Bukefalos 28 år!

Katt, kullar/år?

Mirraya

Trådstartare
Vi fick med två katter i husköpet och en av dem är en liten hona på ca 2 år. Vi flyttade in nu 1 maj och har inte hunnit med att fixa p-piller till henne... Nu har hankatterna samlats på vår gård och sambon rapporterade att hon sågs under vår bil med en friare och det enda som saknades var ciggen i mungipan... :angel: he he...

Ja, vi får väl konstatera att vi nu är för sent ute och att det blir en kull med ungar. Men, när kan man efter födseln börja ge henne p-piller alt. sterelisera henne? Hur bråttonm är det efter kullen med ungar/hur snart kan hon bli på smällen igen? Hur många kullar per år får en utekatt "normalt"?

Nej, hon kommer inte att få springa vind för våg och föröka sig. Men just nu är det mitt i flytten och vi han inte med helt enkellt! Jag har bara haft kastrerade hankatter tidigare så det här är lite av en ny värld med honkatten och dess ungar...
 
Sv: Katt, kullar/år?

Du kan kastrera henne direkt så blir det en abort samtidigt.
Hur tidigt du annars kan börja med p-piller vet jag inte.
 
Sv: Katt, kullar/år?

Jag håller med ovanstående, kastrera henne omgående så slipper ni problemen med en oplanerad huskattskull. :)
 
Sv: Katt, kullar/år?

Det tar ca 14 dagar efter parning innan dräktigheten väl är ett faktum så det finns fortfarande tid att kastrera henne. Även efter 14 dagar går det att kastrera, man gör en livmoderabort dvs. tar bort livmoder med cellklumpar för mycket mer än så är det inte tidigt i dräktigheten. Om det av något skäl skulle kännas bättre går det att ge henne abortspruta och sedan kastrera, men det blir lite bortkastade pengar för sprutan.

Om det inte är aktuellt och ni ger henne p-piller bör ni vara snabba med piller när hon fått ungarna. Min unghona började nu löpa 1½ vecka efter hon hade fått kull.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 590
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 177
Senast: kolblakkur
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 251
Senast: Asko
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 802
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp