Katt i lägenhet

Monkie

Trådstartare
Min son har flyttat till egen lägenhet. I kontraktet stod inga husdjur. Vi har dock sett och hört att flera grannar i uppgången har hundar. Lägenheten är från 50 talet och inte alls renoverad, rejält sliten faktiskt.

Sonens högsta önskan är en katt. Och nu frågar han sin kloka mor om han ska smuggla in en katt. Och jag vet inte riktigt vad jag ska råda till. En regel är ju en regel liksom. Hur hade ni gjort?

Det skulle vara en innekatt i så fall, han vill adoptera från katthemmet och gissar att de kan hjälpa till att välja ut en lite lugnaresom passar som innekatt.
 
Regeln kan ha tillkommit efter att grannarna skaffat hund. Hur som helst så har sonen skrivit på ett kontrakt som innebär att han inte får ha katt. I förlängningen skulle det kunna innbära att han antingen får göra sig av med katten eller flytta.
 
Min son har flyttat till egen lägenhet. I kontraktet stod inga husdjur. Vi har dock sett och hört att flera grannar i uppgången har hundar. Lägenheten är från 50 talet och inte alls renoverad, rejält sliten faktiskt.

Sonens högsta önskan är en katt. Och nu frågar han sin kloka mor om han ska smuggla in en katt. Och jag vet inte riktigt vad jag ska råda till. En regel är ju en regel liksom. Hur hade ni gjort?

Det skulle vara en innekatt i så fall, han vill adoptera från katthemmet och gissar att de kan hjälpa till att välja ut en lite lugnaresom passar som innekatt.
Kan man inte fråga den som hyr ut om detta?
Att man noterat att andra verkar ha husdjur och fråga om det är något speciellt med just den lägenheten?

Visst är risken att han får nej, och då bör han väl verkligen inte smuggla in en sedan. Men jag hade inte velat gå emot ett kontrakt med risk att katten måste bort/jag bli uppsagd.

Jag antar förresten att han inte hyr i andra hand?
För i så fall spelar det ju ingen roll vad övriga i huset gör alls..
 
Liten brasklapp där... att en regel är gammal betyder inte automatiskt att den inte gäller. Avtal är avtal, och avtalsvillkor gäller normalt så länge de inte är oskäliga. Det verkar ju inte som om hyresvärden tar efterlevnaden så hårt men det utesluter ju inte att ett husdjur kan hållas emot en hyresgäst vid en uppsägning.

Jag skulle se till att ha en plan B för katten om det skulle behövas, och sedan överväga om jag skulle ta upp frågan med hyresvärden eller köra på ändå. Men en medveten och realistisk riskbedömning tror jag är nödvändig.
 
https://lawline.se/answers/kan-vi-bli-vrakta-for-att-ha-en-katt-i-lagenheten-nar-ett-forbud-rader

Det krävs att det finns ett reglerat djurförbud i hyresavtalet för att du ska vara bunden av det, vilket det tydligen gjorts i ditt fall, men det behöver även finnas skäl för förbudet. Finns det skäl är du bunden av ditt avtal och du kan då sägas upp från din hyresrätt om förbudet inte följs. Ett sådant skäl är vanligtvis att boendet är byggt och anpassat som allergihus.

Om du finner att hyresvärden inte har sakliga skäl för förbudet och att ni inte kan komma överens om att du får ha kvar din katt så kan du ansöka till hyresnämnden om ändring av hyresvillkoren. Först ska du dock lämna in samma ansökan till hyresvärden så att denna får möjlighet att se över en eventuell förändring (12 kap. 54 § 1 st JB).


https://www.homeq.se/lagenhetstips/husdjur-i-hyresratt
 
Senast ändrad:
Min son har flyttat till egen lägenhet. I kontraktet stod inga husdjur. Vi har dock sett och hört att flera grannar i uppgången har hundar. Lägenheten är från 50 talet och inte alls renoverad, rejält sliten faktiskt.

Sonens högsta önskan är en katt. Och nu frågar han sin kloka mor om han ska smuggla in en katt. Och jag vet inte riktigt vad jag ska råda till. En regel är ju en regel liksom. Hur hade ni gjort?

Det skulle vara en innekatt i så fall, han vill adoptera från katthemmet och gissar att de kan hjälpa till att välja ut en lite lugnaresom passar som innekatt.
Börja med att prata med hyresvärden, men som fler skriver så blir det svårt för dem att få rätt med förbudet om man driver det till sin spets. Dock förstår jag varför man kanske tillåter hundar men inte katter; många kattägare spolar ner kattsanden i toaletten och det kan bli stora problem och väldigt dyrt.
 
Börja med att prata med hyresvärden, men som fler skriver så blir det svårt för dem att få rätt med förbudet om man driver det till sin spets. Dock förstår jag varför man kanske tillåter hundar men inte katter; många kattägare spolar ner kattsanden i toaletten och det kan bli stora problem och väldigt dyrt.
Djur sliter också ibland på lägenheten och som privat hyresvärd är det inte helt enkelt att få det ersatt om hyresgästen krånglar. Jag förstår att man väljer bort husdjur. (Vi hyr ut en stuga och en hund har gnagt på de lite speciella dubbeldörrarna, jag hittade ingen finsnickare som kunde/ville ta på sig jobbet. Hyresgästen var inte ett dugg intresserad av att ersätta det. En katt har också vässat klorna på timmerväggen. Svårt att "laga".)
 
När vi skaffade hund, för en del år sedan stod det att vi inte fick ha det i kontraktet, men där fanns redan flera hundar i trappen. Fick skriva ut ett papper, få grannar att skriva på att det var ok att vi hade hund och skicka in det tillsammans med söknad. Blev godkänt direkt, inga konstigheter. Nu var detta i Norge, men skulle tro det fungerar på liknande sätt i Sverige? Hade inte skaffat djur utan att vara säker på att jag kunde behålla det, hade gjort för ont att lämna bort det, även med en plan B. Om inte plan B innebär att kunna flytta till boende där man kan ha djuret ☺️
 
När vi skaffade hund, för en del år sedan stod det att vi inte fick ha det i kontraktet, men där fanns redan flera hundar i trappen. Fick skriva ut ett papper, få grannar att skriva på att det var ok att vi hade hund och skicka in det tillsammans med söknad. Blev godkänt direkt, inga konstigheter. Nu var detta i Norge, men skulle tro det fungerar på liknande sätt i Sverige? Hade inte skaffat djur utan att vara säker på att jag kunde behålla det, hade gjort för ont att lämna bort det, även med en plan B. Om inte plan B innebär att kunna flytta till boende där man kan ha djuret ☺️
Vad som gäller i Sverige står i länkarna i mitt inlägg #8.
 
Enligt Hyresgästföreningen kan en hyresvärd inte förbjuda husdjur, så länge det inte är djur som kräver tillstånd i ens kommun tex, om det inte är ett allergihus. Däremot är hyresgästen ansvarig för sitt djur och ersättningsskyldig för de eventuella skador som djuret orsakar.

Brasklapp för att jag inte vet hur/om det skiljer sig vid privat uthyrning av tex ett hus. Jag antar att det inte gäller vid uthyrning i andra hand.

Jag vete sjutton om jag vågat chansa, dock, ärligt talat. Nog för att jag skulle kunna driva det om jag fick uppbackning (därav medlem i Hyresgästföreningen - hjälp vid tvist med hyresvärd..), men när djur kommer i kläm så känns det som att det kan bli oerhört tufft känslomässigt.
 
Djur sliter också ibland på lägenheten och som privat hyresvärd är det inte helt enkelt att få det ersatt om hyresgästen krånglar. Jag förstår att man väljer bort husdjur. (Vi hyr ut en stuga och en hund har gnagt på de lite speciella dubbeldörrarna, jag hittade ingen finsnickare som kunde/ville ta på sig jobbet. Hyresgästen var inte ett dugg intresserad av att ersätta det. En katt har också vässat klorna på timmerväggen. Svårt att "laga".)
Jo jag vet, vi har några tusen hyresgäster. Många hyresgäster sliter mycket på lägenheten även om de inte har djur, och oavsett om man är en privat eller kommersiell fastighetsägare så är det många gånger helt kört att få betalt för skadorna. Dock så är det svårt att få igenom ett djurförbud likväl som rökförbud om hyresgästen går vidare med saken.
 
Min son har flyttat till egen lägenhet. I kontraktet stod inga husdjur. Vi har dock sett och hört att flera grannar i uppgången har hundar. Lägenheten är från 50 talet och inte alls renoverad, rejält sliten faktiskt.

Sonens högsta önskan är en katt. Och nu frågar han sin kloka mor om han ska smuggla in en katt. Och jag vet inte riktigt vad jag ska råda till. En regel är ju en regel liksom. Hur hade ni gjort?

Det skulle vara en innekatt i så fall, han vill adoptera från katthemmet och gissar att de kan hjälpa till att välja ut en lite lugnaresom passar som innekatt.

Jag bodde tidigare hos privat hyresvärd, där hund inte var tillåtet. Frågade snällt om det gick att tumma på, och jag fick ett ja :)

Prata med hyresvärden innan, smuggla inte in nåt djur!
 
Jag tycker sonen ska prata med hyresvärden. Jag uppfattar det som att sonen är ung vuxen och jag tycker inte det är en jättebra start på vuxenlivet att lära sig att avtal behöver man inte följa så noga. Bättre att ta en dialog med hyresvärden, och vara beredd att backa upp sina argument med praxis från hyresnämnden.
 
Min son har flyttat till egen lägenhet. I kontraktet stod inga husdjur. Vi har dock sett och hört att flera grannar i uppgången har hundar. Lägenheten är från 50 talet och inte alls renoverad, rejält sliten faktiskt.

Sonens högsta önskan är en katt. Och nu frågar han sin kloka mor om han ska smuggla in en katt. Och jag vet inte riktigt vad jag ska råda till. En regel är ju en regel liksom. Hur hade ni gjort?

Det skulle vara en innekatt i så fall, han vill adoptera från katthemmet och gissar att de kan hjälpa till att välja ut en lite lugnaresom passar som innekatt.
Såhär står det i Hyresgästföreningens medlemstidning, det borde väl gälla katter också?

"Fakta: Hundägarens rättigheter och skyldigheter
  • Du får normalt ha hund i hyreslägenhet och du behöver inte be värden om lov. Enda undantaget är särskilda allergihus, där hundförbud kan gälla.
  • Det förekommer att hyresvärdar skriver in förbud mot hundar eller vissa hundraser i hyresavtalet eller ordningsföreskrifterna, men det är inte säkert att det skulle hålla i en rättslig prövning"
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Lager
·
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 784
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp