Katastrofhjälp för fåglar och djur i torkan.

Mia_R

Trådstartare
Nu på morgonen när jag tog in hästarna så hittade jag en död koltrasthona. när jag hämtade vatten :( Det finns vatten men det är tyvärr dåligt med mat åt väldigt många djur nu och de behöver hjälp för att klara sig. Av ren slump(?) hörde jag på radion på vägen hem när de diskuterade hur man kan hjälpa djuren nu och förutom att ställa ut skålar med vatten åt dem så om man har egen brunn och det inte är bevattningsförbud så hjälper man genom att vattna gräsmattan!

Fåglar och bl a igelkottar är väldigt hårt drabbade pga torkan då de till stor del lever på maskar, men med torkan söker sig maskarna långt ner i jorden och marken blir hård, vattnar man då så kommer de upp mot ytan igen så fåglar och igelkottar kan ta dem. Igelkottar behöver annars hjälp att få mat och i synnerhet nu när de har ungar, så om man har möjligheter är det bra att ställa ut skålar med kattmat åt dem.

Jag köpte jordnötter tidigare i veckan och har fyllt på mina automater igen, idag ska jag köpa en ny säck solrosfrön och fylla på de andra automaterna. Jag ska även ordna med en Fjärilsbar så fjärilar, humlor, bin, getingar och andra insekter får lite hjälp. :up:

Några andra tips på hur vi kan hjälpa djur? :)
 
Tummen upp för ideerna. Dock vill jag höja ett varningens finger. Jag läste ett inlägg på fb för ett tag sen från en biodlare. Han bad folket att inte sätta ut sockervatten i det här fallet då det bara blir tomma kalorier för bina samt att det är lättillgängligt vilket betyder att snart hela samhället kommer sitta och äta sig mätta utan att det blir någon honung av det. Så man får tänka sig lite för. Då kan man försöka odla snabbväxande blommor/köpa och plantera i krukor så dem får mat därifrån istället.

Men jag håller mes om fågelfrån och kattmat och vatten till fåglar och igelkottar.
 
Har inte tänkt på att fylla fågelautomaterna med frön, det ska såklart göras.
Vi hade en igelkott som gick i trädgården häromkvällen, vi ställde ut vatten och den drack nog i 1-2 min innan den gick vidare.
Så nu fyller vi på varje kväll.
I den delen av gården som inte är inhägnad än har jag en vattenskål som jag fyller varje kväll. Har sett småfåglar i närheten av den.
 
Nu har jag en sprillans ny säck med solrosfrön hemma, men det skar i hjärtat att se koltrastarna vid stallet som letade mat innan jag åkte.
 
Nu har jag fått tillbaka fågelkvittret i min trädgård. :heart
Det har solrosfrön, jordnötter och tillgång till vatten, förhoppningsvis kalasar de även på flugorna som konstigt nog verkar trivas trots värmen. Vilken lisa för själen att få höra småfåglarna igen. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 023
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är förtvivlad. Vi har varje sommar en situation där våra stallkatter är mer eller mindre borta eftersom stugägarna några kilometer...
2
Svar
27
· Visningar
3 717
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 866
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp