Katt i rabatt

Timsetim

Trådstartare
Vi har ofrivilligt blivit ägare av en katt-toalett. Tydligen är jorden i vår rabatt extra trevlig för små kissemissar att göra sina behov i.

Nu planerar vi att göra om i rabatten. Eventuellt lägga singel. Försvinner katterna automatiskt eller finns det något man kan sprida ut som gör rabatten mer oattraktiv?

/Timsetim
 
Sv: Katt i rabatt

Blir den svårgrävd minska säkert toalettfaktorn. I värsta fall kan ni lägga nät över under en tid, eller spänna fiskelina (hårt så att katten inte kan trassla in sig). Fiskelinan funkar ju utmärkt även om det ska växa saker där. När katterna hittat andra ställen att gå på försvinner toalettlukten från rabatten så den inte blir lika intressant längre.
 
Sv: Katt i rabatt

Tillfälligt kan man lägga ut citrusskal i jorden, det är bland det äckligaste katter vet och mycket billigare än de medel som finns att köpa.
 
Sv: Katt i rabatt

Jag trodde det skulle räcka att vår hund står och frustar och skäller innanför dörren. Men katterna går lugnt förbi utanför dörren, till vovvens enorma frustration! :D

/Timsetim
 
Sv: Katt i rabatt

oj :o Det verkar vara hårdhudade katter :D Min kisse som delar hem med hund ibland har stor respekt, han skulle aldrig kissa i närheten av en hund :)
 
Sv: Katt i rabatt

Det bodde större hundar här innan vi flyttade in, så vår lilla vovvsing skräms väl inte! :angel:

Är han däremot i trädgården eller i uterummet så att de ser honom så brukar det bli fart - på motsatt håll! :D

/Timsetim
 
Sv: Katt i rabatt

Min gammelkatt gjorde sina behov i vår carport som det var singel i så om du lägger singel så kan katten ändå bajsa där om den vill.
 
Sv: Katt i rabatt

vi har också problem, vi funderar på att parkera en katthatandes hund men sedan vill vi inte bli anmälda för djurplågeri så vi struntar i det. (vi skulle dock aldrig göra det i vilket fall som helst).

Vi har samma problem med alla kattägaren som tror att vi icke kattägaren tycker det är skiiiiitkul att få extra gödsel. En kattskrälle förstörde mammas trädgårdsland och jisses, mamma som är kattvän .. de orden hon beskrev den dagen fick mig att tro att mamma började ogilla katter så enormt. Kattskrället förstörde i princip allt.. det mamma hade odlat var bara att slänga, obrukbar.

Nu har mamma däremot lagt för en massa saker så katterna inte ska kunna komma åt där mamma har planterat.

Men då ska jag tipsa mamma om citrusskal :)
förrsten, vill man köpa något medel kan man kräva kattägaren på pengar då? Det är alltid deras katt som kommer in och pappa tycker inte att det är rätt att han ska slänga ut en massa pengar för att deras katt håller på att förstöra här hemma.
 
Sv: Katt i rabatt

Jag tror tyvärr inte att du kan kräva kattägaren på pengar, fortfarande är lagen skriven så (vad jag minns) att kattägare inte har nått direkt ansvar för sina djur eftersom det räknas som naturligt för en katt att få vara lös ute. Lagarna är ibland hopplöst omoderna.

Jag har sett nån mackapär som avger ett högfrekvent ljud, den är speciellt för katter. Men om ni har hund så kanske det bör kollas upp först så inte hunden försvinner också :D Har sett dne bl.a på Coop Forums trädgårdsavdelning. Hur den funkar vet jag dock inte.
 
Sv: Katt i rabatt

men det kanske man kan, vi har ju iof en hund här hemma ibland men det är väl bara att ta bort den och sedan ringa till syrran och be dom varna innan dom kommer.. ska be pappa kolla upp det :)

Men pappa ska köpa citrusskal idag tror jag ändåså :)
 
Sv: Katt i rabatt

Hehe.. =D mina katter går alltid i grannarnas rabatter, men det gör dem ingenting så vitt jag vet..

Själv tycker jag, (men jag ÄR ju kattägare) inte att det spelar någon roll ifall det är katt eller ko/höns skit som finns i rabatten.. Var glad och le! Använd trädgårdshandskar.. ^^

Om det sedan skulle börja stinka om det är ju en annan sak, men det kan jag väl inte tänka mig??

Ang. lagarna så säger de så här (inte ordagrant) att katt och hundägare ska hålla sådan uppsikt att djuren inte kan orsaka skada eller olägenhet på annans egendom..

Olika sådana här fall har däremot testats, och ingen har hittils blivit dömd, (Ett fall togs upp där det var 6 st katter i ett hushåll, och de fick uppmaningen att göra sig av med 2 st av dem) Anledningen till att det gjorde skada var att kvinnan som bodde i huset brevid var allergisk, och katterna gick ideligen in i hennes hus..
Det räknas inte heller som en olägenhet eller skada om en katt skiter i rabatten, utan det måste ha konsekevenser som leder till smitta eller skada på person eller egendom. =)

Men visst, prova med citrusskal. =) Jag använde det när min ena katt började urinmarkera inne, men jag tyckte dock att apelsin fungerade bättre.. Det har en skaprare doft..

Lycka till
 
Sv: Katt i rabatt

Det stinker rätt kraftigt när det blir varmt ute. Dessutom gräver ju katter en hel del, vilket brukar resultera i uppgrävda blommor.

Jag är också kattägare, men vill helst inte ha andras katter än mina egna i rabatten.
 
Sv: Katt i rabatt

Jo det gör det. Jag vill inte att andra förstör mina saker, ska nått förstöras så är det av mina egna djur.
 
Sv: Katt i rabatt

Jo det gör det. Jag vill inte att andra förstör mina saker, ska nått förstöras så är det av mina egna djur.

Osund inställning till levande varelser tycker jag..
Du är kanske en sådan som tycker att värdlen bara finns till för människor? =/

Har vi nu brätt ut oss på det viset som vi har, och anlagt "våra" rabatter, så får vi väl stå ut med att även andra varelser finns i området.. Enda gången jag skulle reagerat är om det satt en människa och sket i min rabatt...
 
Sv: Katt i rabatt

vi har också det problemet att katter har både toalett och markerings dispyter på våran gård vi har haft det problemet att vi inte kunnat ha öppet på balkongen utan att de gått in o pissat har även en rabarber som de fått för sig att pissa på hela tiden o stanken kommer upp till grannarna ovanför har fått tipset att lägga ut benmjöl vid tomtgränsen
 
Sv: Katt i rabatt

Jag är av den inställningen att andra kattägare inte har rätt att låta sina katter springa vind för våg och förstöra hos andra. Har man katt får man också ta ansvar för den och vad den gör. Om det är osund inställning så bjuder jag på det. Mina katter är mina, dom tar jag ansvar för. Ingen annan än jag ska påtvingas mina katter bara för att jag inte har bättre koll.

Jag tycker snarare att din inställning är skrämmande, det är just den inställningen som gör att katten har så låg status. När inte ägarna bryr sig mer än så om vad deras djur gör så kanske man borde fundera på att skaffa låtsasdjur istället.
 
Sv: Katt i rabatt

Jag är av den inställningen att andra kattägare inte har rätt att låta sina katter springa vind för våg och förstöra hos andra. Har man katt får man också ta ansvar för den och vad den gör. Om det är osund inställning så bjuder jag på det. Mina katter är mina, dom tar jag ansvar för. Ingen annan än jag ska påtvingas mina katter bara för att jag inte har bättre koll.

Jag tycker snarare att din inställning är skrämmande, det är just den inställningen som gör att katten har så låg status. När inte ägarna bryr sig mer än så om vad deras djur gör så kanske man borde fundera på att skaffa låtsasdjur istället.

Mina katter, förrutom en, är alltid ute under uppsikt.. De kommer även när jag kallar in dem, och visst, de kan springa över till grannen och göra behov i deras rabatter, men; om det skulle vara ett stort problem för dem så kommer de antagligen att prata med mig om det..
Hur vet du att dina katter inte skiter i någon annans rabatt?? Koppel?
Och varför skulle det ge mina katter låg status att de får gå ut?!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 217
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 841
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 319
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp