Bukefalos 28 år!

Katt med diarré

N

naturElle

Vår katt har haft diarré till o från sen vi hämtade hem honom i augusti. Vi har försökt med det mesta: byta foder, torrt foder, blött foder, tagit bort maten ett dygn, kokt fisk, avmaskning, mm.

Han föddes i ett kostall o när vi hämtade honom hade han i princip inte blivit hanterad alls.
Vi maskade av honom direkt. Två månader senare upptäckte vi mask i avföringen. Ny avmaskning. För en månad sen kräktes han upp maskar. Ny avmaskning. Han är innekatt o då tycker man att han inte borde få mask... För att vara säkra på att masken försvunnit ha vi kört ännu en avmaskning med annat preparat eftersom vi misstänker att masken kan ha blivit resistent mot Axilur som vi körde de tre första gångerna.

MEN han har fortfarande diarré...

I övrigt är han hur pigg o kry som helst. Hans allmäntillstånd har aldrig varit dåligt. Det är det som gör mig bekymrad. Om han varit dålig hade det ju märkts.

Han har inte diarré JÄMT men tillräckligt ofta för att jag ska tycka det är konstigt.

Han dricker väldigt mycket men han gör det i samband med att han leker i badkaret eller vasken.

Vad tror ni?
 
Sv: Katt med diarré

Min katt hade diarré väldigt ofta förut och jag kom på att det var för att han gick och slickade tallrikarna efter att vi hade ätit. Ibland var man inte så noga med att skölja av och ställa ner direkt i diskmaskinen. Numera måste vi göra så annars går han och slickar och får diarré.

Kanske det inte är så lätt i ert fall men det kan vara värt en tanke. :)
 
Sv: Katt med diarré

Aah! Ja så kan det vara! Min dotter är 10 månader o tappar ju ganska mycket mat när hon äter. Det ligger jämt bröd o andra matrester runt hennes stol o katten är ju gärna där o tuggar i sig. Hmm ska kolla upp det! Tack!
 
Sv: Katt med diarré

Känns onödigt när kattens allmäntillstånd är bra. Hade han verkat sjuk så självklart.
 
Sv: Katt med diarré

Om din HUND hade haft diaree som valp och sedan konstant i fem månader... Hade du avvaktat även då?
Eller om du själv varit risig i magen i fem månader?!

Boka tid hos vet!!

/Swat
 
Sv: Katt med diarré

Nja nu har det ju inte varit konstant.

Med lite is i magen istället för att rusa till vet så har jag efter första tipset i tråden kollat så att katten inte äter mat som dottern slänger på golvet o genast visade det resultat, dvs inte lös i magen längre. Han har heller inte fått tillgång till badkar.

Efter många panikbesök hos veterinär där det sen har visat sig att vara ingenting har jag lärt mig att vänta liiite. Och oj vad pengar jag har sparat in på det.

Och ja, jag är likadan med mina besök hos läkare.
 
Sv: Katt med diarré

fast avakta lite, katten har haft diarré från o till sen augusti.
Hellre veterinären en gång för mkt än en gång för lite. Har man inte de pengarna ska man inte ha djur!
Jag tycker det är fruktansvärt illa mot djuret!
 
Sv: Katt med diarré

Ja men fint då. Jag är taskig mot katten.
 
Sv: Katt med diarré

ja det tycker jag o det står jag för.
Hade du varit en vän till mig o pratat om detta då hade jag sagt åt dig på skarpen.
Djuren har inte valt att bo hos oss därför ska vi göra allt vi kan för dem, det är vårt ansvar som djurägare.
 
Sv: Katt med diarré

Nu vet jag inte om jag läser dåligt men inte står det att katten konstant har haft dålig mage?

Till och från men pigg i övrigt låter väl som vem som helst som käkar för mycket skräpmat...
 
Sv: Katt med diarré

Nä precis, han är inte konstant dålig i magen. Det har varit till o från.

Och denna elaka människa har idag gått genom hela staden för att köpa ett specialfoder till katten. Så nu får vi se. :)
 
Sv: Katt med diarré

Men om det nu var en så enkel lösning som lite dietfoder... Borde inte den tanken slagit dej för 4,5 månader sedan??

Kattungar - som alla andra unga djur - kan få allvarliga långsiktiga hälsoeffekter av ständigt återkommande diareer!

En kattunge som fötts i ett stall kan dessutom ha fått en övertillväxt av vissa bakterier i tarmen - pga bristfällig utfodring, ingen avmaskning osv. Detta kan enkelt åtgärdas av en antibiotika kur och bra kost!

Att avvakta en diaree i nästan ett halvår känns både slarvigt och ruskigt "onödigt"!

/Swat - som inte heller springer till veterinären/läkaren dagligen, men som inte heller hoppas att skador/sjukdommar skall läka ut av sej själva och av den orsaken väntar månad efter månad trots tydliga indikationer på att något är fel!
 
Sv: Katt med diarré

det trodde jag du gjort för länge sedan, skrämmande.

Håller helt med swat.
 
Sv: Katt med diarré

Och jag blev snabbt påmind om varför jag slutade läsa trådar på bukefalos... Bison-varför skriver du när du inte har någon hjälp att komma med? Tror du att man lyssnar på en person som hugger som du gör?
 
Sv: Katt med diarré

Att ta katten till vet är för mig helt självklart om en katt haft upprepade diarer i flera månader.
Jag gullar inte folk som inte tar väl hand om sina djur.
 
Sv: Katt med diarré

Som sagt, inte diarré KONSTANT o inte i månader.

Om jag hade varit oroad hade veterinär fått kolla, givetvis. Men en katt som är pigg, glad, i bra hull, äter o dricker, rör på sig, busar o leker är i mina ögon inte en sjuk katt.
Diarrén de första gångerna måste ha berott på mask som inte dött vid de första avmaskningarna. Alltså hade vi åtgärdat ett problem men medicinen inte bitit på masken.
Denna gången försvann diarrén så fort vi kollade upp vad han åt, inte lät honom dricka hejdlöst i badkar o avlopp (han drar loss golvbrunnen o dricker i avloppet till badkaret). Nu har jag köpt ett Hills foder o så får vi hoppas att det funkar. Förmodligen är han överkänslig mot något.

Så, kan denna diskussion avslutas nu? Jag är ingen elak jävel som låter ett djur ligga halvdöd i mitt hem. Varför idiotförklaras alla på forum alltid? Varför räknar man med att alla är idioter med det samma?

Jag tackar Isis för rådet om maten. Tackar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 544
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 361
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 084
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp