Kategori E

Status
Stängd för vidare inlägg.

grazzie

Trådstartare
Jag tycker faktiskt att det ska finns en kat E, nu när jag har grubblat massor över detta..
för de flesta säger ju att hästar på 1,50-159m de kommer ju absolut inte kunna hoppa hinder på 1,50-1,60m säger vissa..och därför är det väldigt många som inte villa ha "små hästar" ..så därför..vad tycker ni? som har hästar mellan 1,49-1,59m??
Så att alla slutar att köpa stooora hästar osså har man en "ponny kategori" för sig själv..fasst där ska det inte ingå någon åldersgräns!
tycker jag skulle varit väldigt bra.
 
Har också funderat på de. De hade varit jättebra!! Du får la skicka in ett motion till ridsportsförbundet om det! :rofl:
 
Mmmm de har jag länge tyckt ;)

Men sedan vet jag att massa säger "ja men då måsste vi ju sedan ha kat f osv"

Men problemet ligger int ebara i att höjden som kommer efter ponnyhöjden blir de lägsta i hästklaserna 8ok, de där va sladdrigt skrivit).

Vad jag syftar på mer är ala förvuxna poonyer...
Jag har själv ett exempel.
Han är en New-forest. o visst vi har klarat oss bra bland de stora hästarna på lokalnivå...
Men sedan när kombinationerna börjar.. visst man ska kuna länga å korta å jag bruka träna både häst o ponnyavstånd men när de på tävlingar säter så de blir långt för stora hästar... då känns de lite fel å kräva att han ska fixa de oxå... :crazy:

Å sedan är de ju synd eftersom han hoppar ju på träningar lätt den höjden (i banor o kombinationer osv) som är för smfinalen för ponny till exempel, men vågar inte tävla högre än lokal pga att få hästavstånd :( o massa vuxna som tittar ner på en... :crazy: :mad:
 
Vad jag syftar på mer är ala förvuxna poonyer...
Jag har själv ett exempel.
Han är en New-forest. o visst vi har klarat oss bra bland de stora hästarna på lokalnivå...
håller med, att övervuxna ponnier skulle kuna vara en egen kategori, men inte hästar upp til 1,60,,
 
Mm de va smart!!!
Allså så bara "ponnyhästarna" får tävla i kat:E. för annars hade ju mynta varit e-ponny me :D.
Eller så skulle de nog bli förmycke "småhalvblod" och "småfullblod" i klassen...

De jag blev mest irriterad på var på när jag frågade new-forestförbundet om man inte kunde ha en klas för förvuxna NF:ar, men inte :mad:
 
Fast jag tror inte att tävlingsantalet kommer att öka utan i såfall kommer nog att hälften av hästklasserna kommer att försvinna och bli E-ponnyklasser. Alltså hälftyen så få tävlingar!

Hur ska man göra, får en E-ponny täva både bland storhäst och som E-ponny eller bara som E-ponny? Känns fel om den ska få tävla allt sammtidigt då inte D-ponnyerna får det. Sen måste man ordna en till klass i SM. Men sen blir det problem eftersom den här regeln bara skulle finnas i Sverige, hur blir det då med kvalpoäng till dom större tävlingarna. Ska lika många E-ponnysar och storhästar få kvala kommer nog sveriges chanser till placeringar att minska. Om E-ponnyerna är vana att gå på sånna avstånd och sen tävlar internationellt kommr dom få det ännu jobbigare då dom dessutom inte är vana vid dom avstånden på tävling.
Några tankar bara.....
 
min pålle är 1.59-1,60 nånstanns och hon hoppar allt..fast jag har bara tävlat pp till 1M en så länge..komme rinte satsa på mer än 1.20. men jag hålle rmed om enn E kategori
 
Enkelt:
Inom körningen får man välja om man vill en stor ponny eller kallblod med ponnymått, som stor häst eller som ponny/kallblod.
Du kan inte växla mellan tävlingarna, utan har du valt att tävla storhästklass så måste du göra det hela säsongen.

Det finns folk som väljer detta för att deras kallblod, trots sin ponnystorlek, har ett tempo som passar bättre med de stora hästarnas.

Själv har jag en ponny som definitivt ska lufsa vidare i ponnytempo och inget annat, men jag unnar verkligen de andra att få välja.
Varför inte låta hästar/ponnyer i E-häststorlek välja om de vill tävla bland stora hästar eller i E-hästklass..?
 
De flesta ryttare kommer överhuvudtaget aldrig att hoppa hinder på 150-160, så för den sakens skulle verkar det onödigt.

Jag har tidigare för en kategori E, men jag tror ärligt talat att det inte behövs och jag tror heller inte att det kommer att fungera i praktiken.

Däremot tror jag på att man skall utnyttja möjligheten att mäta ponnyer mycket noggrannare/oftare så att fusket i ponnysporten försvinner.
 
Då tänker du alltså ta tag i att det nu arrangeras sådana klassser då?
Eller anser du att "alla andra" ska ta tag i det med ökade kostnader, mer arbete osv?

Jag hoppas även att du då inser att de inte kan slås ihop med "stor-häst-kategorierna"!
För om en häst ska få lägre hinder pga att den är lägre i mankhöjd, så ska väl i rättvisans namn de hästar som är större och har större vändradie slippa tävla mot dem, på HÖGRE hinder?
 
det ska ju alltid vara någon klagar på detta stället!
men aja..
jag sa bara vad jag tyckte, får man inte det här ??
Har du inte märkt att det är rätt många som säljer sina hästar biligare för att de är runt 1,55cm i mkh?...och varför detta?..
jo för att de tror att små hästar inte KAN hoppa lika högt som stora..det är så dumt!
mindre hästar behöver inte vara sämre hoppare!
 
Det hade jag inte haft något emot, men det hade varit en massa strul hit och dit innan det blev bra.

Var det inte jätte länge sedan de pratatde om att införa det? Och sen hände ingenting?

Tyvärr blir det säkert samma problem i den kategorin som vi har i d-ponny kategorin idag. Att folk mäter ner sina hästar till E-kategorin.
Jag triv bra med klasserna vi har idag, men det kanske hade varit bra med en kategori till också vad vet jag?
 
Med tanke på att de allra flest inte rider svår klass så klarar de allra flesta av dessa hästar mellan 148,1 - 160 gå resterande klasser, det är inte hästen som är problemet utan det som sitter på ryggen på hästen.
 
Hmmm...
Du klagar inte, men jag gör det?! :confused:

Skulle tro att anledningen till att de hästarna säljs billigare är att de inte har tillräckligt mkt talang för det säljarna tänkt sig att göra med dem!
Inte ofta att ngn som vill tävla småklasser (lokal nivå) säljer en 155 häst för att de inte kan tävla.

Fö är jag en sådan som skulle sälja min uppfödning om den blev under 165 cm. Varför? Jo jag är LÅNG och kan inte rida en så liten häst!

Men du hade ingen synpunkt på min fråga huruvida det skulle bli mer rättvist att de "små hästarna" skulle få 10 cm lägre hinder kontra att de "stora hästarna" har större svängradie?

Kan ta ponnyer som exempel. Ponnyryttare blir INTE glada när kategorier slås ihop! För slås kategori C och D ihop, så VET kategori D-ryttarna att C-ponnyerna generellt får bättre tid i omhoppning!
Och det måste väl även då gälla små och stora hästar?
 
Min häst kan förvisso aldrig gå svår hoppning, men inte sjutton har det med hennes ynka 159 cm att göra. Det har med vilja, hoppteknik och framförallt den där klumpen på ryygen att göra.
Nej tack, jag har en häst och ingenting annat :p
Förresten är jag glad att folk inte vill ha små hästar, det borde ju betyda att den dag jag köper en ny häst finns det fler bra "småttingar" till mig!
 
hur hade ni då tänkt er med åldern på ryttarna???
Eftersom det är en ponny isf, så kan ju itne ryttarna vara för gamla eller hur!!?

Ja tycker faktiskt inte att dt ska finnas kategori E... HAr tänkt lite på det förrut men det skulle nog inte va nån bra ide...

Däremot tycker jag att det borde finnas lite lägre klasser i hoppningen för storhäst. 90 cm e trots allt ganska högt.
Visst 80 blir ju liak högt för Dponny men iaf :crazy:
Det skulle va lagom om det fanns 80 för storhäst oxå för dem hästarna jag rider är itne redo för 90 ännu för vi har inte så bra träningsmöjligheter :crazy:

Ja det skulle va bra med lägre klasser :banana:
 
Lägre klasser i hoppning värkar bra! Red förut några hästar som aldrig kommer att kunna gå 90 klasser :o :(. Som jag därför aldrig kunde tävla.
Lite nordisar och isisar, så 70 och 80 klasser skulle passat dom utmärkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 613
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp