Katt med njursvikt

MissPopcorn

Trådstartare
Hej,

Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en ungefärlig ålder). För två år sedan fick vi veta att hon har begynnande njursvikt och hon blev satt på specialfoder (Hills K/D) samt en halv tablett Fortekor vet.

Tyvärr var hon tidigare väldigt trind och vägde cirka 5,5 kg. Idag väger hon 3,2 kg. Det är en vanlig bondkatt och min första katt, så jag har inte så bra koll på vad en katt skall väga - är detta en låg vikt? Katten är väldigt fin och glansig i pälsen och verkar må bra, men jag blir orolig för hennes viktnedgång.

Jag funderar även över maten. Jag har sett att "Eukanuba Cat Veterinary Diets Renal", "Purina Veterinary Diets Feline" och "Royal Canin Veterinary Diets Cat Renal"/"Royal Canin Veterinary Diets Cat Renal Special" finns att ge till njursjuka katter, är det någon skillnad mellan Hills, Eukanuba, Purina och Royal Canins mat? Pris spelar ingen roll bara katten får det som är bäst för henne.

Angående Royal Canins alternativ, vad är det för skillnad mellan dem?

Så till en annan fråga angående hennes klor som har börjat växa som i en "båge" och jag är rädd för att de skall växa in i trampdynan. Är det åldersrelaterat/något att oroa sig för att de börjar växa såhär? De är också väldigt tjocka så jag har svårt att se hur mycket jag törs klippa dem.

Jag är väldigt tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Katt med njursvikt

Det som är det viktiga för en katt med njursvikt är att minska på mängden protein då detta påverkar njurarna.

De flesta foder som finns på marknaden för njursjuka katter är likvärdiga.
Angående Renal och Renal special så är det i första hand Renal man ska välja, då Renal special inte är lika bra (innehåller mer protein och har därmed bättre smaklighet).
De flesta varianter finns även som blötfoder.
 
Sv: Katt med njursvikt

3,2 kg är en bra vikt för en medelstor honkatt. Ser hon inte mager ut och inte heller känns mager är det nog bra.

De kommersiella njurfodren är utvecklade efter samma principer så du kan ge av dem alla om du vill.
 
Sv: Katt med njursvikt

Tack så mycket för svaret!

Jag har jämfört näringsvärden på de olika torrfodren och sett att RC har lägst råprotein och även fosfor, gör det fodret till aningen bättre än de andra eller är det så pass liten skillnad att de är helt likvärdiga?

Är det ok att blanda olika torrfoder, d.v.s. att jag köper olika sorter njurfoder för att variera smak?

Jag tycker inte att katten är mager men med tanke på att hon har varit överviktig ser hon i mina ögon väldigt liten ut nu jämfört med tidigare. Hennes päls är väldigt blank och fin. Hon luktar lite illa ur munnen, sover ganska mycket och har börjat höra lite sämre, men annars är hon pigg och verkar må bra.
 
Sv: Katt med njursvikt

Vad som är bäst beror på i vilket stadie av njursvikt katten befinner sig. I de mildaste stadierna finns det inga belägg för att en låg proteinhalt egentligen har en positiv effekt på kattens välmående utan det är främst viktigt i ett senare skede av sjukdomen.

Sedan är det alltid så att det är viktigare ATT katten äter än VAD den äter. Många katter med njursvikt tappar mycket vikt, år illa pga. sjukdomen osv. och då är det absolut allra viktigaste att de äter. Om din katt fortsätter tappa vikt bör fokus lägga på att stoppa viktminskningen och hålla henne i bra hull.

Och ja, det är okej att blanda olika njurfoder.
 
Sv: Katt med njursvikt

Tack så mycket för svar, det betyder väldigt mycket för mig!

Vi har tagit blodprov på katten vid tre tillfället med värdena nedan.

2012-05-08:
UREA 13,7 mmol/L
CREA 263 umol/L
ALT 32 U/L
GLU 12,44 mmol/L

Hon blev ordinerad speciell mat för njurarna och har sedan första kontrollen ätit Hill's K/D-torrfoder samt K/D- och Royal Canin Renal Feline-blötmat.

2012-08-02:
UREA 9,2 mmol/L
CREA 192 umol/L
ALT 32 U/L
GLU 8,12 mmol/L

Tredje testet gjordes i 2013-08-21 med en annan maskin som läser av blodprovet, om det kan ha någon inverkan:
BUN: 17,2 (vad jag förstår är detta samma som UREA?)
GLU: 6,5
ALP: 0,98
T PRO: 65
GPT: 1,07
CRE: 182

Efter tredje gången blev hon ordinerad 0,5 tablett Fortekor vet. dagligen. Vi kommer att göra ett fjärde blodprov om några månader. Tyvärr säger inte värdena mig så mycket så jag vet själv inte i hur pass illa stadie hon är i. Hon verkar dock må bra, dricker inte mer än hon har gjort tidigare, har inga problem med toalettbestyren, har glansig päls, tycker om att vara ute och röra sig på gården o.s.v. Det enda är viktminskningen som i och för sig behövdes eftersom hon var trind förut men nu vill jag inte att hon skall gå ner mer i vikt.

Jag skall prova köpa flera sorters torrfoder samt blötmat till henne och se vilket foder hon tycker bäst om.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt med njursvikt

Jag är ingen veterinär, men enligt mina källor befinner sig din katt i stadie 2. Hon har gått från stadie 3 till 2. Skalan går från 1 till 4 där 1 är den mildaste formen och 4 den allvarligaste.
 
Sv: Katt med njursvikt

Bär jag fick hem kattens nya njurdietfoder (Eukanuba och Royal Canin) satt jag fram tre skålar torrfoder till katten, då jag även bjöd henne sitt gamla Hills K/D-foder. Resultatet var att hon ratade Hills och Eukanuba och petade i sig litegrann av Royal Canin. Hon äter dock inte mycket, trots att hon fortsatt har fått alla tre sorter att välja mellan. Även blötfoder av olika märken och i olika smaker funkar sådär, hon slickar gärna av såsen men själva bitarna lämnar hon. Om blötmaten är i patéform så slickar hon litegrann på det, men äter inte upp den portion hon får.

Jag har beställt tid hos min veterinär för att kolla nytt blodprov på tisdag. Jag vill även få en bedömning av hennes vikt. Ryggraden känns men som jag delvis skrev tidigare så är hon fortfarande blank och fin i pälsen, kräks inte, gör sina toalettbestyr som vanligt och dricker som hon alltid har gjort (varken mer eller mindre). Hon sover ganska mycket, men det har hon alltid gjort och då särskilt på vinterhalvåret när hon inte så gärna går ut. De vårdagar som har passerat har hon varit ut på små utflykter.

Jag är orolig för att hon inte äter. Hon är gärna med och tigger i köket, men så petar hon bara i det som bjuds. Igår beställde jag hem njurdietfoder från Purina och Specific, för att prova dessa. Nästa steg blir att prova Royal Canins specialsort av njurdietfoder.

Väntan till tisdag och veterinärbesöket känns hemsk. Jag är som vid alla återbesök så rädd för att värdena skall vara skyhöga.

Veterinären sa att det var vanligt att katter med njursvikt inte gillade dietfodret. Han började prata om en pasta som man kan lägga ovanpå fodret (fosfathämmare, tror jag han benämnde den). Vad är det här för något? Skall den göra njurfodret godare eller är det något vi kan ge tillsammans med vanligt, icke-dietfoder?

Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få om min katts hälsa!
 
Sv: Katt med njursvikt

Ja om katten inte äter tillräckligt av njurfodren så är det bara att ge henne vilken annan mat som hon faktiskt äter av. Hon måste ju få i sig mat annars kommer hon bli sjuk för att hon inte äter tillräckligt.

Fosfathämmare kan man ge om katten har förhöjda fosfatvärden vilket är vanligt hos njurkatter, men alla har det inte så det är viktigt att kolla detta innan man börjar ge det.
 
Sv: Katt med njursvikt

Något som kan funka för aptiten är att ta t ex kyckling (eller nåt annat som luktar en del som katten tycker är gott) och torrfodret i en plastpåse, knyta igenom och sen "skaka runt" osv, och låta den ligga i kylskåpet över natten. Torrfodret kommer då att lukta och i viss mån smaka kyckling (eller vad man hade). Funkar för en del katter.

Min äter ju tacksamt nog sitt foder, men när jag skaffade en kattunge så kom han ju på att det fodret luktade mycket godare (han kommer inte åt det) och skulle prompt ha det. Då funkade det att få igång honom att äta igen med kycklingtricket.

(Min blir tyvärr dålig ganska snabbt om han äter annan mat än dietmaten).

Vad gäller vikt/hull förresten, så min hane vägde 4 kg i normalt hull innan njurarna gav symptom. Han tappade grymt mycket jättefort vid symptomdebut, men la på sig en del av det. Dock inte allt. Minns ett besök hos vet då han vägde 3,2 kg - och vet tyckte att så länge han håller sig över 3 kg är det okej så länge han mår bra. Dvs då kolla mer på hur katten mår än hullet. Men att om han gick under 3 kg så nja..

Så åtminstone i min herres fall så tyckte veterinären 25% undervikt (1 kg) var okej om katten mådde bra, men ville inte se mer undervikt än så.
 
Sv: Katt med njursvikt

Tack för tipset om att smaksätta torrfodret på det viset!

Angående fosfathämmare och det här med njurfoder. Om katten har höjda UREA- och CREA-värden, men ok fosfatvärde, finns det alltså inget mer att göra än att ge vanlig kost och låta kattens njurar bli sämre om nu katten inte heller vill äta av de nya njurdietfodren som jag har beställt?

Finns det något "vanligt" foder som är bättre än andra att ge ifall att jag inte lyckas hitta något njurdietfoder som hon gillar?

Det här är bland det värsta jag har varit med om. Att se min tidigare så matglada katt bara peta i maten...

Tack snälla ni för era svar!
 
Sv: Katt med njursvikt

Tack för tipset om att smaksätta torrfodret på det viset!

Angående fosfathämmare och det här med njurfoder. Om katten har höjda UREA- och CREA-värden, men ok fosfatvärde, finns det alltså inget mer att göra än att ge vanlig kost och låta kattens njurar bli sämre om nu katten inte heller vill äta av de nya njurdietfodren som jag har beställt?

Finns det något "vanligt" foder som är bättre än andra att ge ifall att jag inte lyckas hitta något njurdietfoder som hon gillar?

Det här är bland det värsta jag har varit med om. Att se min tidigare så matglada katt bara peta i maten...

Tack snälla ni för era svar!

Precis, fosfathämmare har ingen effekt på urea- och creatininvärden. Det ges bara för att hämma fosfatupptaget så att fosfathalten i blodet sjunker.

Bland vanliga foder kan du ju försöka att hålla dig borta från högproteinfodren, men runt 32% proteinkan ändå funka bra förutsatt att det är en bra proteinkälla. Undvik foder med köttbiprodukter då de ofta innehåller protein av lägre kvalité. Hög fetthalt, över 20%. Du kan även prova att blanda någon mat hon faktiskt gillar med njurfoder eller krossa kattmyntagodis, jästtabletter eller vad hon nu kan tänkas gilla över njurfoder.

Men det behöver inte vara världens undergång att hon äter vanlig kattmat. Det viktigaste för min del är att katterna har en god livskvalité och kan det inte uppnås med den mat de behöver för ett långt liv så får det väl bli så. Då får livet bli lite kortare men trevligare.
 
Sv: Katt med njursvikt

Finns det något speciellt märke och sort på/av bra vanligt foder att ge, om nu inte njurfodret fungerar? Tar tacksamt emot tips!

Absolut, jag håller helt med om att det viktigaste är att katten mår bra och faktiskt äter.

Under dagen har jag lyckats lirka i henne cirka 40 torrfoderkotter (Royal Canin) och tre mindre portioner blötmat. Jag har ställt fram en stor portion blötmat och såklart fri tillgång på torrfoder (som hon alltid har) till natten. Hon har alltid ätit som bäst nattetid.

Än en gång, stort tack för svar!
 
Sv: Katt med njursvikt

Jag skulle nog bara köra på ett standardfoder från djuraffären till att börja med. Animaliskt protein, animaliskt fett, ris... max 32% protein och minst 20% fett. Keep it simple, inga konstiga ingredienser. Det bör finnas ganska många foder där. Eukanuba, James Wellbeloved och liknande foder.
 
Sv: Katt med njursvikt

Tack för svar!

Det slog mig precis att jag inte har frågat veterinären om jag skall ge min katt sin dagliga halva tablett Fortekor den morgonen vi skall till veterinären (tisdag klockan 9.00) och ta prover? Jag har även hört att katten skall fasta innan provtagning. Jag har inte fått någon information om detta från min veterinär. Vad gäller egentligen?

Igår gav jag min katt mat i sängen och studerade henne noga. Hon verkar ha svårt att tugga. Blötmaten slickar hon mest på. Är det bitar i sås slickar hon av såsen. Är det paté slickar hon bara på den. Torrfoderkottarna svalde hon antingen hela, tuggade men tappade ut någon liten bit eller så tuggade hon "tomt" när hon hade tuggat klart på en kotte (ungefär som om något hade fastnat mellan tänderna och hon försökte få bort det). Några kottar tuggade hon dock utan problem.

Idag gav jag henne lite kokt fisk (hennes favoritmat). Hon slickade på fisken och tuggade i sig litegrann, men hon verkar inte vilja tugga. Jag skall prova att mixa maten och se om hon äter då.
 
Sv: Katt med njursvikt

Ring till veterinären och fråga om medicinen ska ges som vanligt och om hon ska fastas.

Tror du att katten har ont av att tugga är det viktigt att du säger det till veterinären så kan munnen och tänderna kollas lite extra.
 
Sv: Katt med njursvikt

Tyvärr jobbar inte veterinären i morgon och egentligen inte på tisdag heller, så jag tror inte det går att ringa honom men jag skall försöka. Han jobbar endast deltid och inte alla dagar i veckan på sin praktik, men han bokade ändå in min katt under en ledig dag. Det var ju väldigt dumt av mig att inte fråga om katten skulle ha sin tablett som vanligt på morgonen och även angående fastandet.

Nu har jag provat att mixa blötmaten och katten slickade i sig en matsked mixad fisk och tre matskedar mixad njurdietmat. Det är mer än hon har ätit på väldigt länge. Jag skall absolut be veterinären kolla tänderna extra.
 
Sv: Katt med njursvikt

Nu har vi varit hos veterinären och värdena såg ut såhär:

BUN: 12,6
GLU: 8,1 (katten var dock lite stressad)
ALP: 1,42
T PRO: 62
GPT: 1,77
CREA: 181

Njurvärdena hade alltså gått ner. Dock var det som vi misstänkte ett fel i munnen på katten - hon har FORL/TR och en tand måste dras ut. En annan tand hade hon tappat själv och vi har inte märkt någonting. Hon fick nu Vetrimoxin som hon skall äta två gånger/dag i tio dagar och Metacam som hon skall äta en gång/dag i sju dagar. Vi skall tillbaka om cirka två veckor och då skall hon sövas och tanden skall dras ut. Jag är jätterädd för sövningsmomentet men tanden måste ju ut.

Vi fortsätter att mixa blötmat så att hon kan slicka i sig mat, så hoppas jag att utdragning av tanden kommer att hjälpa henne att kunna äta ordentligt igen sedan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 235
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 419
Senast: Fille
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 054
I
Katthälsa Hej! jag har en liten 19-årig kisse som fick njursvikt i höstas. Har sen dess krånglat med alla de sorters njurfoder som jag känner...
Svar
2
· Visningar
8 546
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp