Katt i värme

När en lyfter på katten och han inte rör sig,inte ens skakar på huvudet när man blåser i örat, då är det nog inte bra. Badade katten i tvättfatet så piggnade han till. Hoppade ner på marken, skakade på sig, glodde intensivt på mig och gick och la sig demonstrativt i solen! Han var inte imonerad av sevicen!
I vilka förhållanden hade han blivit så dålig?
 
Oj vilken tur! Och skönt!

Min katt drabbades dock av något slags värmeslag förra året tror vi, hon dog inte men det var säkert obekvämt för henne och hon fick stanna över natten hos vetten. Så det är möjligt även i den svenska sommarvärmen :)

För innekatter tror jag inte värmeslag är troligt alls, men såklart att de kan bli varma och loja .
 
I vilka förhållanden hade han blivit så dålig?
Han hade nog lagt sig i solen på morgonen innen det vart så varmt och tyckt det var skönt och sen somnat utfläkt sådär som bara katter och tonåringar kan. Rikade gå förbi och klappade på han och han brukar sträcka än mer på sig då. När man inte går förbi dem eller hittar dem så får de ju klara sig ändå visserligen.
Idag hade han runnit ner under en vagn där det var skugga i gräset, då var han som vanligt.
 
För innekatter tror jag inte värmeslag är troligt alls, men såklart att de kan bli varma och loja .
Hon fick gå ute då (på sommaren får hon det), men den dagen gömde hon sig under en säng (i ett rum som var mörkt men väldigt varmt) och ville inte äta sin mat. De fick vätska upp henne hos vetten för säkerhets skull, och när hon kom tillbaka så åt hon igen. Så det kanske var mera för säkerhetens skull men bättre det innan det blev värre :)
 
Hon fick gå ute då (på sommaren får hon det), men den dagen gömde hon sig under en säng (i ett rum som var mörkt men väldigt varmt) och ville inte äta sin mat. De fick vätska upp henne hos vetten för säkerhets skull, och när hon kom tillbaka så åt hon igen. Så det kanske var mera för säkerhetens skull men bättre det innan det blev värre :)

Det kan säkert hända men som sagt, oerhört ovanligt lär det vara att en innekatt drabbas av värmeslag . Eftersom din vistats ute tidigare så kanske den redan var nedsatt osv tänker jag . Det var bara en reflektion utifrån tråden ang oro gällande värmeslag för katt.
 
Det kan säkert hända men som sagt, oerhört ovanligt lär det vara att en innekatt drabbas av värmeslag . Eftersom din vistats ute tidigare så kanske den redan var nedsatt osv tänker jag . Det var bara en reflektion utifrån tråden ang oro gällande värmeslag för katt.
Hm jag tänker att det beror på hur varmt det är inne, nu de senaste dagarna har det varit typ varmare inne än ute och det har varit varmt.
Eller är solen mera avgörande? Ute borde ju vinden åtminstone svalka lite?
 
Hm jag tänker att det beror på hur varmt det är inne, nu de senaste dagarna har det varit typ varmare inne än ute och det har varit varmt.
Eller är solen mera avgörande? Ute borde ju vinden åtminstone svalka lite?

Nja... för att en katt inomhus ska drabbas av värmeslag, så ska det mycket till. Ffa människorna som bor där hade reagerat innan katten typ ...

Tillochmed Agria och veterinärer håller med 👍
https://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2019/katt/skydda-katten-fran-varmeslag/
 
Nja... för att en katt inomhus ska drabbas av värmeslag, så ska det mycket till. Ffa människorna som bor där hade reagerat innan katten typ ...

Tillochmed Agria och veterinärer håller med 👍
https://www.agria.se/pressrum/pressmeddelanden-2019/katt/skydda-katten-fran-varmeslag/
Fast vi reagerade på värmen i det rummet. Men nåja, jag kan förstå att det är ovanligt iallafall :up: och min katt hade mest nedsatt allmänt tillstånd och inga av de andra symptomen som nämndes i länken.
Kändes skönt för oss människor dock att någon fick kolla, hellre en gång för mycket än för lite tänker jag.
 
De har varit så varmt och kvaft idag att tom Mimmi som alltid är framme låg under sofforna i lgh(3 yttervägar och gammalt stall till slut blir den varm) . Först förstod jag inte vf men kände sen . Under sofforna var där mörk och svalt och hon har varit allmänt sur idag.Har klinker golv i lgh , inte jag som har valt att ha ett sånt golv
 
Senast ändrad:
De har varit så varmt och kvaft idag att tom Mimmi som alltid är framme låg under sofforna i lgh(3 yttervägar och gammalt stall till slut blir den varm) . Först förstod jag inte vf men kände sen . Under sofforna var där mörk och svalt och hon har varit allmänt sur idag.Har klinker golv i lgh , inte jag som har valt att ha ett sånt golv

Låter ju ypperligt med svalt klinkergolv i sammanhanget ☺️
 
När mina har fått torrfoder så har jag hällt vatten på vid servering. De har plikttroget druckit upp det för att komma åt maten.
Märker att mina har hållit sig inne nu i värmen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 741
Senast: Luff
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
954
Senast: Celinehenn
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp