Kategori E

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man vill hoppa lägre än 90 cm så finns det klubbtävlingar att hålla sig till.
 
I distriktet där jag bor finns flera tillfällen till sk centimeterhoppningar. Där höjden är antingen valfri, eller börjar på en 50 cm.
Vilket ju är ett bra alternativ till hästar som inte klarar en 0,90 bana!

Fö så är väl inte höjden ngt problem för en islänning? :confused:
Slutmäter man den så håller den väl sig nästan till 100% UNDER ponnymåttet!
Fö så vet jag en nordis som är 170 cm hög! Men hans hoppkapacitet är densamma som om han vore 150 cm hög...
 
Sånnt låter bra! SÅnna tävlingar vill jag också ha!

Bara det att jag(pga min ålder) tävlar som stor häst, då blir det 90 hoppning för isisen också. Han klarade några hinder på den höjden men när det skulle vara en hel bana så kändes det mera mycket än roligt. Vissa nordisar är suveräna hoppare, vissa inte :angel:. AV dom jag red skulle två med träning kunna gått 90 hoppningar(med en duktig ryttare), dom andra två inte.
 
Jag inser att det kanske skulle vara svårt att genomföra och att efterfrågan ev inte skulle vara så stor som vi med förvuxna ponnier och överåriga ponnyryttare gärna vill tro MEN jag tror att "statusen" och efterfrågan på just förvuxna ponnier skulle öka. Och det är i allafall något jag skulle önska.
Att det någonstans i Sverige, minns inte var, ordnas hopp- och dressyrtävlingar för enbart travhästar tycker jag är ett steg i rätt riktning.
 
Föstår ine meningen med tävlingar för enbart tex travare, efter ha läst här inne hur fantstiska dressyr och hopphästar i stort sett alla travare är så varför inte tävla bland alla andra???
 
Detta inlägget är till alla som vill ha en kat E, inte enbart till Gul 22....
Ni vill alltså ha en ny ponny-kategori ?
Har ni tänkt på att det bara är ponnny-ryttare (under 18) som får tävla ponny ? Om era små stora hästar plötsligt hade blivit ponnyer kat E, så hade ju de flesta av er inte fått tävla med dom ändå :confused:
Dessutom hävdar sig små stora hästar ofta bättre än de stora vad det gäller lätt klass, tex i hoppning så svänger de ju mkt snabbare.
Och i dressyren borde det inte spela någon roll.
Jag har träffat väldigt få D-ponnies eller små storhästar som inte klarar en bana på 1 m med lite träning.
Vilka höjder hade ni tänkt er förresten ? Skall den nya kategorin hoppa samma höjd som D-ponnierna, eller vadå ?
Tänk igenom noga om det verkligen behövs en till kategori, så kommer ni antagligen fram till att det inte finns något större behöv av det....

bibban
 
Domaren;
Det där tog jag som ett skämt för visst är jag oxå lite trött på alla trådar om travarnas förträfflighet så för deras del skulle det inte behövas en ny kategori. De hoppar väl svår klass och går svår dressyr lätt som en plätt om man får tro deras ryttare! Då vill jag inte dra alla över en kam.

Bibban;
Det jag skulle vilja införa vore en kat för övervuxna ponnier + överåriga ponny ryttare. Så som jag själv är.
Men jag inser att det inte är hållbart och genomförbart och att det egentligen inte finns något behov. Så jag har lagt ner försöket att övertala alla andra om den förträffliga tanken. :)
 
Nej, det var inte ett skämt, utan en fråga varför inte travare ska kunna tävla bland andra, lätta klasser är väl det som ca 99% av travarna går alltså mellan 0.90-1.20, eller ska det vara så i travklasserna att 0.50-0-80 är lättklass sen from 0.90 så är det medelsvår för just travare??

vill man rida 0.60-0.80 så finns det Clearrounder, centimeterhoppningar, klubbtävlingar att hålla sig till, vill man tävla högre och har en häst som inte har kapacitet för tex 1.20, travare eller annan ras så antingen så byter man häst eller köper läget.
 
Vilka höjder och klasser det skulle vara för travarna har jag inte en aning om. Den diskussionen får de stå för. Jag tycker bara det var roligt att någon klubb tog initiativ och ordna tävling för travare som tävlar mot endast travare, alltså på som jag tycker mer rättvis konkurrensnivå.

I år har det funnits 2 CL hoppningar och 1 tävling för mig som får rida min fjording i storhäst klasser och som med sin mesiga ryttare som mest hoppar 0.90-klasser. Jag hade tyckt det var roligt och hoppa mer men, tja det är som det är. Man kan inte vara medlem i hur många föreningar som helst för att få rida i lättare klasser.
Och naturligtvis har du rätt. Antingen accepterar man klassindelningen som den är idag eller byter häst. Jag har accepterat det och behåller min häst för att han är viktigare än att få hoppa några fler klasser varje år. Som ryttare skulle jag ändå inte göra en häst med kap för 140-150 rättvisa.
Att det sen hade varit roligt om jag fick tillfälle att tävla mer i hoppning det ska jag inte förneka. Men jag har sagt tidigare att jag tror egentligen inte att det hade fått den stora genomslagskraften som vi gärna vill tro.
 
Jag har en LITEN HÄST på 149-150 i mankhöjd. Vi hoppar inte utan håller oss till dressyr men det har inte med hans storlek att göra utan med andra fysiska förutsättningar och mitt intresse.
Vi tävlar bland de stora hästarna och jag har inte upplevt det som negativt. Vi får de poäng och placeringar som vi förtjänat, varken bättre eller sämre pga av hästens storlek.

Tycker att Mynta är ett bra exempel på att små kan!!! I de höga klasserna är det ju mycket karlar som tävlar och de är ju oftast för långa för en liten häst. Många tjejer/kvinnor som rider skulle behöva en liten "Mynta". En häst de passar ihop med och ser proportionerliga ut på. Inte en bjässe som de sitter och guppar uppe på toppen på. (men det finns ju mindre människor som tycker om stora hästar... och stora som tycker om små...)

Kategori E är jag inte intresserad av. Som nån annan sa, det beror inte på hästens storlek hur högt den hoppar utan på klumpen ovanpå. ;)

M.
 
Det tycker inte jag..hur gmmal ska man vara för att rida ponny? jo 18.. vilka har hästar över 148? jo vuxna människor..vilket innebär att de inte kommer att kunna tävla sina hästar om de kommer att bli ponnyer..

Dessutom blir då inte den lägsta klassen för en "vanlig" häst 90, utan 1m..Eftersom kat E måste få "sin" höjd..

nää, är man såpass lång att man behöver en "d-ponny på 155cm" får man allt ta o börja rida storhäst på riktigt.
Gränsen måste dras någonstans, inget annat land har ju en gräns på större än 148, så varför skulle sverige ha det?
 
Jo, Mynta är 158 cm, men så vann hon ju inte WM heller utan blev "bara" 4:a....... ;)
Låt säja att man införde en e-kategori för hästar som är mellan 148 - 159 cm. Vad gör man då med hästar som är 160 cm? Inför en f-kategori??? :crazy: Gränsen måste ju gå någonstans, och var den än går så är det någon som hamnar precis utanför...
Jag tycker faktiskt att det är lite överdrivet detta med att det är så viktigt att mäta ner ponnyer. Man ser det ju även inom ponnykategorierna. Men det är lika mycket de ponnyerna som inte är jättamaxade som är med på prisutdelningen.
Och som någon sade det är inte alltid en nackdel att ha en liten häst.
En tjej som jag vet tävlar sin d-ponny i storhästklasser tom reginal nivå och sopar oftast banan med sina konkurenter!
 
Jag tycker nog ändå att uppdelningen är bra som den är. Någonstans måste gränsen gå och det är ju ofta en nackdel att ha en häst som ligger på den undre gränsen, t ex hur attraktiv är en minimerad kat D som tävlingsponny?

Jag gillar hästar i storleken 148-155 cm och tittade på flera förvuxna ponnyer när jag letade häst. Men då får jag ju köpa läget också när jag väljer att ha en häst i den storleken, och acceptera att det kanske kan bli lite knepigare med t ex kombinationer på hopptävlingar. Satsar man på att bli svårklassryttare (jag gör det inte!) så gör man det ju onödigt svårt för sig om man väljer en liten häst.
 
Jag tycker att man ska utbilda banbyggarna så att de bygger banor som ger de olika sammanslagna kategorierna samma chans, precis som de då skulle ge de olika hästsorterna (snabb vs. vändbar) samma chans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 945
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 670
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp