Katt agresiv vid tillrättavisning

Björnberg

Trådstartare
Hallå där.!

Har en liten fråga angående en ca 10 år gammal kastrerad hankatt. Det är så att han någon gång i veckan går på sin kullsyster som han levt hela livet med som innekatt. Det är riktigt elakt han flyger på henne oxå, päls flyger och hon tjuter i panik och försöker fly och de flesta gångerna har hon flertalet sår efteråt. Tar jag tag i honom då går han på mig såhårt han kan, skrikväser/morrar hugger och rivs. Han är nästan besatt av att knuffa bort henne från maten när hon äter även fast vi har matskålar i olika rum, hör han att hon äter kommer han och knuffar bort. Om jag då bara verbalt säger till honom får jag hotöron och ett kraftigt väs. Uppvuxen med katter men det har vart utekatter på gård och har aldrig sett den här typen av agresivitet och skitstövelfasoner, han trycker verkligen ner syrran son både fysiskt och psykiskt.
Vad borde/kan jag göra, han reagerar inte alls på samma sätt mot sammbon som flyttade in för femm år sen med katterna. Henne ignorerar han bara blankt när hon säger ifrån.

Mvh Björn
 
Trist svar, men jag tror att du behöver omplacera ena katten. När fiendskapen gått så långt är det svårt att få tillbaka balansen. Dessutom är det synd om den mobbade honan. Att som människa ”korrigera” en katt brukar vara väldigt svårt.
 
Testa att kolla på "My cat from hell" (på d play) finns massa tips i den serien med katter som bråkar med varandra. Har sett fall som är ganska illa men som ändå funkar tillsammans sen så därför tror jag på att man kan prova hans metoder innan man omplacerar.
 
Kolla upp båda katterna hos veterinären. När en katt förändras så i sitt beteende handlar det ofta om att något är fel. Dvs. någon fysisk åkomma. Antingen hos katten som beter sig annorlunda eller hos katten hen beter sig annorlunda emot. Djur reagerar ju inte alltid som vi tänker borde vara logiskt och de märker så mycket snabbare än vi om något är fel.

Om inget fel hittas hos veterinären har du inte så mycket annat val än att hålla dem separerade för allas skull.
 
Säger som de andra, först kolla katten.
Vår ena blev plötsligt knepig och t.o.m. fräste åt favoritpersonen i familjen så jag tog in den direkt. De hittade inga fel, men den fick en kur Metacam i alla fall, för säkerhets skull. Det gjorde den som vanligt igen, så något var det som var galet.

Annars testa och köp Feromoner. Funkar fantastiskt hos oss vid temporära humörsvängningar. :)
Adopterade en inne/ute-katt som blir precis så ilsk som du beskriver på den andra, om den måste vara inomhus dygnet runt, när den t.ex. har tratt på sig.
Den jamar (läs vrålar) och protesterar högt, hela tiden, och man känner att man till slut struntar i tratthelvetet och bara släpper ut fridstöraren. Sjuk eller ej!
Går den andra katten förbi, så är det full jakt och nåde den, om den hinner ikapp. Eller oss själva, om vi är i vägen.
Men med Feromoner i stickkontakten, förvandlas den till en spinnande soffkatt med "minusögon" och mjuk röst.
 

Liknande trådar

Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: moiran
·
Övr. Katt I huset finns 3 katter. 7-åriga Tekla, 7-åriga Yaki och 11-åriga Sessan. Tekla är bondkatt och Y & S är siameser. Tekla kom först, ett...
Svar
16
· Visningar
1 767
Senast: Malin L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp