Katt äter dåligt?

Blå

Trådstartare
Hur orolig ska man vara för att katten ätit dåligt ett par dagar? ca hälften av vad den brukar göra? Verkar frisk och pigg i övrigt och är lite rund.
 
Jag hade hållt koll på vikten. En rundare katt får inte gå ner fort i vikt och jag tycker inte det är helt normalt med en katt som själv väljer att minska sitt födointag. Visst kan det vara itan anledning, men det kan lika gärna vara nått. Jag hade testat byta foder och fortsätter det, skulle jag sökt veterinär för provtagning.
 
Det är lite individuellt. Är katten i vanliga fall kräsen så pröva att långsamt byta mat för att se om det smakar bättre. När Nikita vägrade äta så blev det en djup suck och byte till annat märke/smak som sedan var ok någon månad eller så. Om Megara plötsligt skulle äta mycket mindre och inte skrika att hon var hungrig då skulle ett vetbesök vara på sin plats.

Om katten är försäkrad brukar nästan alla försäkringsbolag ha gratis konsultation via FirstVet vilket jag funnit praktiskt. Telefon/videosamtal med en vet, kan bokas snabbt vilket är en klar fördel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
597
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Om ca en månad har vi en bebis i huset. Jag insåg att jag inte förberett katterna alls på det! De har ingen barnvana alls, speciellt...
Svar
13
· Visningar
681
Senast: sthu
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 837
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp