Katt kissar inne...

T

trip

Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne.
Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är trött på att skura kattpiss...
Lilla gumman, vad är det som är fel?

Vi har provat att ha lådor på olika ställen, med olika märken på sand. Vi har provat att ha dem jätterena och inte fullt så rena...
Hon är nu kastrerad och det har inte gjort någon skillnad på henne.
Där är inget fysiskt fel på henne, alla prover visar att hon är fullt frisk vilket ju är jätteskönt.
Det kan gå någon vecka så fungerar det bra och vi tror att problemen är bort men så börjar det igen...
Hon kan kissa på alla möjliga ställen och ibland även bajsa, hon verkar även ha missat det där med att katter ska vilja krafsa över sin bajs och sitt kiss, det struntar hon helt i...

Hundens säng (i konstläder-biabädd) har blivit en favoritplats att kissa i (trots att hon har en låda bara några meter där i från) sen kan hon helt sonika gå upp och lägga sig och sova i bädden och själv bli helt blöt av sitt eget kiss...
(ja, jag var inte hemma och hann inte torka)
För mig är inte detta helt normalt för katter, eller?

Vad gör man? Tar tacksamt emot förslag!

Det enda jag kan få det till det är om hon på något sätt är stressad.
Av hunden eller av barnen eller på annat sett av vår livssituation.
Men hon verkligen älskar hunden de kan leka och ha kul och sen sova ihopa och barnen , ja de träffar hon ju mest på eftermiddagarna och då brukar katterna få ha sin ute tid.

Får vi inte bukt på detta så får hon bli oplacerad (men vågar jag med gott samvete omplacera henne till någon annan familj?) eller bli stallkatt eller nått?

Någon med tips eller erfarenhet?
 
Sv: Katt kissar inne...

Det låter helt klart inte normalt. Antingen är det något fel i huvudet på henne, eller så trivs hon helt enkelt inte. Testa att omplacera henne, men var ärlig med problemen. Att låta henne bli stallkatt kanske är ett annat alternativ. Har hon fri utevistelse idag?
 
Sv: Katt kissar inne...

Nej inte helt fri utevistelse.(vi har inte införskaffat kattlucka ännu).
Men jag pluggar hemifrån och kan ju oftast släppa in och ut dem som de vill.
Men det brukar bli ca. 2pass om dan fm och em och eventuellt ett kvällspass.
De (hon och hennes bror) är ju inte så gamla så kastrering och så har ju inte varit klart mer än en månads tid.
De har fått vara ute i ungefär två månaders tid.
 
Sv: Katt kissar inne...

Det kan ju vara ett första steg, att införskaffa kattlucka och låta henne gå ut och in som hon vill, då kanske hon gör sina behov ute.
 
Sv: Katt kissar inne...

Kattlucka och om det inte fungerar, placera henne som stallkatt i ett stall du brukar vara i så att du kan se att hon trivs är mina förslag.
Om hon inte skulle göra det skulle jag nog avliva, hellre det än att riskera att hon far runt eller blir utkastad. Möjligen låta henne bo inomhus en period hos någon du känner mot att du betalar mat och kattsand, bara för att testa och se om hon slutar kissa så hon kan omplaceras till ett annat hem (utan barn och kanske hund) för gott.
 
Sv: Katt kissar inne...

Hej
jag o flera andra har testat att stänga in problemkatten på natten i en box ,gjord av kompostgaller ,1 kattlåda resten av botten bäddar man för katten att sova i,katten ska inte ha några andra alternativ än att sätta sig i kattlådan ,sätt in vatten o mat.
Katten ska vara i lådan som är gjord av kompostgaller på nätterna ,dom katterna vi har gjort det på har varit inne i boxen några nätter ,sen har det inte varit några problem längre, min katt satt sig överallt i flera års tid ,var i boxen 3-4 nätter ,sen har hon varit problemfri i 8 år.
Katten protesterar när man sätter den i boxen ,kan jama på natten ,men man får ta på sig öronproppar ,man får se till att taket sitter fast för katten försöker ta sig ut.
Har hört att man gör så här med en del andra djur för att dom ska bli rumsrena,kan kännas lite grymt att göra så här ,men det handlar ju bara om några nätter och katten slipper risken att bli avlivad ,omplacerad eller uteslängd.
Dom första nätterna ska lådan vara helt ren ,sen inte helt ren.
Sen är det ju väldigt viktigt att man först kollar att katten är frisk ,kastrerad,att man testar olika kattsands sorter först ,så inte problemet bottnar i något annat först.
Lycka till
4 st kompostgaller kostar 100-120 kr om man inte har något eller kan låna,men 5 galler är kanonbra då har man till taket på boxen också.
 
Sv: Katt kissar inne...

Hej
jag o flera andra har testat att stänga in problemkatten på natten i en box ,gjord av kompostgaller ,1 kattlåda resten av botten bäddar man för katten att sova i,katten ska inte ha några andra alternativ än att sätta sig i kattlådan ,sätt in vatten o mat.
Katten ska vara i lådan som är gjord av kompostgaller på nätterna ,dom katterna vi har gjort det på har varit inne i boxen några nätter ,sen har det inte varit några problem längre, min katt satt sig överallt i flera års tid ,var i boxen 3-4 nätter ,sen har hon varit problemfri i 8 år.
Katten protesterar när man sätter den i boxen ,kan jama på natten ,men man får ta på sig öronproppar ,man får se till att taket sitter fast för katten försöker ta sig ut.
Har hört att man gör så här med en del andra djur för att dom ska bli rumsrena,kan kännas lite grymt att göra så här ,men det handlar ju bara om några nätter och katten slipper risken att bli avlivad ,omplacerad eller uteslängd.
Dom första nätterna ska lådan vara helt ren ,sen inte helt ren.
Sen är det ju väldigt viktigt att man först kollar att katten är frisk ,kastrerad,att man testar olika kattsands sorter först ,så inte problemet bottnar i något annat först.
Lycka till
4 st kompostgaller kostar 100-120 kr om man inte har något eller kan låna,men 5 galler är kanonbra då har man till taket på boxen också.

Vi har provat något liknande.
Hon har varit instängd i vår tvättstuga, den är inte stor ca. 1,5*2,5m och där är ju varmvattenberedare och tvättmaskin/torktumlare och sen ett tvättställ samt en massa tvättkorgar (som vi nu har lock på).
Normalt har vi en kattlåda här inne också men hon går utanför...
Dock så provade vi bara en natt, för de var himla ledsna.
Därefter så fick hon och brosan vara i ett eget rum, flera nätter.
Vissa nätter gick bra, andra inte.
Det har ju tagit lite tid att komma framtill vem av dem det var, vi fick hem dem samtidigt och de är kullsyskon. Men nu är det klart att det är honkatten.
Hon är ju mycket mer "speedad", både på gott och ont.

Ska man alltså prova att bara stänga in henne?
Då lär de nog stå och jama på varandra från vars en sida.
Ska man stänga in broren någon annanstans så att han inte stressar henne?
Kan ju vara värt ett försök.
 
Sv: Katt kissar inne...

Kattlucka och om det inte fungerar, placera henne som stallkatt i ett stall du brukar vara i så att du kan se att hon trivs är mina förslag.
Om hon inte skulle göra det skulle jag nog avliva, hellre det än att riskera att hon far runt eller blir utkastad. Möjligen låta henne bo inomhus en period hos någon du känner mot att du betalar mat och kattsand, bara för att testa och se om hon slutar kissa så hon kan omplaceras till ett annat hem (utan barn och kanske hund) för gott.

Svar till både dig och Nussikan.

Att kattlucka ska införskaffas så är det, men vi tänkte väl vänta till våren, för de har inte velat vara ute så mycket. Ofta så vill de in ganska omgående efter att de blivit utsläppta.
Vi vill ju eg. helst att katterna ska gå i låda även om de är ute mycket, vi bor granne med en lekplats och vill inte att de ska gå där och inte heller i grannarnas rabatter. Vi har planer på att ha en ute-låda till våren/sommaren...
Men visst, det är MYCKET bättre att hon går ute än överallt inne i huset!

Att bli stallkatt är ju ett alternativ, jag själv har ingen daglig stallkontakt längre men enda alternativet är i så fall mitt gamla stall.
Hur klarar katter en omställning från innekatt till stallkatt? Man har ju hört om det omvända men jag har inte hört om detta?

Försöker hitta någon ensamstående eller barnlös/hundlös familj/par som skulle kunna ta sig an henne men har inte stött på någon som är villig att prova. Jag vill ju vara ärlig om hennes problem också...

Annars är ju avlivning en utväg där hon slipper vara en katt som är tillbesvär.
Lilla gumman, hon är ju en ursöt och ljuvlig katt i övrigt!
 
Sv: Katt kissar inne...

Min kompis kattunge kissade med överallt när hon hämtade henne. Så jag kilade med upp och tittade på den lilla rackaren. När man satte henne i lådan så blev hon helt panisk och drog iväg..

Så jag föreslog den smarta idén med att byta från sand till papper. Funkade prima, tog 2 sekunder innan hon kissade i lådan. MEN, är man itne snabb och byter och lådan är smutsig i en timme, så kissar hon utanför igen..

En annan sak det kan vara är njurarna, urinvägsinfektion osv osv. (har ajg för mig) Veterinär?
 
Sv: Katt kissar inne...

Hon är kollad av veterinär och där är inga fysiska fel på henne.
Problemen har kommit efterhand...
Den första tiden så var allt som den där rosa drömmen det ska.
Papper har vi provat i en låda (från papperspånbal -häst), hon bryr sig inte nämnvärt, men brorsan gillar det inte.
 
Sv: Katt kissar inne...

Testa med en tidning? :/ Det finns ju sån där svindyr fero..line...nånting.. Man stoppar i kontakten iallafall och den släpper ut grejer som ska få katter att må bättre. har bara hört rba om den iallafall, du kan itne låna en sådan och testa?
 
Sv: Katt kissar inne...

Feliway heter det och det kan hjälpa. Det är en dosa som sänder ut lugnande kattferomoner.
 
Sv: Katt kissar inne...

Diskutera Clomicalm med en veterinär som har erfarenhet av katter med denna typ av problem. Clomicalm är egentligen psykofarmaka mot separationsångest hos hund, men kan med framgång användas på katter med "kisseriproblematik". Man bör inte behandla med Clomicalm under en längre period, men ibland är det väldigt effektivt för att stressa ner katten och bryta beteendet. Det kan mao. räcka med att man behandlar under en kortare period tills beteendet har försvunnit och sedan trappa ner medicineringen för att slutigen avbryta medicineringen helt.
 
Sv: Katt kissar inne...

iden med det hela är ju att katten bara har 2 möljigheter när den ska kissa ,antingen sätter sig den i kattlådan ,eller i sin bädd ,ingen frisk katt sätter sig i sin egen bädd o kissar ,finns det utrymme mellan bädden o kattlådan är ju risken att hon sätter sig där ,så hela utrymmet i kompostburen ska bara innehålla kattlåda + kattbädd ,inget mellanutrymme.
Den sista katten som gick igenom denna kompostvistelse ,hon är ung ,satte sig både i sängen ,soffan ,blomkrukorna ,det räckte att hon var i komposten i 3 nätter sen har det inte hänt några olyckor efter det ,är ca 2 mån sedan.
Denna katten var både avlivningshotad o omplaceringshotat.
Sen är det ju viktigt att man får stå emot själv o inte tycka synd om katten när den vill ut ,det är lite jobbigt ,men inte värre än en ledsen katt som sitter i en transportbur.
Jag tror att vissa katter tycker det är äclkigt att gå på kattlådan ,eller så fattar dom inte att dom ska göra sina behov där,tycker dom det är äckligt så måste dom komma över denna spärren på något vis.
Det räcker ju att du har problemkatten i kompostburen ,men har du ont av att hon jamar ,sätt på dig öronproppar.
Kan kännas lite grymt ,men alternativen är mycket värre.
 
Sv: Katt kissar inne...

Men hon skrev ju tidigare att katten kissade i hundens bädd och sedan gick och la sig i sitt eget kiss, så jag tror inte det blir bättre av att stänga in henne på det viset. Ingen frisk katt gör ju så, men TS katt verkar inte helt frisk (kanske fysiskt men inte psykiskt) eftersom hon går och lägger sig i sin egen urin.
 
Sv: Katt kissar inne...

Missade att hon la sig i sitt eget kiss ,men en annan sak är väldigt viktig , att när man städar att inte använda något rengjöringsmedel med amoniak i ,eftersom den är något i det som katterna ska revirmärka över.
så använd ett rengöringsmedel Utan amoniak
 
Sv: Katt kissar inne...

Nej, att inte använda rengöringsmedel med ammoniak har jag lärt mig.
Brukar använda vanlig såpa, en dag var den slut så då fick jag ta ajax... dp tog det inte så lång tid innan hankatten skulle kissa i hundsängen (men jag hade en blomspruta i högsta hugg:devil:).
Då höll jag på att få nippran fullständigt tills jag faktiskt kom på vad jag hade använt för rengöringsmedel.
Nu har det gått två dagar när hon inte har kissat någon annanstans än på lådan, men däremot så har hon både igår och idag bajsat utanför lådan.
Det är precis som att det måste vara något utanför lådan varje dag nu...

Veterinären ville inte medicinera henne, (eg. nog inte jag heller) men vi får kanske ta upp det till diskussion igen.

Påverkar feromonerna enbart positivt , eller inte alls? Tänker på den andra katten.Hur påverkar de hund och barn?

Tack för alla råd och tips!!!
 
Sv: Katt kissar inne...

Enbart positivt, en väldigt sällsynt biverkning kan vara att man kan få huvudvärk men min mamma använder Feliway kontinuerligt för att hennes ena katt ska bajsa i lådan och hon har hund och känner inget själv eller märker att hunden bryr sig om det. Inte den andra katten heller för den delen, enda skillnaden är att honkatten oftast bajsar där hon ska.
 
Sv: Katt kissar inne...

känner igen det dr. min ena honkatt bor nu på toan.. vi har en dörr gjord av nät så hon inte ska känna sig helt avspärrad. och nu slipper hon att bli påhoppad också..

vi ger henne uppmärksamhet varje gång man är inne i badrummet och hon går nu på lådan. annars pissar hon överallt för jag tror helt enkelt att hon inte får gå på lådan för dom andra.
 
Sv: Katt kissar inne...

Vars(i vilket rum) ska man sätta denna Feliway?

Har en katt som jag haft problem med tidigare, då har det visat sig vara urinvägsinfektion (2ggr) och nu kissar och bajsar hon i sängarna igen.
Ska självklart ta henne till veterinären för att utesluta uvi, ska ringa på måndag och ta den första tid jag får.
Men om jag har kattlådan i hallen, ska jag då ha denna Feliway också där eller spelar det ingen roll vilket rum jag har den i?
Hur gör den så att katten inte kissar/bajsar i sängen utan bara i lådan?

Hon har som tur var låtit bli soffan än så länge, och jag hoppas att vi kan få bukt med detta för som det känns nu ser vi snart ingen annan utväg än att ta bort henne och jag vill verkligen inte det. Hon är så speciell och har sån personlighet, har aldrig haft en sånhär katt tidigare.

Men förstår inte varför hon gör såhär, aldrig på golvet bara i sängarna.
Det är såå himla äckligt. Fick slänga massa kuddar idag som inte gick in i tvättmaskinen. Hon hade kissat på alla. Och bajsat flera gånger i sängen såg det ut som. :(
Kattoan är nyrengjord, skurad (inte med nått konstigt medel) och ny sand i.

Har tidigare provat att ha 5 olika lådor med 5 olika sorts sand i och hon kissade ändå i sängen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 939
Senast: Fetaost
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 805
Senast: Fibusen
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 267
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp