Bukefalos 28 år!

Katt med tratt...

_Viva_

Trådstartare
Eller tratt med katt?
Mina missar var hos veterinären igår och vart kastrerade och id-märkta så nu är båda försedda med tratt på huvudet samt med "hoppförbud".
De båda flickorna bor i köket nu eftersom det är det minst möblerade rummet. Tratten fastnar ju i allt! Brukar katter vänja sig vid att äta/dricka med tratt? Mina klarar det inte, skålar tippar, vatten rinner över golvet och maten hamnar överallt utom i munnen.
Sen får de inte hoppa upp och ner eftersom det kan bli för stora påfrestningar på bukväggen, men hur lätt är det att bestämma över en katt att den inte får hoppa upp på bänken eller bordet? Så nu sitter de i transportburarna när jag inte är hemma och kan vaka över dem. Inte så skoj för dem när de inte ens kan gå på lådan vid behov. :(
Hur löste ni problemet? När fick era katter hoppa och busa som vanligt?
Sen visade det sig att en av kissarna hade ungar i magen, 55 dygn gamla enligt veterinären. :o Det hade vi ingen aning om, hon har inte varit direkt tjock och dessutom ätit p-piller sedan 6 månaders ålder, hon är nu 7,5 månader. Har inte visat tecken på att löpa (vilket hennes syster gjorde, därav fick de båda p-piller)
Den andra kissen hittade de dessutom bara en äggstock på, och efter ytterligare undersökning konstaterade de att hon endast hade en njure med. :eek:
 
Mina katter hade inte hoppförbud när de hade tagit bort juvertumörer och livmoder. De tog det lugnt i början först av sig själva, det gjorde ont att hoppa.

maten la jag på ett litet fat. vattnet fick de i sig ändå. Ena katten klarade sig utan tratt, hon lät såren vara. Minsta katten tog av sig tratten för hon har så litet huvud, det gick inte att knyta ihop hårt nog :crazy: så för dem gick det ju bra. Men en katt hade tratt och hon lärde sig äta och dricka fort.

M.
 
Mina kattdamer behövde inte alls någon tratt när de blev kastrerade. Enligt min vet så behövs tratt bara om katterna inte låter såret va och bet i stygnen.
 
Mina behövde inte heller ngn tratt. Fick inte heller hoppförbud. De tog det själva lite lugnare än vanligt i ca 2 veckor.

Det är nu ca 4 veckor sedan som de blev id märkta och kastrerade, såren har läkt jättefint och tråden har lossnat. Men magarna är fortfarande bara på päls. Matte tycker det är så härligt att snosa på skinnvecken som är där :angel:.
 
Trodde aldrig att vår ena kisse skulle acceptera tratten. hon hade ett dm-långt sår och drän så det var tvunget ha tratt. Dessutom vig så i i bomben så vi fick öka på trattstorleken.

Här är en som tycker synd om sig själv.

Det 3 första dagarna fick jag ta av tratten när hon skulle äta/dricka, annars vägrade hon. Men hon vande sig till slut och fick en bra teknik genom att placera tratten runt mat/vattenskålen. Bäst gick det med små lite djupa skålar för dom tvingade henne att stoppa nosen rakt ner.
 
De flesta katter vänjer sig efter ett tag... :) Även om det ser för ömkligt ut i början.

När en av de honor jag hyst tillfälligt kastrerades och hon vägrade gå i tratt trädde jag ett stödbandage över henne. Klippte håll för benen bara och såg till att det inte låg för tajt. Men det var inte heller så populärt, fast det har funkat på andra.

Har du ingen stor hundbur du kan få låna någonstans? I den får du plats med toalåda, mat+vatten och sovplats till kissarna när du inte är hemma.
 
Imorse satt ena kissen nöjt på köksbordet när jag kom in i köket. Hon måste ha stoppat ut tassen och öppnat buren åt sig själv. Syster satt i sin bur och pep ömkligt.
Så jag ringde vet och vi kom fram till att det är bättre med två lyckliga katter lösa som ev hoppar lite än två olyckliga stackare i bur.
Så nu är de lösa och mycket gladare.
 
Nu funkar det nog bra ändå för dig, men måste kissarna vara instängda gör man lätt en fin lite större bur av kompostgaller, som man "bygger ihop" med eltejp och som lås t.ex. 2 gamla "snabel"hakar från kasserade grimmor/grimskaft ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Min 6årige katt har slutat att äta och är sig inte lik heller. Så vi åkte till veterinären i måndags eftermiddag (och jag gick emot min...
Svar
2
· Visningar
1 008
Senast: Myzan87
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 822
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 377
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp