Katt med ev autoimmun sjukdom.

Megara får inte lämna blod eftersom hon väger för lite. Annars skulle jag åkt in med henne. Skulle dock fasa för själva proceduren.
 
Jag tror att det är de höga kraven som gör att folk drar sig. Även om de säkert är befogade, är de flesta kända b-katter avelskatter. Det och att man måste åka in rätt akut vad det verkar, kattblod går inte att lagra läser jag?

Stämmer att kattbild har mycket kort hållbarhet. Har man ett gäng A-katter kan man hålla ett lager blod, men b-blodgivare får man kalla in akut när de behövs pga att det är en så ovanlig blodgrupp.
 
FB_IMG_1427730657739.jpg
 
En kompis till mig hörde av sig nyss. Hennes britt ligger inlagd och veterinären vet inte riktigt vad som är fel. Fick tillåtelse att fråga här, kanske nån som känner igen. Så här skrev hon:

"
Vill bara förvarna lite så du är förberedd... Det verkar inte gå bra det här 😭 han ser ut att ha en autoimmun sjukdom som förstör blodkropparna. Värdet hade sjunkit från 14 till 12 sen igår och de kan inte se att han bildar nya. De vet inte varför, o jag fick ta ett beslut på stående fot om vi skulle prova behandling med cortison och antibiotika eller avbryta. 😭 Jag valde att prova, vi måste ge honom en chans. De tar nya prover i morgon bitti. Om han inte svarar på behandling finns det inget att göra. Han kan inte få blod, efter han som britt har blodgrupp B, som är väldigt ovanlig här i landet.
Om vi har tur så funkar insatsen, och värdena stiger. En del katter kan leva ett tag med sånt här, under medicinering under förutsättning att de inte mår alltför dåligt när de har skov. Om de blir så dåliga under skoven som han är nu kommer det inte funka, för hjärtat tar stryk av det."

Är det nån som har nån idé? Vi greppar halmstrån nu.

Symptomen är tydligen väldigt lika mykoplasma haemofelis, men de hittar inget sånt i proverna.
Har oxå en katt med autoimmunsjukdom som attackerar huden å han står på kortison när han har sina skor å det fungerar
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 255
Hästvård Är så himla ledsen, har en häst som verkar råka ut för ALLT. För ett år sedan hade han en enorm blåsa i svalget som gjorde att han...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp