Bukefalos 28 år!

Katt bajsar i sandlåda...

Monifa

Trådstartare
Jag bor granne med ett dagis som har stora fina sandlådor som mina katter tycker är perfekta som kattlåda. Idag ringde en av dagispersonalen och tyckte att jag skulle stänga in mina utekatter (vilket är en omöjlighet, vart utekatter i flera år, det vore vanvård) men efter lite snack kunde vi båda komma fram till att vi behöver finna en lösning.

Och jag har klurat lite och alternativen är:
1. Flytta (vilket jag helst inte gör, trivs i lägenheten + att det finns inga lägenheter i byn jag bor i vilket innebär att jag måste flytta till närmsta civilisation och det i sin tur ger mig 20 min pendlingsavstånd)
2. Täcka över sandlådorna nattetid och katterna får vara ute då och inne på dagen. Hur täcker man smidigast lådor modell större med gungor o grejer i?
3. Hitta nytt hem till katterna (vilket egentligen inte är ett alternativ då jag hoppas börja plugga till hösten)

Nån annan som suttit i samma båt?

Deras argument var att barnen kan bli sjuka av toxoplasmos... :grin:
 
Barnen kan bli sjuka av toxoplasmos men även få mask. Nu är väl frågan om kattskiten i praktiken är ett större problem än fågelskiten och annan skit (som man får förmoda hamnar där helt naturligt pga. vilda djur). Dock bör du självklart försöka hålla dina katter därifrån.

Alternativ 2 låter väl bra om det är praktiskt möjligt att täcka över sandlådorna. Presenning låter väl som det som behövs för större ytor.
 
Det finns nät att täcka över sandlådor med. Sök nät sandlåda så kommer det upp hemsidor.
 
Det finns väl nån slags kattskrämmare (ljud?)? Huruvida de funkar eller inte vet jag dock inte.
 
Barnen kan bli sjuka av toxoplasmos men även få mask. Nu är väl frågan om kattskiten i praktiken är ett större problem än fågelskiten och annan skit (som man får förmoda hamnar där helt naturligt pga. vilda djur). Dock bör du självklart försöka hålla dina katter därifrån.

Alternativ 2 låter väl bra om det är praktiskt möjligt att täcka över sandlådorna. Presenning låter väl som det som behövs för större ytor.


Ja jo om dom äter det eller kommer i närkontakt. Efter som att ungarna igår var rörande överens om att man skulle kasta sand efter mina "kattjävlar" vet dom nog precis hur kattbajs ser ut så sannolikheten att de petar in en klutt bajs med sand är nog rätt liten :D
 
@Monifa Det är väl ett dagis som du är granne med? I så fall är det barn upp från 1 år upp till 6 år som går där.

Inte roligt när de små barnen blir nerkladdade med kattbajs eller stoppar det i munnen.

Katter som bajsar i sandlådor är ett riktigt otyg.

Eftersom det klart och tydligt framgår att dina katter är där och bajsar så får du helt enkelt se till att hålla katterna därifrån. Håll dom inne tills du löst problemet.

Även om du tycker det är roligt att katterna bajsar i sandlådan så har jag mycket svårt att tänka mig att vare sig barnen eller personalen tycker det är så roligt.

Förstår inte riktigt varför kattägare tillåts låta sina katter härja fritt och förstöra för andra.
 
@Tora först och främst, vart har jag skrivit att jag anser det roligt att mina katter bajsar i sandlådan? För min del får de helst hålla sig till trädgårdsrabatten.

Sen är det inte enbart mina katter som är där o pinkar/bajsar utan även mina två närmsta grannar. Dessa i sin tur har väll mer eller mindre pekat fingret åt dagiset och har sina katter ute ändå.

Hade jag inte velat finna en lösning hade jag inte postat denna tråd :meh:

Så jag vet inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg, det du skrev kan jag räkna ut själv.
 
Finns någon slags sand/grus som man sprider ut på ställen man vill att katter ska hålla sig borta ifrån. Vet inte om det fungerar dock, bara någit jag hittade i en butik. Återkommer när jag minns vilken butik/vad produkten hette. Går kanske att söka annars.
 
@Tora först och främst, vart har jag skrivit att jag anser det roligt att mina katter bajsar i sandlådan? För min del får de helst hålla sig till trädgårdsrabatten.

Sen är det inte enbart mina katter som är där o pinkar/bajsar utan även mina två närmsta grannar. Dessa i sin tur har väll mer eller mindre pekat fingret åt dagiset och har sina katter ute ändå.

Hade jag inte velat finna en lösning hade jag inte postat denna tråd :meh:

Så jag vet inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg, det du skrev kan jag räkna ut själv.
Tja din skrattande smilygubbe i ditt inlägg visar ju att du tycker det hela är en rolig grej.

Om du kunde räkna ut allt det jag skrev själv så antar jag att du håller dina katter inne tills du förmått dom att låta bli att bajsa i sandlådan.

Fattar inte varför kattägare tror att deras katter får göra vad dom vill.

Det skapar ju bara en ilska mot alla katter.
 
Tja din skrattande smilygubbe i ditt inlägg visar ju att du tycker det hela är en rolig grej.

Om du kunde räkna ut allt det jag skrev själv så antar jag att du håller dina katter inne tills du förmått dom att låta bli att bajsa i sandlådan.

Fattar inte varför kattägare tror att deras katter får göra vad dom vill.

Det skapar ju bara en ilska mot alla katter.
Fattar inte varför du är så aggressiv.
 
@Tora den skrattande smileyn var riktat åt kattbajsätandet och inte hela tråden...

Jag har inte sagt att jag tycker katter får göra vad dom vill, hade jag tyckt det hade jag 1. inte postat tråden 2. tömt kattlådan i sandlådan bara för att jävlas. Och jag har postat tråden för att jag vill finna en lösning och inte heller dumpar jag mer bajs i sandlådan.

Katterna är utekatter 80% av tiden och kommer in för att äta, kela och slappa i soffan. Bodde långt ute på vischan i 2,5 år och katterna har fått vara ute sedan de var små. De bildligttalat avskyr att vara inne, har försökt koppelträna dom men efter 6 månader gav jag upp (jag flyttade från innerstan ut på landet där jag bor nu)

Sen att Du tycker att alla katter ska vara innekatter får stå för dig.
 
Bauhaus. Finns på deras hemsida. Den sanden jag nämnde innan finns också på Bauhaus, även om jag inte hittar på hemsidan just.

TACK! Ska köpa hem och testa sån. Ska bara kolla så det inte är nått farligt i det och höra med dagiset :)
 
Jag tycker inte det är ok att släppa ut sina katter vind för våg och låta andra få problem pga det. Bygg en rastgård till katterna så löser ni många problem. Då kan katterna vara ute under kontrollerade former.

Mina katter mina problem och jag tycker att det är lika lite ok att släppa ut sina hundar som sina katter.
 
Fattar inte varför du är så aggressiv.
Därför det är fruktansvärt tröttsamt med alla dessa katter som bajsar i sandlådan.

Dessutom är lösningen mycket enkel. Släpp inte katten vind för våg. Stängsla in eller gå på promenad i koppel. Svårare än så är det inte.

Undra hur det hade låtit om jag hade låtit mina hundar springa lösa i samhället på samma sätt.

Det är inte så direkt att det är mer naturligt för hunden att inte vara lös än det är för katten. Så vitt jag vet så föds inte hundar med koppel på.
 
@Tora den skrattande smileyn var riktat åt kattbajsätandet och inte hela tråden...

Jag har inte sagt att jag tycker katter får göra vad dom vill, hade jag tyckt det hade jag 1. inte postat tråden 2. tömt kattlådan i sandlådan bara för att jävlas. Och jag har postat tråden för att jag vill finna en lösning och inte heller dumpar jag mer bajs i sandlådan.

Katterna är utekatter 80% av tiden och kommer in för att äta, kela och slappa i soffan. Bodde långt ute på vischan i 2,5 år och katterna har fått vara ute sedan de var små. De bildligttalat avskyr att vara inne, har försökt koppelträna dom men efter 6 månader gav jag upp (jag flyttade från innerstan ut på landet där jag bor nu)

Sen att Du tycker att alla katter ska vara innekatter får stå för dig.
Lösningen är mycket enkel. Släpp inte katten vind för våg. Håll den under uppsikt.

Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag att det mest bottnar i lathet hos kattägaren. Jag som hundägare är ute med mina hundar i genomsnitt flera timmar varje dag.

Hade ju varit 1000 ggr bekvämare att bara göra som kattägarna gör nämligen att öppna dörren släppa ut hundarna vind för våg och strunta i resten.
 
Självklart är det inte OK att katter bajsar i barnens sandlådor. Och det är ingen annan än kattägaren som ska göra något åt det problemet. Jag vet själv hur jag löst det, och det involverar kattfälla och kommunjägare.

Det är inte acceptabelt att ungarna ska behöva riskera att få i sig kattbajs (direkt eller indirekt via leksaker etc) och heller inte att behöva bli inkletade med kattbajs för att de leker på sin egen lekplats. Det är ju oerhört lätt hänt att sätta sig i eller gräva upp en kattbajs vid lek i sandlådan. Så himla äckligt.

Vill man som kattägare ha katten ute i stadsmiljö, innebär det en massa faror för katten. Så många faror att jag inte tycker det är förknippat med god djurhållning att ägna sig åt ett dylikt arrangemang.
 
Därför det är fruktansvärt tröttsamt med alla dessa katter som bajsar i sandlådan.

Dessutom är lösningen mycket enkel. Släpp inte katten vind för våg. Stängsla in eller gå på promenad i koppel. Svårare än så är det inte.

Undra hur det hade låtit om jag hade låtit mina hundar springa lösa i samhället på samma sätt.

Det är inte så direkt att det är mer naturligt för hunden att inte vara lös än det är för katten. Så vitt jag vet så föds inte hundar med koppel på.
Man kan vara trevlig ändå och inte gå till anfall.
 
Jag tycker inte det är ok att släppa ut sina katter vind för våg och låta andra få problem pga det. Bygg en rastgård till katterna så löser ni många problem. Då kan katterna vara ute under kontrollerade former.

Mina katter mina problem och jag tycker att det är lika lite ok att släppa ut sina hundar som sina katter.

:bow::bow::bow:

Det finns en lösning på detta och det är att du har dem inne tills du flyttar någon annanstans. Det är inte vanvård, djurplågeri eller annat.
Så länge du gör att de blir sysselsatta inomhus lider de inte alls. Du får helt enkelt gå koppelpromenader med dem istället.

Håller med de andra. Man har inte utekatter i större bebyggelse. Just för det du råkar ut för nu. Samma sak att katterna lätt blir överkörda, misshandlade av idioter och liknande.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: Kaching
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 380
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 416
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 589
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp