Kategori E

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kategori E

Men jag vill faktiskt ha en katagori för hästar med långa galoppsprång, kan vi inför det också då, för det stämmer inte perfekt för mig heller och lära mig rida och reglera det tycker jag låter alldeles för jobbit. :smirk:
 
Sv: Kategori E

Knapplån...

Man kan inte ha kategorier för alla sorters hästar, det skulle ju bli hur många som helst innan alla är nöjda.
Någonstans måste gränserna dras, så är det i alla sammanhang, och då finns det alltid gränsfall som inte passar in.

Redan idag så är det ju "synd om" alla D-ponnyer som bara är 142 cm, för de får ju tävla mot hästar som är 148 (eller ännu högre...:angel: ). Ska det finnas en kat D1 och D2, då?
Som tävlingsryttare har du alltid ett val när du köper häst, du kan välja en häst med rätt mått.

Alla hästar kanske inte måste passa in på tävlingsbanan, man kan använda dem till annat också!:idea:
 
Sv: Kategori E

inte min i allafall...


Sen så jobbar vi jätte mkt på galoppen på min häst. så den ska bli större och så man kan matcha stor hästarnas avstånd...

Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...
 
Sv: Kategori E

jo men sen finns det hästar med kort galopp oxå...
 
Sv: Kategori E

Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...

Man kan ju inte anpassa allt till alla. Det finns hästar med hög manke som inte är stora att rida, det finns de som har låg manke som känns mycket större. Kanske kan vi ha en kategori där vi mäter själva storleken på manken.

OM, jag säger OM, man skulle ha en kategori E så innebär det ju inte att alla hästar mellan 1.49 och 1.59 t ex bli FANTASTISKT bra!! jag tror att de som förspråkar kategori E har en lite snedvriden bild av att deras häst skulle bli så mycket bättre i den kategorin...

Vill man rida höga klasser i hoppning på stor häst så väljer man en häst som har anlag, galopp etc för det. Man väljer inte en på 1.52....
 
Sv: Kategori E

Jag tycker faktiskt att det ska finns en kat E, nu när jag har grubblat massor över detta..
för de flesta säger ju att hästar på 1,50-159m de kommer ju absolut inte kunna hoppa hinder på 1,50-1,60m säger vissa..och därför är det väldigt många som inte villa ha "små hästar" ..så därför..vad tycker ni? som har hästar mellan 1,49-1,59m??
Så att alla slutar att köpa stooora hästar osså har man en "ponny kategori" för sig själv..fasst där ska det inte ingå någon åldersgräns!
tycker jag skulle varit väldigt bra.

Men asså de skulle jue bli helt sjukt !! för ex. en LD/hoppning så skulle "E" ponnysarna hoppa 90 och hästarna redan 1.00 ? då skulle asså en Svår A bli 160 och 170 ?? de blir jue as högt .. näe, jag tkr de är bra som det är !!! låt bli att fiffla ..
 
Sv: Kategori E

Man kan ju inte anpassa allt till alla. Det finns hästar med hög manke som inte är stora att rida, det finns de som har låg manke som känns mycket större. Kanske kan vi ha en kategori där vi mäter själva storleken på manken.

klart man kan :angel:

kategori E 148-157 kort galopperande
Kategori F 148-157 normal galopperande
kategori G 148-157 lång galopperande
kategori H 158-166 kort galopperande
kategori I 158-166 normal galopperande
kategori J 158-166 lång galopperande
kategori K 167 och uppåt kort galopperande
kategori L 167 och uppåt normal galopperande
kategori M 167 och uppåt lång galopperande
kategori N C ponny med ryttare över 18 år
kategori O D ponny med ryttare över 18 år
kategori P ridtravare
kategori Q rädda dressyrtanter
kategori R hästar utan minsta hopptalang
kategori S hästar med ryttare utan ett uns känsla

Vad kan det vara önskvärt med för mer kategorier??

Och ska sammanslagning av katagorier av tillåtas som det gör på ponnyttävlingar vi få starter i varje kategori, och vilka får man då slå ihop och vilka inte?

:idea:
 
Sv: Kategori E

Vilken bra ide!!:idea: Tyvärr finns det nog inte tillräckligt med bokstäver i alfabetet till alla kategorierna....
 
Sv: Kategori E

Vad kan det vara önskvärt med för mer kategorier??

Jag tycker nog rent spontant i så fall att även A, B, C och D-kategorierna borde delas upp på hälften. Som jag skrev tidigare, en ponny på 141 cm som tävlar mot en på 148, det är ju hemskt orättvist!

Och A-ponnyerna speciellt! En liten rackare på 95 cm som kan få tävla mot en som är mer än 10% högre... :crazy:

Nope, fram för mer rättvisa i ridsporten!!:banana:
 
Sv: Kategori E

asså som jag uppfattar det. så tycker du att dom som är för en E kategori har en bild av sina hästar att det skulle gå bättre där?

Små hästar som inte räcker till i avstånd i tävlingar bland stor hästar skulle ju självklart få lättare i en kategori som har ett mellan avstånd... Höjden är inte problemet utan avstånden...


Jag säger självklart inte att alla små hästar skulle gå bättre i en E kategori men många skulle det....
 
Sv: Kategori E

Det sitter själv klart i i mankhöjden. kompis ex har en lika stor häst som min men extremt stor galopp och går lätt på häst avstånd...
Om din kompis har en lika stor häst men som har större galopp sitter det självklart INTE i mankhöjden...
 
Sv: Kategori E

Har inte läst tråden, men tycker det vore bra. Läser man i TR finns faktiskt en grupp som heter "Liten stor häst" lr nått, som går upp till 155 tror jag, men dom har ju ingen egen klass...

Men jag håller inte med om att de inte kan hoppa så högt. Men däremot att det är lite orättvist. Vi hade en C-ponny som travhoppade trippelbarrar på 140 ;)
 
Sv: Kategori E

Har inte läst tråden, men tycker det vore bra. Läser man i TR finns faktiskt en grupp som heter "Liten stor häst" lr nått, som går upp till 155 tror jag, men dom har ju ingen egen klass...

Men jag håller inte med om att de inte kan hoppa så högt. Men däremot att det är lite orättvist. Vi hade en C-ponny som travhoppade trippelbarrar på 140 ;)

Det är inte höjden som är problemet utan avstånden
 
Sv: Kategori E

Jag är emot detta trots att jag har en häst på 1.52.
man vet själv att man köper en liten häst. man får ta de konsekvenserna. det är inte höjden, utan avståndet som kan vara problem.

rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta
 
Sv: Kategori E

Hej!

Du glömde katergori
T- hästar som vägrar hopp rödvita hinder, alla andra hinder går bra, men inte rödvita!!

/ Lavinia, som skötte en sån o han vägrade alltid ut sej för på hoppbanor fanns det då nästan alltid minst 4 rödvita hinder och han måste ju vägra minst 1 gång på varje
 
Sv: Kategori E

Jag är emot detta trots att jag har en häst på 1.52.
man vet själv att man köper en liten häst. man får ta de konsekvenserna. det är inte höjden, utan avståndet som kan vara problem.

rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta

jag har en häst som är runt 1.55 och nu har vi tagit off från tävlingar i ca 3 månader, bara för att få jobba upp galoppen och få den stora "häst" galoppen...

Sen så tror jag att avstånden skulle göra det lättare för en del men för vissa spelar det inte någon roll...


Men som du har skrivit..rätt ryttare+rätt häst klarar av det mesta

det har du rätt i....
 
Sv: Kategori E

*KL*

Har inte läst hela tråden, men har en häst på 1,57 m. I Holland tävlade hon som E-ponny så i passet står det att hon är slutmätt 1,55 m. Hittills har vi tävlat upp till 130, och det enda är att jag ibland lägger till ett galoppsprång på de långa relaterade avstånden ( t.ex. rider 6 galoppsprång istället för 5, eller 7 istället för 6.) Hon har överlag inga problem att räcka till. Vet att hon har kapacitet att tävla högre, men har lite kvar att göra på marken först.
 
Sv: Kategori E

*KL*

Har inte läst hela tråden, men har en häst på 1,57 m. I Holland tävlade hon som E-ponny så i passet står det att hon är slutmätt 1,55 m. Hittills har vi tävlat upp till 130, och det enda är att jag ibland lägger till ett galoppsprång på de långa relaterade avstånden ( t.ex. rider 6 galoppsprång istället för 5, eller 7 istället för 6.) Hon har överlag inga problem att räcka till. Vet att hon har kapacitet att tävla högre, men har lite kvar att göra på marken först.

Ååå tack för detta.. Nu ser vi ljust på andra sidan och att det finns ett hopp för våra små hästar... :)

jag lägger oxå in ett extra galoppsprång i kombinationer. men iom att vi "bara" hoppar 1 m nu... så går det bra... men har varit lite rädd för att hon inte ska räcke till när det blir högre pga avstånden... Höjd är inte problemet utan avstånden.. men nu har du fått mig att tänka till och verkligen vissa att små kan med...
 
Sv: Kategori E

Vem är det som påstår att små inte kan, inte vi med större i allafall utan det är ni med små som vill ha egna klasser mm, det är väl inte konstigt om folk börjar tror på er att ni inte kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 022
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp