Katt med förhöjda njurvärden

Rhinos

Trådstartare
Vi har en katt som är runt 7 år gammal. Vi vet inte exakt eftersom vi fick honom från ett katthem. Vi har haft honom i 6 år och han har i stort sett haft problem med sina tänder hela tiden vi haft honom. Han har därför fått gå till veterinären regelbundet och han har även fått dra ut tänder tre år i rad pga tandlossning. Han har inflammerat tandkött och jag antar att det är det som orsakar tandlossningen.

Igår var det dags för hans årliga kontroll igen och veterinären tog ett blodprov för att kolla hans njur- och levervärden i samma veva. Det visade sig att han hade något förhöjda njurvärden och vi blev rekommenderade att ge honom njurfoder. Vi har alltid gett honom blötmat med så högt köttinnehåll som möjligt.

Det här är helt nytt för mig och undrar vad ni har för erfarenheter av katter med nedsatta njurar? Har de drabbats av andra problem pga detta? Hur har deras livskvalitet varit?
 
Vi har haft några äldre katter (15+) med njurproblem och en yngre som vi tyvärr inte upptäckte det i tid på- helt enkelt för att det inte fanns o min värld att en yngre katt skulle få det.
De två äldre sattes på njurfoder och vi märkte direkt att de blev bättre och de levde ytterligare 2-3 år och blev båda runt 18. Om du sätter din katt på rätt diet nu finns goda chanser att han får många bra år till :)!
 
Vi har haft några äldre katter (15+) med njurproblem och en yngre som vi tyvärr inte upptäckte det i tid på- helt enkelt för att det inte fanns o min värld att en yngre katt skulle få det.
De två äldre sattes på njurfoder och vi märkte direkt att de blev bättre och de levde ytterligare 2-3 år och blev båda runt 18. Om du sätter din katt på rätt diet nu finns goda chanser att han får många bra år till :)!
Tack för svaret, och vad skönt att dina katter fick ytterligare några år med bra foder :). Jag har ju hört talas om att äldre katter och katter som äter torrfoder kan få problem med njurarna. Därför blev jag förvånad att värdena var högre än normalt. Vi har inte märkt några symptom på att njurarna skulle vara dåliga, förutom att tandproblemen då, så jag hoppas att han blir bättre i munnen framöver.
 
  • Gilla
Reactions: ako

Liknande trådar

Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 581
Senast: clusia
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av en katt som bara har en njure? Upptäcktes som bifynd vid UL av buk av annan anledning. Njurvärde idag...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: aida
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Katthälsa Är idag jourhem åt två katter, en med TR/forl. Nu när dem varit här ett tag har jag ju börjat fästa mig vid dem och vi funderar på att...
2
Svar
35
· Visningar
2 661
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp