Katt, balkong och kallt - hur gör ni?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju sen i somras innätad balkong. Världens minsta men ändå.

Fröknarna är inte särskilt roade nu när det blivit kallt. Men Lukas sitter fortfarande gärna därute och spanar. Nu kan man spana i mörker med!

Jag fryser ihjäl om balkongdörren är öppen mer än några minuter. Så de fick hålla sig inne. Funkade ett tag men senaste dagarna har Lukas tydligt visat att han vill ut där. Och behöver det - han har varit rastlös och rätt terror.

Ikväll provade jag (med total tillsyn) släppa ut honom och stänga balkongdörren. Dvs han är "utestängd" på balkongen. Han får givetvis komma in när han vill. Han har dock i 20 minuter nu suttit och glott ut i mörkret åt alla håll. Dvs han verkar tycka det är en utmärkt idé.

Men jag känner mig dels lite taskig ifall han skulle vilja in och jag inte märker direkt, dels lite oroad om grannarna ska få spel och tro han är utelåst där på riktigt.

Så hur gör ni andra med balkong (nätad) och kyla? Och hur reagerar era katter?
 
Jag har ju sen i somras innätad balkong. Världens minsta men ändå.

Fröknarna är inte särskilt roade nu när det blivit kallt. Men Lukas sitter fortfarande gärna därute och spanar. Nu kan man spana i mörker med!

Jag fryser ihjäl om balkongdörren är öppen mer än några minuter. Så de fick hålla sig inne. Funkade ett tag men senaste dagarna har Lukas tydligt visat att han vill ut där. Och behöver det - han har varit rastlös och rätt terror.

Ikväll provade jag (med total tillsyn) släppa ut honom och stänga balkongdörren. Dvs han är "utestängd" på balkongen. Han får givetvis komma in när han vill. Han har dock i 20 minuter nu suttit och glott ut i mörkret åt alla håll. Dvs han verkar tycka det är en utmärkt idé.

Men jag känner mig dels lite taskig ifall han skulle vilja in och jag inte märker direkt, dels lite oroad om grannarna ska få spel och tro han är utelåst där på riktigt.

Så hur gör ni andra med balkong (nätad) och kyla? Och hur reagerar era katter?

Får du sätta in en kattlucka mot att du står för kostnad av ny dörr sen? Det skulle ju lösa problemet :)
 
Får du sätta in en kattlucka mot att du står för kostnad av ny dörr sen? Det skulle ju lösa problemet :)

Mycket tveksamt. Är en hyresrätt och ingen nyproduktion så tror det här med ny dörr kan bli problematiskt.

När jag skulle näta in var det inga problem alls under förutsättning att man inte gjorde några ingrepp på balkong eller fasad. Men där var det mycket bestämt.

Hade det varit en bostadsrätt hade jag satt in kattlucka.
 
Jag skulle låta honom vara ute när han uppenbart vill det. Bara ha ett öga på honom så han inte försöker klättra eller ser nätet ordentligt i mörkret. Med tanke på alla idiotiska kattägare som låter sina katter springa ute på balkongerna utan nät så tror jag, tyvärr! inte att någon skulle säga något. Om, så är det bara att lugnt förklara.

Megara och tidigare Nikita är som dina damer. Hon springer när jag öppnar balkongdörren - åt andra hållet. :D
 
Jag har ju sen i somras innätad balkong. Världens minsta men ändå.

Fröknarna är inte särskilt roade nu när det blivit kallt. Men Lukas sitter fortfarande gärna därute och spanar. Nu kan man spana i mörker med!

Jag fryser ihjäl om balkongdörren är öppen mer än några minuter. Så de fick hålla sig inne. Funkade ett tag men senaste dagarna har Lukas tydligt visat att han vill ut där. Och behöver det - han har varit rastlös och rätt terror.

Ikväll provade jag (med total tillsyn) släppa ut honom och stänga balkongdörren. Dvs han är "utestängd" på balkongen. Han får givetvis komma in när han vill. Han har dock i 20 minuter nu suttit och glott ut i mörkret åt alla håll. Dvs han verkar tycka det är en utmärkt idé.

Men jag känner mig dels lite taskig ifall han skulle vilja in och jag inte märker direkt, dels lite oroad om grannarna ska få spel och tro han är utelåst där på riktigt.

Så hur gör ni andra med balkong (nätad) och kyla? Och hur reagerar era katter?
Fryser 😁. Nu har vi ju inte lika kallt som er, för det mesta i alla fall 5 - 10 grader hela vintern med någon enstaka minusgrad ibland. Men har den inte öppen dygnet runt, utan 1 till 2 timmar varje gång.

När jag bodde i Sverige hade jag öppet ca 30 min varje gång.
 
Mycket tveksamt. Är en hyresrätt och ingen nyproduktion så tror det här med ny dörr kan bli problematiskt.

När jag skulle näta in var det inga problem alls under förutsättning att man inte gjorde några ingrepp på balkong eller fasad. Men där var det mycket bestämt.

Hade det varit en bostadsrätt hade jag satt in kattlucka.
Snickra en dörr? Som du kan göra ett litet hål i och bara sätta upp när han är ute?
 
Har tyvärr inte katt själv, men bygg ett riktigt isolerat hus så han kan välja att hänga där, om du skulle missa när han blir trött på att vara ute? Han fryser nog inte av några minusgrader, men det kanske hjälper ditt samvete så du kan slappna av? (Vet inte hur kallt du har)
 
En kur med utsikt utåt kanske kan vara uppskattat, sitter han där och glor lär knappast någon se att sitter där heller.
 
Jag skulle låta honom vara ute när han uppenbart vill det. Bara ha ett öga på honom så han inte försöker klättra eller ser nätet ordentligt i mörkret. Med tanke på alla idiotiska kattägare som låter sina katter springa ute på balkongerna utan nät så tror jag, tyvärr! inte att någon skulle säga något. Om, så är det bara att lugnt förklara.

Megara och tidigare Nikita är som dina damer. Hon springer när jag öppnar balkongdörren - åt andra hållet. :D


Jag har lampa på balkongen. De hoppar ju upp på bänk mot nätet och han verkade inte ha minsta problem se det. Inga klättringstendenser alls än men nätet är klätterbart om de nu skulle vilja så det håller för det. Han sitter mest och kollar på allt utanför, typ katt-tv

Timer som någon sa var en bra idé.
 
En kur med utsikt utåt kanske kan vara uppskattat, sitter han där och glor lär knappast någon se att sitter där heller.

Han har två fönster med breda nischer och fönsterbrädor att sitta/ligga i. Det är tydligen inte alls samma sak. Ute på balkongen sitter han på en "hyllbräda" I höjd med räcket och kollar. Han gillar inte slutna utrymmen så tror inte han skulle använda ett hus eller kur tyvärr. Tror det är känna luften, alla dofter och ha möjlighet kolla åt alla håll.
 
Jag är extremt frusen. Jag gnäller på att det är kallt inomhus nu. Jag har 22 grader. Måste klä på mig massor. Så draperi osv är uteslutet, tyvärr. Minsta kalluften kan ta sig in är för kallt för matte. Redan nu (några plus)
 
Du tror inte det blir risk för ett evigt plingade? 😂

Han ställde sig mot rutan på balkongdörren och krafsade igår. Syntes två vita tassar som vevade i mörkret.
:D Jo, finns den framme så blir det nog det! Du får bara ha den på balkongen när du stänger dörren :D Men, ställer han sig och krafsar när han vill in tror jag att han redan har löst det hela för er. Du bor ju vad jag har förstått inte så jättestort och det lär nog inte ta särskilt lång tid innan du uppmärksammar att han vill in då. Min katt hoppar upp på fönsterbläcket i ett rum det lyser i när hon vill in. Krafsar på rutan med om vi inte omgående uppmärksammar att hon vill in. De är ju smarta och särskilt de som har klarat sig själva. Ringklockan tänkte jag mer för din sinnesfrids skull och för att kunna säga till andra att det inte är så att han bor där ute utan att han kommer in igen när han vill :)
 
Kanske lär han sej med tiden att krafsa när han vill in?
Lägg ut lite filtar eller gör en koja eller ombonad bädd så kanske han lägger sej där i annars?


Nu är mina utekatter (som mest bor inne på vinterhalvåret 😁) men de har Lite olika ställen där de har gjort sej bäddar där de lägger sej.
 
Han gick ut här på morgonen. Efter 5 min satt han vid dörren men inget krafs så jag avvaktade. Då hoppade han upp och la sig på sin hylla. Där ligger han än efter 20 min

Så jag tror vi ska skippa betjäntklockan ;)

Han är noga att kolla inåt med jämna mellanrum så betjänten är kvar därinne ifall att ❤️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp