Kategori E

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en c-ponny som tävlar upp till 1,20 men mest 1,00 och 1,10. Han klarar kombinationerna galant och retar både en och annan hästryttare när de får stå till vänster om honom på prisutdelningen...
Tom på relaterade avstånd tar han samma antal galopp som hästarna, likadant i kombinationerna. Iof har han en naturlig lång galopp, men han är c-ponny!
 
Det spelar ju faktiskt ingen roll..
Katergori "E" höjden i hoppning skulle ju ändå vara 90 cm som lägst..
O vad ska dom "stora hästarna" hoppa på för höjd då?
1 meter??
Nej det fungerar helt enkelt inte det förstår du väl själv? :confused:
 
Sv: Kategori E

i holland har dom faktiskt kategori E. enda landet som har det vad jag vet... tycker också att det skulle vara väldigt bra. framförallt när det gäller hoppning.
 
Sv: Kategori E

Jag tycker nuvarande systemet fungerar bra!
Om man tävlar 160 så får man väl helt enkelt köpa en häst som klarar att hoppa de hindrena.
 
Sv: Kategori E

Jag tycker inte att det ska finnas någon kategori E.
Avstånden är en sak många använder sig av, de stämmer inte för små hästar och så vidare. Avstånden tas väl ändå inte "ur luften", de är väl anpassade efter genomsnittshästen?
Låt oss säga att genomsnittshästen idag är 165 cm hög. Om vi nu skulle ta bort alla små hästar, upp till 155 typ, skulle genomsnittshästen plötsligt vara, ja kanske 168 cm hög istället. Jamen, om två år skulle det plötsligt vara alla "F-ponnyer" som det var synd om. Tänk också på att du idag kan läsa fler annonser om hästar som är över 170 än för fem år sedan. I vilket fall som helst skulle vi inte ha några stora hästar som var under 170 cm om tio år, och vi skulle ha ponnykategorierna (och lägsta hoppklasserna) A-ponny (50 cm), B-ponny (60 cm), C-ponny (70 cm), D-ponny (80 cm), E-ponny (90 cm), F-ponny (100 cm) och slutligen G-ponny (110 cm). Logiskt?
 
Sv: Kategori E

Skulle min lilla häst på 1.59 bli ponny då?? Jag som precis gått över från ponny till stor häst vill inte börja tävla ponny igen, eller hur det nu blir. Dessutom behöver hon inte tävla som ponny, hon kan säkert gå upp till 1.40 klasser om jag skulle klara det :o

Men i storbrittanien och Irland är ponnisarna högre än de vi har i Sverige har jag för mig, men de har nog inte andra kategorier. Har jag fel??

Om man nu skulle ha en kat. E tycker jag att den ska vara till 1.55 och inte 1.59, det är ju faktiskt ofta man ser hästar i storleken 1.55 - 1.59 tävla höga klasser men inte under det. En övervuxen ponny blir ju inte heller så mkt större än så.
 
Sv: Kategori E

och vad skulle då hända med 160-hästarna som då skulle bli minst jämfört med sina konkurrenter???
då finns ju risken att de hästarna som är på gränsen där mäts ner på samma sätt som 150-hästarna görs nu, och det kommer sluta med att vi har 170-hästar på ponnytävlingar...
Njaee tycker inte det är någon jättebra idé...Antingen är ponnyn under 148 och är ponny eller så är den över och då är den häst...
 
Sv: Kategori E

Det har jag oxå tyckt länge ;P! Hästar på 150-155 cm klassas alltid som typ skräp, mittimellantjafs!

Dessutom tycker jag att det ska finnas en Överårig-klass, för ponnyryttare över 18. Vill, vill, vill :banana:
 
Sv: Kategori E

Det skulle jag tycka var jätte bra :) För jag har en häst hemma som jag köpte som D-ponny då han bara är 3 år och nu har han nog tyvärr redan växt över ponny måttet. Så jag skulle tycka det var jätte bra med en E kat. För det är ju ganska orättvist att tävla mot sånna som har hästar som kanske är mycket högre o då har längre ben o lättare för dom är det ju då att ta sig över hindrena.! hehe.
Mvh, Sofia :)
 
Sv: Kategori E

Vad skulle då hända med åldersgränsen, tycker ni?
Ska "Eponnyernas" ryttare inte heller få vara äldre än 18, ska gränsen vara vid t.ex 21(youngrider gräns), 30 år osv... eller ska E-ponnyernas ryttare få vara hur gamla som helst?

I Holland tror jag att dom har den här kategorin.
 
Sv: Kategori E

Lite gammal tråd men...

Jag tycker att alla ska kunna tävla "E" oavsett ålder..
 
Sv: Kategori E

Det skulle jag tycka var jätte bra :) För jag har en häst hemma som jag köpte som D-ponny då han bara är 3 år och nu har han nog tyvärr redan växt över ponny måttet. Så jag skulle tycka det var jätte bra med en E kat. För det är ju ganska orättvist att tävla mot sånna som har hästar som kanske är mycket högre o då har längre ben o lättare för dom är det ju då att ta sig över hindrena.! hehe.
Mvh, Sofia :)

Först vill jag säga att jag tycker att det är tråkigt att din "chansning" att köpa en 3-åring som fortfarande växer och råkar hamna på andra sidan "ponnystrecket" inte gick hem. Så är det ju ibland... Det är ju samma sak som att du råkar få en ponny som blir ex. 109 cm, i stället för A-ponnygränsen 107 cm. Men så är det ju ibland. Gränsen måste sättas någonstans om vissa hästar hamnar ju på fel sida strecket. OM man skulle ha en kategori E mellan t e x 148.1-1.60 då är ju de hästar som är 1.49 små i sammanhanget eftersom alla i den kategrin vill ha maxade E-hästar på 1.60 .... Det är ju inte många som vill ha t ex en B-ponny som är 1.31.

Jag tycker personligen att det är trams med en kategori E. De flesta hästar små stora hästarna kan säkert gå 1.10-1.20 med rätt matchning. Och de som absolut inte kan det kan förmodligen inte i en kategori E heller... De blir ju inte automatiskt mycket bättre på att hoppa i en annan kategori.
 
Sv: Kategori E

Ja snälla kan det inte finnas en E-klass...

Jag själv har ett sto på 1,55 och tvävlar bland stor hästarna. I dressyren är det inga problem att matcha dom stora halvbloden men i hoppningen, det är där problemen kommer.

Avstånd som blir för långt osv.
Sen så tror jag inte att höjden är något problem hos dom små hästarna mer än hos dom stora.
Du kan ha en häst som är 1,75 och bara hoppar 110. men sen kan du ha en liten häst på 1,55 som hoppar högre. Det är inte storleken som spelar roll utan tekniken.
D-ponnys svåra klasser går i 1,40 klasser


Mynta tycker jag är en förebild för små hästar. men alla Små hästar räcker inte till i kombinationer osv.


Vill ha en E klass.
 
Sv: Kategori E

Men det skulle inte bli så. iom att dom flesta 1,60 går bra på dom avstånden som är nu.. men det gör inte dom flesta 1,55 hästarna...

Min ex går på två galoppsprång i kombinationner där det ska vara ett.
 
Sv: Kategori E

Man ska få vara hur gammal som helst för att rida E kategorin
 
Sv: Kategori E

Då ska vi alltså ha vuxna ryttare på ponnytävlingar? Det vill jag i alla fall gärna slippa.
 
Sv: Kategori E

Det sitter inte i höjden på manken, det sitter i storleken på galoppsprången. Då kanske man ska ha en kategori för hästar med korta galoppsprång i stället...

Om man skulle ha en kategori E så skulle avståndet i en kombination bli mitt emellan kategori och storhäst. De hästar som tar två galoppsprång i en storhästkombination kommer förmodligen att ha svårt även i en kategori E-kombination.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 093
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp