Katt, balkong och kallt - hur gör ni?

Kanske lär han sej med tiden att krafsa när han vill in?
Lägg ut lite filtar eller gör en koja eller ombonad bädd så kanske han lägger sej där i annars?


Nu är mina utekatter (som mest bor inne på vinterhalvåret 😁) men de har Lite olika ställen där de har gjort sej bäddar där de lägger sej.

Krafsa kan han redan. Rent teoretiskt kan han få sin värmelampa därute. Jag har eluttag på balkongen med. Men jag gissar hyresvärden skulle kunna ha åsikter då kanske?
 
Släpper också ut min tills dess att hon jamar/krafsar på dörren.

Fast... jag hade ju kört stenhårt på klockan, om inte annat så föratt kunna berätta för besökare att "nej, han har det bra där ute, han ringer i klockan när han vill in..."

Jag skulle tro det snarare handlar om att Länsstyrelsen undrar varför min katt bor på balkongen eller liknande som blir resultatet om grannarna reagerar... Och de bryr sig nog lika mycket eller litet om klocka eller alltid koll?

Sen är det såklart inte säkert nån får spel, men jag utgår aldrig från att nån utan liv och kunskap skulle kunna förfasas och "stackars katten är utelåst på balkongen i snön mitt i vintern och kommer frysa ihjäl".
 
För tillfället sitter jag med vinterkläder och vantar inne för att tjejerna ska kunna få ut och in. Men sen blir det stängt, man får kolla till dom ofta. Jag brukar öppna och fråga om dom vill in. Mem jag har tur, min uteplats ligger typ på andra sidan mot var min soffa står och det är stora fönster mellan, så jag märker ofta när dom vill in.
 
En rolig historia: katten jag hade för en del år sen gick jag ut med i koppel. En dag när det var rätt mycket snö stod han vid dörren och ville ut. Jag tog på honom kopplet och gick ut med honom. Precis utanför dörren var det ca 40 cm snö. Han står där i 2 min. Jamar irriterat och ser helt förfärad ut. Sen vill han in. När vi kommit in ställer han sig vid dörren och ser ut att säga: "Matte, jag vill gå ut på det vanliga stället!! INTE det där kalla otäcka du tog mig till!!" Han var INTE nöjd!
 
En rolig historia: katten jag hade för en del år sen gick jag ut med i koppel. En dag när det var rätt mycket snö stod han vid dörren och ville ut. Jag tog på honom kopplet och gick ut med honom. Precis utanför dörren var det ca 40 cm snö. Han står där i 2 min. Jamar irriterat och ser helt förfärad ut. Sen vill han in. När vi kommit in ställer han sig vid dörren och ser ut att säga: "Matte, jag vill gå ut på det vanliga stället!! INTE det där kalla otäcka du tog mig till!!" Han var INTE nöjd!
På samma tema, det regnar och när katten upptäcker detta otäcka fenomen vill hon inte längre gå ut. Två sekunder senare står hon vid bakdörren och vill gå ut och ser mycket förnärmad ut när det regnar där med! Det är inte helt enkelt det där.
 
Får du sätta in en kattlucka mot att du står för kostnad av ny dörr sen? Det skulle ju lösa problemet :)
Mycket tveksamt. Är en hyresrätt och ingen nyproduktion så tror det här med ny dörr kan bli problematiskt.

När jag skulle näta in var det inga problem alls under förutsättning att man inte gjorde några ingrepp på balkong eller fasad. Men där var det mycket bestämt.

Hade det varit en bostadsrätt hade jag satt in kattlucka.
Jag bor i hyresrätt och frågade helt enkelt om jag fick sätta in kattlucka, och fick ett ja. Givetvis har jag sparat de emailen tills jag flyttar ut, om någon undrar då. :)
 
Med drapperi så tänker jag att det är bättre än bara öppet, och så kan man knuffa upp dörren utan att det blåser in kallt och kyler hela lägenheten omedelbart.
Med kur så var det mer att det är öppet framåt och lite vind och insynsfång bakåt. Katten här har en stol på trappen han gärna sitter under, och ve och klagan om husse har använt stolen någon annanstans och inte ställt tillbaka den.
 
Jag har ju sen i somras innätad balkong. Världens minsta men ändå.

Fröknarna är inte särskilt roade nu när det blivit kallt. Men Lukas sitter fortfarande gärna därute och spanar. Nu kan man spana i mörker med!

Jag fryser ihjäl om balkongdörren är öppen mer än några minuter. Så de fick hålla sig inne. Funkade ett tag men senaste dagarna har Lukas tydligt visat att han vill ut där. Och behöver det - han har varit rastlös och rätt terror.

Ikväll provade jag (med total tillsyn) släppa ut honom och stänga balkongdörren. Dvs han är "utestängd" på balkongen. Han får givetvis komma in när han vill. Han har dock i 20 minuter nu suttit och glott ut i mörkret åt alla håll. Dvs han verkar tycka det är en utmärkt idé.

Men jag känner mig dels lite taskig ifall han skulle vilja in och jag inte märker direkt, dels lite oroad om grannarna ska få spel och tro han är utelåst där på riktigt.

Så hur gör ni andra med balkong (nätad) och kyla? Och hur reagerar era katter?

Mina tidigare ville inte ut alls vid kallgrader även att jag erbjöd. Mina nuvarande vill gärna ut någon vända/stund flera gånger om dygnet, även i dåligt väder.

Jag öppnar vid kallgrader dörren på glänt direkt jag vaknar på morgonen och får då vara öppet medans jag gör mig i ordning för jobb etc. Ser det som bra vädring 👍

När jag kommer hem efter jobb öppnar jag samma på glänt . Är jag hemma hela kvällen stänger jag i omgångar om det är för kallt så får de gå ut ett ryck igen senare om de vill.

Ingen av mina skulle gilla att bli utestängda på balkongen. De vill in och ut precis närhelst. De vill gärna vara därute i omgångar om dörren är öppen. Skulle jag stänga ut dem vill de inte vara ute där utan vill in direkt.
 
Mina tidigare ville inte ut alls vid kallgrader även att jag erbjöd. Mina nuvarande vill gärna ut någon vända/stund flera gånger om dygnet, även i dåligt väder.

Jag öppnar vid kallgrader dörren på glänt direkt jag vaknar på morgonen och får då vara öppet medans jag gör mig i ordning för jobb etc. Ser det som bra vädring 👍

När jag kommer hem efter jobb öppnar jag samma på glänt . Är jag hemma hela kvällen stänger jag i omgångar om det är för kallt så får de gå ut ett ryck igen senare om de vill.

Ingen av mina skulle gilla att bli utestängda på balkongen. De vill in och ut precis närhelst. De vill gärna vara därute i omgångar om dörren är öppen. Skulle jag stänga ut dem vill de inte vara ute där utan vill in direkt.
Det där känns välbekant :rofl: Typ "jag vill bestämma själv!" :cautious::grin:
 
Inte bra för ditt bankkonto @Alexandra_W men köp ett eller två värmelement?

Fö kommer jag ihåg när jag var på landet med Nikita för ett par år sedan. Hon ville gå ut, det var kallt. Jag klädde på mig stövlar, jacka, halsduk, mössa, vantar. Vi gick ut. Hon stack nosen i snön, pep och stack in igen med blixtens hastighet. Jag gick in, tog av mig stövlar, jacka, halsduk, mössa och vantar. Nikita kom vandrades och meddelade ljudligt att hon ville gå ut. :meh:
 
Men oj hur kallt har du det inne allmänt då 😱

Jag har varmt inne. Men är extremt frusen. Alltså jag tycker allt under 22 grader är kallt. Så kall luftström från dörren in i rummet = Alex ligger påklädd under täcke och fryser.
Jag tycker 24 grader är en lagom inomhustemperatur med vanliga innekläder på.

I skrivande stund är det 22.5 grader mitt i rummet. Jag har jeans, tröja typ långärmad t-shirt och kofta och tycker allt är helt lagom...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp