Katt elak mot hund

Libra

Trådstartare
Visste inte riktigt om jag skulle lägga tråden här eller under katt...

I alla fall. Vi har börjat få problem med att min sambos katt attackerar min hund. Detta helt utan vettig anledning egentligen. Det kan vara då hunden ligger och sover i säng/soffa och katten hoppar upp och själv blir förvånad över att hunden redan ligger där och slår henne därför eller som idag då jag, hund och min katt (6 mån) lekte i sängen och hunden lekmorrar vilket sambons katt finner som hotfullt och kommer för att försvara min katt mot hunden -han kom givetvis underifrån sängen så jag hann inte bryta honom.

Hunden har stor respekt för katten redan sedan tidigare då han är en väldigt grinig katt som gärna viftar med tassar och klor om han känner för det, kan gå på hunden om han har blivit grinig på mig eller min sambo av annan orsak.

Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra längre.. De senaste gångerna (2 st) har detta inneburit en redig träff på hundens bakben vilket har gjort att hunden i fråga har väldigt ont och har problem med att lägga sig då det givetvis är benet som hon brukar ha under sig när hon sover. Förra gången blev hon dessutom halt ett par dagar och kunde knappt gå upp och nedför trappan själv.

Katten är sambons älskling, liksom hunden är min. Så för att sära dessa på något sätt innebär att jag och sambon blir särbos helt enkelt vilket inte heller känns riktigt optimalt då djuren är 6 respektive 4 år gamla (lång tid kvar då de båda är med oss).

Snälla är det någon som har några tips och idéer i huvud taget för att kunna lösa detta?
Det gör ont i mig nät hunden lider utav detta. Hon skall ju givetvis vara trygg i sitt eget hem.. :(
 
Sv: Katt elak mot hund

Vilken snäll hund du har! Mina hundar hade löst problemet väldigt fort...

Iaf, jag kan absolut ingenting om katters behov, men det känns lite som att katten kanske är uttråkad?

Du kanske ska ställa frågan på kattforumet, de har säkert koll.
 
Sv: Katt elak mot hund

Ja, en extremt snäll och förlåtande hund! Önskar nästan att hon skulle kunna bita tillbaka eller någonting men icke, hon skäller honom i örat och han viftar med klorna tills någon av dom ger upp eller att jag går emellan.

Kan säkert vara så. Han ligger mest och sover inne och går ut om dagarna.
Men han verkar inte heller riktigt vilja göra någonting mer.
 
Sv: Katt elak mot hund

Det går att säga till katter också. Och stötta hunden.
Blir hunden alltså skadad av katten? är det sår? Hur liten hund är det?
 
Sv: Katt elak mot hund

Har två såna katter här hemma. Gamla ena, 12 och 18 år. Dom har upplevt 3 hundar i den här familjen och det har gått bra med dom två första men nu med senaste hunden är det jobbigare. Tänkte först att dom tyckte han var dryg valp som skulle hållas kort men han är nu 1,5 år och visar dom stor respekt ändå måste dom flyga på han då och då. Stackars hunden står och tar emot...

Jag får hela tiden passa dom när hunden äter. Dom tränger bort honom och glufsar i sig hans mat. Han har försökt lägga tassen på dom och försiktigt mota bort dom men då fräser dom och svingar klorna på han. Jag får lyfta bort dom....

Dom kan också typ ligga bakom ett hörn och när hunden passerar utan att göra något kastar dom sig på honom. Dom har flera gånger setat fast med klorna i hans öron. Så finner jag dom ibland, hunden piper och står blickstilla, katten fräser och är arg.

Nu är ju mina katters liv lite på sista versen kan jag anta och jag får helt enkelt passa dom så gott det går. Jag kan inte se att det kommer bli bättre. Katterna går ut och in som dom vill men 18 åringen går i princip aldrig ut vintertid, sover mycket. Dom har platser som dom kan ligga på utan att hunden når dom men väljer ofta hundens plats (en plats dom aldrig tidigare valt med andra hundarna). Dom har också förmågan att ligga på hundens leksaker, bara för att känns det som....

Inte mycket till hjälp, katter är egensinniga varelser....
 
Senast ändrad:
Sv: Katt elak mot hund

Tro mig, jag säger till honom rejält. Men inte slutar han för det :(
Han är en grinig jävel helt enkelt och tror att han skyddar sig själv, andra katterna eller oss.
Ja, hunden får ont i benet och ev halt som sagt pga att han lyckas sätta åtminstone en klo rätt i benet på henne.
Hunden väger 6 kg och katten ca 5 så de är ganska jämnstora.

Har nu åtminstone lyckats övertala sambon till att vi ska klippa kattens klor -på det sättet kan vi nog minska skaderisken som blir hoppas jag.
Bara detta är svårt eftersom sambon är extremt anti-klippa-klor-på-katt och tycker att de ska sköta detta själva och är grinig på mig på att jag klipper de andra katterna.. (ena katten är min, och den gemensamma klippte jag när klorna var så långa att det lät om honom när han gick :( )
 
Sv: Katt elak mot hund

KL

Det har paminner mig om nar jag kom hem till en kompis med en labbe och en katt ... De har en "doggy door" och stor inhangnad tomt sa katt och hund kan ga ut och in som de vill. Det var en regnig dag och vi hade varit ute hela dagen.
Nar vi steg in satt katten pa bordet vand mot hund luckan. Hon strackte pa sig langsamt och gaspade stort ... Hon hade suttit dar lange. Sedan stack en mycket vat labbe in huvudet i hund luckan, katten tittade pa henne och viftade till (pa katters vis) pa svansen och hunden drog hastigt ut huvudet i regnet igen. Varpa katten nojt kom vandrande pa bordskanten mot oss.:cautious: Den katten styr den hunden med jarntass.:crazy:
 
Sv: Katt elak mot hund

Katten är avundsjuk på att hunden får uppmärksamhet och tar plats.
Hur hade du gjort om det varit två hundar?
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag skulle börja med att klippa klorna på katten, så den inte kan skada.Klipper man varje vecka så hålls dom korta och trubbiga.
 
Sv: Katt elak mot hund

Mycket har väl hänt i kattens liv det senaste 18 månaderna så sätt; jag och hund flyttar in, sambon adopterar en 2årig katt och jag hittar en hemlös 12-veckors ensam ute (varav det senaste hänt senaste halvåret).

Hade det varit en hund istället hade jag nog ändå gjort som nu -bryta dom och visa skarpt att det beteendet inte är okej nånstans. Sedan kanske sambon kan ge katten lite mer uppmärksamhet då katt nr 2 har tagit en hel del tid från honom (katten bryr sig bara om sambon).
 
Sv: Katt elak mot hund

Jag tycker att sambon ska försöka sysselsätta och lägga mer tid på katten. Utöver kloklippningen.
 
Sv: Katt elak mot hund

Jo, kanske, fast katten vill inte riktigt aktiveras mer heller, han ligger och sover, leker med kattungen och går ut och har alltid varit nöjd med det. Går inte riktigt att dra igång honom till lek.

Sedan är jag tveksam till om detta har till stimuleringen att göra. Han gör ju detta framför allt för att beskydda som sagt. Så borde det inte ha mer med "ledarroll" eller så att göra då? Även om man kanske inte riktigt kan applicera det på katter (?).
 
Sv: Katt elak mot hund

Vill inte katten aktiveras mer så börja då med att klippa klorna - då slipper ni riskera lika mycket skador.
 
Sv: Katt elak mot hund

För mig låter det lite som det klassiska "flocken har blivit för stor för katten". Katter är solitära och revirhävdande djur. Det faller sig inte naturligt för dem att dela revir med andra än nära släktingar (ungar/föräldrar). När man håller en kattgrupp talar man om att 5 st är max. Därefter behöver man dela upp katterna i mindre grupper för att hålla stressnivån och smittrycket nere. Blandar man in djur av andra arter kan man kan det behöva ställas helt andra krav, en hund kanske bör räknas som 2 katter när det handlar om stressaspekten. Djuren ska trots allt lära sig att förstå varandra så de måste lära sig nya språk vilket i sig skapar extra spänningar.

En del katter (enligt min erfarenhet tom. ganska många) gör inte mer än tolererar andra katter eller hundar. I de fallen behövs väldigt lite för att konflikter ska uppstå. Det är sedan väldigt typiskt att konflikter uppstår just runt eftertraktade resurser som soffor eller sängar. Man har typiskt sett inte särskilt många soffor, de är dessutom typiskt sett en samlingsplats för de människor som katten ofta gillar. För att minska risken för konflikter brukar man rekommendera att se till att det finns tillräckligt många resurser för att en individ inte ska kunna dominera resursen. Jag kan dock inte rekommemdera att ni skaffar fler soffor.;) Försök istället att ge hunden och katten varsin plats i soffan (kattmynta där ni vill ha katten kan underlätta) sedan lär ni dem att hålla sig på sina platser. Beröm med kel, lek eller godis när gör rätt och sätt ner dem på golvet när de gör fel. På så sätt kan de lära sig att båda får del av resursen och att de inte behöver vara otrygga i soffan.

Sedan kan det finnas fler saker i miljön att se över. Är katten understimulead behöver den stimuleras. Kanske behöver katten fler toalettmöjligheter, fler fredade viloplatser, klösmöjligheter osv. En del katter behöver mycket för att kunna känna sig trygg i sitt revir.
 
Sv: Katt elak mot hund

Russinbulle; Klorna skall klippas snarast. Jag är rädd om min hund. Sambon undrar däremot hur katten skall klara sig ute och menar på att han behöver sina klor vid revirmarkering gentemot andra utekatter.

Sol; Detta om katter som endast tolererar låter faktiskt väldigt mycket mitt i prick. Jag ser honom definitivt inte som stressad, inte heller missnöjd över miljön såsom toalett och klos eller fredade viloplatser heller faktiskt. Hunden hoppar aldrig upp i närheten utan katten (det har hon dessvärre lärt sig den hårda vägen) men katten själv är inte lika respektfull, men det är mest att han helt enkelt inte ser sig för. Han tänker lägga sig i soffan och just där råkade hunden ligga vilket gör att han går i försvarsställning.

Soffan är stor (hörnsoffa) och katten varierar mellan att ligga i klösträdet på dess 3 hyllor, kudde ovanför datorn samt i sängen.
Hunden varierar sig mellan soffan, mattan, mitt knä, sin korg och sängen.
Stämningen katterna emellan är inte några problem.

Så problemet borde vara att katten inte mer än tolererar hunden, vägrar lära sig "hundspråk" och är en bitter gammal gubbe som inte är rädd för ev. konflikt.
Sedan hur man ska handskas med problemet är fråga är ju svårare. Kan det fungera om man kräver att katten ger hunden mer respekt genom att säga till honom så snart han ens tittar på hunden? Eller blir detta fel form av respekt som snarare gärna leder till feltändning?
 
Sv: Katt elak mot hund

Din sambo är ett ägg. Slipa kattens klor helt slöa så att den inte kan skada hunden eller dra på strumpor som den får ha, om inte slipningen gör nog mycket. Du kan inte ha en katt sommskadar din hund, och det är bara att förklara det till sambon. Det är katten som gör fel, inte hunden.

Skadas hunden mer måste ni besluta er för att göra er av med katten, hunden eller bli särbos, så enkelt är det. Jag skulle göra mig av med katten då det är den som är problemet.
 
Sv: Katt elak mot hund

Så problemet borde vara att katten inte mer än tolererar hunden, vägrar lära sig "hundspråk" och är en bitter gammal gubbe som inte är rädd för ev. konflikt.
Sedan hur man ska handskas med problemet är fråga är ju svårare. Kan det fungera om man kräver att katten ger hunden mer respekt genom att säga till honom så snart han ens tittar på hunden? Eller blir detta fel form av respekt som snarare gärna leder till feltändning?

Du lägger nog in lite för mycket mänskliga tolkningar, inte är katten en bitter gubbe inte. ;) Den hanterar situationen på det enda sätt den kan. Ni får hjälpa den.

Jag skulle gå in och bryta varje liten antydan till konflikt, om ett ögonkast kan vara början på en konflikt så bryt då. Straffa inte katten utan avled den. Katter och bestraffning är en sjukt dålig kombination. Jag tycker iofs inte att hundar och bestraffning är en bra kombo heller, men katter brukar kunna ändra sitt beteende till det sämre mycket snabbare (tex. genom att börja kissa överallt).

Men bryt bara när ni tror att katten håller på att ladda för en konflikt och arbeta samtidigt med att få katten att acceptera hunden. Belöna den så fort den gör rätt i närheten av hunden (vilket i princip kan vara att den inte gör någonting alls). De behöver inte bli bästa kompisar, de ska bara kunna leva sida vid sida.

Och klorna ska självklart klippas ordentligt så att inte katten kan göra någon skada. En klo på fel ställe kan ställa till det ordentligt.
 
Sv: Katt elak mot hund

Russinbulle; Klorna skall klippas snarast. Jag är rädd om min hund. Sambon undrar däremot hur katten skall klara sig ute .....

Om ni klipper klorna på katten så får ni hålla den inne sedan.
Den klarar sig inte ute.
Den kommer inte att kunna klättra tillräckligt bra för att komma undan hundar, andra katter och rovdjur.
 
Sv: Katt elak mot hund

Vi har en surtant till katt som allmänt uppför sig illa.
De andra katterna ger sig på henne och straffar henne för det.
Men vi tolererar inget sådant inne så vi tar isär katterna och placerar dem på var sitt ställe.
Inte med stängda dörrar utan bara isär.
Så att vi får fram meddelandet att de skall undvika varandra i stället för att söka konflikt.

Men vi har faktiskt flera soffor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 981
Senast: SiZo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 206
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 085
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 396
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp