Katt i värme

sthu

Trådstartare
Nu blir det varmt!
Hur kan jag underlätta för mina kära katter?

Tuva är märkbart påverkad, Lina klarar det bättre.
Har lagt fram en kyldyna men de använder den inte. Provade blöt handduk men Tuva blev bara arg.
 
Nu blir det varmt!
Hur kan jag underlätta för mina kära katter?

Tuva är märkbart påverkad, Lina klarar det bättre.
Har lagt fram en kyldyna men de använder den inte. Provade blöt handduk men Tuva blev bara arg.

Kylkamp under matskålarna (mycket blötmat), isbitar i dricksvattnet, se till att de dricker tillräckligt mycket, i värsta fall får man spruta in det = arg katt. Hålla noga uppsikt. Förra sommaren när Nikita fick ett mildare anfall av värmeslag hade jag två blöta handdukar, en i frysen en jag la runt henne. Extremt sur katt som stack under soffan och vägrade komma ut :meh: Om du har möjlighet så är gräs, växter, fuktig jord i skuggan bra på att hålla nere temperaturen.

Plocka bort katter som lägger sig i solen och ner från klätterträdet eftersom värmen stiger uppåt.
 
Kylkamp under matskålarna (mycket blötmat), isbitar i dricksvattnet, se till att de dricker tillräckligt mycket, i värsta fall får man spruta in det = arg katt. Hålla noga uppsikt. Förra sommaren när Nikita fick ett mildare anfall av värmeslag hade jag två blöta handdukar, en i frysen en jag la runt henne. Extremt sur katt som stack under soffan och vägrade komma ut :meh: Om du har möjlighet så är gräs, växter, fuktig jord i skuggan bra på att hålla nere temperaturen.

Plocka bort katter som lägger sig i solen och ner från klätterträdet eftersom värmen stiger uppåt.

Tuva får inte äta blötmat :( Har blandat ut Linas med lite extra vatten och det verkar uppskattat. Håller koll på att Tuva dricker.

Som tur väl är är hela undervåningen "sval" och ingen sol som lyser in. Bara 25 grader :cautious: Övervåningen är värre. De ligger gärna i fönstren i mitt syrum så dit har jag stängt dörren. Det är som ett växthus därinne!
 
Blöt katten! De tycer inte om det, men har de mer eller mindre värmeslag tycker de inte om något man gör med dem så det kvittar. Slickar de sig sen så får de i sig vattnet med.
 
Mina tycks inte särskilt bekymrade av värmen någon av dem. De har kyldynor men använder dem inte. Siamesen brukar ligga i solen. Men hon brukade ligga på en het panna med (cirkulerade 60 gradigt vatten och gick inte hålla handen på den. Där låg de I timmar...)

Så länge ingen visar tecken på att vara påverkade gör jag inget. Skulle de göra det skulle jag frysa torra handdukar samt vid behov kyla ner öron och tassar.
 
Missia fick en snabbdusch i morse. Sur katt men hellre det än värmeslag :D Hon är också rätt bra på att själv lägga sig i skuggan så jag är inte orolig för henne. Äta och dricka är inget problem men jag byter vatten ännu oftare nu pga värmen. Hon gillar också att dricka ur bivattnarna jag har i trädgården... :rofl:
 
Isvatten var en jättebra idé! Enda nackdelen är att golvet blev blött :angel:
Tror katterna fick i sig lite i alla fall.

De verkar inte speciellt påverkade längre, till och med Tuva är som vanligt trots att hon hade det jobbigt igår.
 
Hmm. Inspirerad av den här tråden så fixade jag en glas skål med vatten och is i. Ställde den intill den vanliga vattenskålen så får vi se om hon känner sig uppmanad.
Bådar inte så jättegott dock ... Men jag hade för mig att jag såg någon en gång som hade ordnat något liknande för sin katt men att de då haft någon plastväxt i också.

Alice gillar att dricka ur hinkar med växter i med smutsigt vatten (även om det står en ren skål intill) 🙄 Så kanske någon växt skulle locka..? Typ en näckros i plast.
 
Megara har inte värmeslag. Hon sprang runt på soffan, grävde i påsar, attackerade mina fötter och bet och kaninsparkade trots att jag tog bort henne - två gånger. Sedan gick jag och hämtade något kallt att dricka i köket och hon kom som en blixt och tiggde mat. Hon sover mer än vanligt och ligger utsträckt på rygg eller sidan det är det enda jag märker att hon tycker att det är varmt. Sedan är det roligare att leka med mina fötter och ben än sina leksaker.
 
Här lekte Lukas nyss fullt ös medvetslös med spöet. Jag avbröt efter en stund då han hävde så mkt i Andningen. Men påverkad av värmen - inte särskilt. Inte ens ragdollen I all sin päls verkar bekymrad. Inte för hon tänkte leka, men det nedlåter sig ers höghet inte till I vanliga fall heller. Man kan inte leka med pöbeln...
 
Millie får inte vara ute dagtid när det är 30 grader. AC på i huset.
Hon får vätskeersättning flera ggr. Som med allt annat är det inga problem alls att ge henne det.
Detta är ju lite pga hennes odiagnostiserade problematik med kräkning. Vet inte hur vida det hjälper eller inte men då har vi gjort vad vi kan.
 
Vi har 30 + här sen nästan en vecka, men jag märker inga problem för katterna. De är innekatter men får vara på balkongen . När det är såhär varmt undviker de det, går dock gärna ut framåt kvällen och ligger därute och slumrar/jagar småkryp.

De äter och dricker som vanligt men går gärna och vilar i sovrummet som vetter mot norr, där är det alltid svalare.

Just nu ligger de dock på köksbordet och har det gott 👍

När jag bodde i USA på östkusten med +30 och hög luftfuktighet och hade min långhåriga kisse så mådde han dåligt av värmen så jag klippte honom alltid sommartid. Blev all skillnad !
 

Bifogade filer

  • 0DA0B5E9-43B1-4603-BC0A-E107D6CF9E6C.jpeg
    0DA0B5E9-43B1-4603-BC0A-E107D6CF9E6C.jpeg
    336,9 KB · Visningar: 19
Katter tål värme, dom dör inte av värmeslag i första taget! Väldigt stor skillnad där mellan katt och hund. En gång för närmare tjugo år sedan så hade hadde den kvicka o nyfikna Tissel smitit in i Duetten innan jag och min man åkte bort med hans vanliga bil. Kattvakten sa att han bara såg Såfin, vi undrade såklart vart Tissel var men hon var ganska rädd för främmande så vi trodde att hon bara höll sig undan. Efter flera dagar kom vi hem och till våran förskräckelse så fick vi se Tissel i Duetten!! Livs levande och väldigt hungrig. Det hade varit full sommarvärme, inte ett moln på himmelen. Enda skuggan var under framsätena men det var säkert minst 40 grader varmt där! Tissel klarade sig utan men och levde lycklig tills hon blev 21 år gammal.
 
Katter tål värme, dom dör inte av värmeslag i första taget! Väldigt stor skillnad där mellan katt och hund. En gång för närmare tjugo år sedan så hade hadde den kvicka o nyfikna Tissel smitit in i Duetten innan jag och min man åkte bort med hans vanliga bil. Kattvakten sa att han bara såg Såfin, vi undrade såklart vart Tissel var men hon var ganska rädd för främmande så vi trodde att hon bara höll sig undan. Efter flera dagar kom vi hem och till våran förskräckelse så fick vi se Tissel i Duetten!! Livs levande och väldigt hungrig. Det hade varit full sommarvärme, inte ett moln på himmelen. Enda skuggan var under framsätena men det var säkert minst 40 grader varmt där! Tissel klarade sig utan men och levde lycklig tills hon blev 21 år gammal.
Oj vilken tur! Och skönt!

Min katt drabbades dock av något slags värmeslag förra året tror vi, hon dog inte men det var säkert obekvämt för henne och hon fick stanna över natten hos vetten. Så det är möjligt även i den svenska sommarvärmen :)
 
När en lyfter på katten och han inte rör sig,inte ens skakar på huvudet när man blåser i örat, då är det nog inte bra. Badade katten i tvättfatet så piggnade han till. Hoppade ner på marken, skakade på sig, glodde intensivt på mig och gick och la sig demonstrativt i solen! Han var inte imonerad av sevicen!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 330
Senast: Scata
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
921
Senast: Celinehenn
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp