) - Häst
MJ
6,6
9,4
Smb RP / OE - Häst
g/MJ
1,6
1,6
Neutral Detergent Fiber (NDF)
g
460
661
Fosfor (P)
g
1,2
1,7
Kalcium (Ca)
g
1,8
2,5
Kalium (K)
g
12,3
17,7
Magnesium (Mg)
g
0,5
0,8
Natrium (Na)
g
< 0,1
< 0,1
Svavel (S)
g
0,7
1,0
Kalcium/Fosfor (Ca/P)
-
1,5
1,5
Koppar (Cu)
mg
2
3
Järn (Fe)
mg
59
85
Mangan (Mn)
mg
39
56
Zink (Zn)
mg
15
22
 
Jag fick det att se snyggt ut när jag skrev in det, men mellanslag tas tydligen bort automatiskt....

Testar med analyssvaret:

Torrsubstans (TS)
%
70
100
Råprotein (RP)
g
35
50
Smältbart Råprotein (Smb RP)
g
11
15
Omsättbar Energi (OE) - Häst
MJ
6,6
9,4
Smb RP / OE - Häst
g/MJ
1,6
1,6
Neutral Detergent Fiber (NDF)
g
460
661
Fosfor (P)
g
1,2
1,7
Kalcium (Ca)
g
1,8
2,5
Kalium (K)
g
12,3
17,7
Magnesium (Mg)
g
0,5
0,8
Natrium (Na)
g
< 0,1
< 0,1
Svavel (S)
g
0,7
1,0
Kalcium/Fosfor (Ca/P)
-
1,5
1,5
Koppar (Cu)
mg
2
3
Järn (Fe)
mg
59
85
Mangan (Mn)
mg
39
56
Zink (Zn)
mg
15
22
Eh - blev ju typ lika fint.... Jag testar att skicka en bild i PM för jag kan inte lägga upp bilder här
 
Det är en sanning med modifikation. En svårfödd häst med god aptit och fritillgång kan få sitt proteinbehov tillgodosett även om det är lite lågt med protein i grovfodret. För en lättfödd häst däremot är det ju en omöjlighet att ge mer grovfoder för att tillgodose proteinbehovet eftersom det då blir alldeles för mycket energi och hästen blir fet. Kvoten måste inte vara 6 i foderstaten men proteinbehovet måste alltid tillgodoses.
OK - så proteinbehovet måste alltså fyllas? Mina hästar äter ca 20kg var på fri tillgång (visst - en kan äta 15 och den andra 25, det vet jag faktiskt inte) så för att få proteinbehovet tillgodosett skulle de behöva typ 40kg var.... Otydlig formulering tycker jag. (Med att "det kan vara OK ändå")
 
OK - så proteinbehovet måste alltså fyllas? Mina hästar äter ca 20kg var på fri tillgång (visst - en kan äta 15 och den andra 25, det vet jag faktiskt inte) så för att få proteinbehovet tillgodosett skulle de behöva typ 40kg var.... Otydlig formulering tycker jag. (Med att "det kan vara OK ändå")

Ja proteinbehovet måste fyllas. Det är så synd att de skriver så utan att ge en rimlig förklaring. Hade det funnits en förklaring så hade det varit okej men inte så som de skriver nu. Det är ju samma sak om det blir för mycket energi. Då skriver de också att det kan vara okej om hästen håller hull men hur ska man veta det om man är ny på att räkna? Det är bättre med en ordentlig förklaring så att det slipper bli onödiga missförstånd.
 
Jag kan läsa den soppan.
Mitt PM är avstängt för alla som jag inte följer.
OK - så proteinbehovet måste alltså fyllas?
Ja, allt annat blir katastrof.

Kvoten smältbart protein/energi bör vara över 6.
Det där är 1,6.
Ge lusern så att proteinbehovet tillgodoses och fyll på med ditt katastrofensilage tills att energibehovet är uppfyllt.
Obs att lusernpellets måste blötas.

Jag skulle köpa ett ensilage av andraskörd och hög proteinkvot och blanda med det där.
Men jag har många hästar.
Mitt hösilage som jag nu fodrar med har en kvot på 11.
Jag använder det som stödfoder till det sena och proteinfattiga betet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö fyllde i alla värden på hippocampus.... Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar TS 4,5 7,6 68,9 Du...
2
Svar
32
· Visningar
2 285
Senast: Messy
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp av kunniga foderstats beräknings människor nu. har fått hö analysen och har massor med frågor efter att ha...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp