Katt magrat mycket men verkar må prima..

Sanna25

Trådstartare
Har en katt som magrar. Äter som vanligt, sover som vanligt. Verkar må lika bra som tidigare men gått ner signifikant i vikt.

Någon som känner igen detta?

Har en katt som magrar. Äter som vanligt, sover som vanligt. Verkar må lika bra som tidigare men gått ner signifikant i vikt.

Någon som känner igen detta?
Har en som gick ned 10% av kroppsvikten rätt fort. Inne/ute-katt.
Det var troligen e-coli.
Utreddes för hiskligt massa pengar, var ju ett par år sedan men bara ett avföringsprov kostade då 3000.
Hon hade dock inga symptom på e-coli så jag antar att det dök upp i avföringsprovet.
De föreslog rektoskopi för att fastställa, men det skulle inte påverka behandlingen (endast tillföra stress) så jag avstod den.
De menade att det skulle läka ut själv.
Den fick inte antibiotika utan Fortiflora rekommenderades. Den fick det i ett par veckor, och sedan gick vikten stadigt upp.
Lycka till!

På äldre katter (osäker om det bara är honor) kan sköldkörtel börja bråka. Då är viktnedgång en av symptomen enligt vet. Då kan de även få större aptit, vilja äta hela tiden. Så om du märkt några sådana beteende kan det vara bra att det ett sköldkörtelsprov :)

På äldre katter (osäker om det bara är honor) kan sköldkörtel börja bråka. Då är viktnedgång en av symptomen enligt vet. Då kan de även få större aptit, vilja äta hela tiden. Så om du märkt några sådana beteende kan det vara bra att det ett sköldkörtelsprov :)
Hon är som vanligt utom att hon magrat.

Överaktiv sköldkörtel var det på min katt som oförklarligt gick ner i vikt trots att hon åt som vanligt. Går att medicinera och medicinen är inte särskilt dyr, min katt gick snabbt upp i vikt igen och nu märks det ingenting alls på henne, så länge hon får medicinen. Min klinik har en särskild undersökning för äldre katter, med blodprov för att kolla bla njurfunktion, lever och sköldkörtel.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har två kastrerade hankatter, 3 och 1 år. Även vår granne har två hankatter på 3 år. Dessa 4 katter har alltid gått bra ihop, lekt...
Svar
4
· Visningar
732
Senast: Sassy
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av demens på katt? Hur har det isåfall visat sig? Jag har en 13 årig hankatt som ändrat beteende och detta bara...
Svar
3
· Visningar
295
Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
953
Senast: Liten
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 31
  • Cushings syndrom hund

Katt, Andra Djur