Katt med artros

kolblakkur

Trådstartare
I helgen upptäckte vi att min 12,5 år gamla katt har ont när man klämmer honom över höften :( Han är totalt ohalt och hoppar upp och ner från möbler som förr men blir sur när man klämmer honom på höften som sagt. Äter och dricker som vanligt, inga konstigheter alls med honom i övrigt.

Skulle ringa och boka tid hos veterinär men de hade ingen i receptionen idag så ingen svarade. Ska försöka igen imorgon.

Med tanke på ålder så går tankarna direkt till artros och då ploppar det upp lite frågor hos mig:

- kan man hålla en katt med artros helt smärtfri?

- hur brukar behandling för artros se ut? Tänker om det är främst smärtlindring och t.ex Seraquin (?) som gäller först? Eller brukar man testa Cartrophen först?

- var ska man dra gränsen för vad som är drägligt anser ni? Jag får lite uppfattningen (när jag googlar) om att man tar ganska ”lätt” på smärta vid artros. Som att det ingår i att ha en äldre katt. Blir nyfiken på vad ni tycker.

Vill verkligen inte att katten ska ha ont och hålla kvar honom av egoistiska skäl :( Tänker att så länge han inte verkar ha ont av att bara vara (med eventuell smärtlindring) så får han hänga kvar. Är det ego?
 
Jag tänker att så länge han rör sig obehindrat och hoppar upp och ner så kan ju lite medicin göra att han hänger med länge till.
Man får vara observant på om han börjar tveka till att hoppa och verkar ha ont efter.
 
Troligen får du börja med NSAID, typ metacam/Onsior. Min ville dom sen testa kortisonspruta på. Nu var hon så ung och så dålig att det inte blev mer testat innan hon opererades, men jag hade velat testa Cartrophen annars.
Hoppas det går bra!
 
En av mina tidigare katter utvecklade artros på ålderns höst. Hon behandlades med Onsior och Cartrophen och var smärtfri i iaf 2 år. När hon sedan blev sämre fick hon somna in, men det är absolut värt att prova NSAID och Cartrophen.

Vad gäller kosttillskott är det bara Omega 3 som har tillräckliga evidens bakom sig för att man ska kunna säga att det har effekt mot artros och det kan du ju lägga till nu på en gång om du vill.
 
Vår gamla maincoon fick atros i bogen. Minns inte säkert men tror han var 11-12 år då. När jag såg på honom att han hade ont fick han metacam i några dagar och vi hade stående receptförnyelse hos veterinären så det var bara att ringa om nytt recept när det var slut och behovet uppstod. Han behövde inte konstant smärtlindring utan det var främst vid väderomslag eller om någon kringstrykande katt hade bråkat med honom. Det var också efter ett kattslagsmål som jag såg hälta första gången. Han klarade sig fint med lite lindring då och då och blev 18 år gammal. Vi gav grönläppad mussla ett år men det märktes ingen skillnad.
 

Liknande trådar

Katthälsa Misstänker att min katt som blir 15 nästa år, drabbats av artros i tår/tassar/framben samt höft. Han hoppar upp och ner på möbler som en...
2
Svar
32
· Visningar
4 138
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 529
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp