Bukefalos 28 år!

katt med två huvuden?

Breccia_

Trådstartare
:crazy:
när vi kom hem imorse till min kompis upptäckte vi att hennes katt hade så gott som två huvuden, han var sjukt svullen på vänstra ansiktshalvan (iaf ett halvt huvud till ser det ut som) och det går från någonstans nedanför örat, fram till nosen och ner under hakan en bit.
han har inte ont, han kliar på det o.s.v.
han äter och dricker och är som vanligt.
vad tror ni att det kan vara? ett insektsbett kanske?
hittade ingen fästing nånstans på huvet heller...
skulle vara trevligt o veta, han ser ganska grotesk ut!
 
Sv: katt med två huvuden?

kan vara ormbett el dyl....jag skulle nog försöka få kontakt med vet så den inte svullnar i andningsvägarna....
 
Sv: katt med två huvuden?

men det är inget sår eller något sånt, det är bara svårt (hård svullnad dock, inte mjuk). borde det inte vara sår efter ormbett? :crazy:
 
Sv: katt med två huvuden?

Getingstick kan också ge hårda svullnader.
 
Sv: katt med två huvuden?

men känns det inte som ett litet bett någonstans då? eller jag vet inte... men jag får alltid som ett litet stick när jag blivit geting... vad-man-nu-blir. så man känner det.
han andas normalt o allt
 
Sv: katt med två huvuden?

Tycker mer det låter som ormbett pga den kraftiga svullnaden. Getingstick är normalt ofarligt för katt, andningsvägarna brukar i regel inte svullna då...Vid ormbett är det inte säkert du ser själva stället där hugget tagit. Om jag vore du skulle jag försöka få tag på veterinären ganska omgående och se till att katten håller sig i stillhet.
 
Sv: katt med två huvuden?

alltså det är inte luftvägarna som är svullna, mer under ögat fram till nosen (om ni förstår hur jag menar). han spinner och andas som vanligt. han tycker jättemycket om när man kliar på honom, kliar ormbett? :crazy: vi märkte nyss oxå att han stinker i munnen (riktigt riktigt mycket!) han verkar ganska nöjd... vi tänkte tandvärk ett tag men det borde inte vara skönt o bli kliad på.
 
Sv: katt med två huvuden?

jamen åk in med katten.. svullnader lägger sej om det är ofarligt men jag skulle inte chansa och sitta och dividera på ett forum om katten fått i sej ormgift eller nått annat mindre bra.
 
Sv: katt med två huvuden?

liten uppdatering bara...
ang. svullnaden/bulan så visade det sig att det var en varböld, dom visste inte varför den hade kommit eller så.
han åt penicillin fr.o.m. lördag/söndag (vet inte riktigt, inte min katt) men idag var dom inne o då kollade dom njur&lever-värden och dom var väldigt dåliga (han har rasat i vikt på senaste tiden) och dom tyckte det var bäst att ta bort honom.
men han blev ändå 15 år och var pigg in i det sista och mådde faktiskt inte dåligt nu på slutet, han åt mosade fiskbullar i sås och sitt älskade penicillin.
R.I.P. Adolf!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 063
Senast: _Taggis_
·
N
Katthälsa Den ena åkte på rännskita vid hemkomst, det fixade vi med lite överkokt ris och lite kokt torsk på ett jehu... den mår bra nu. Men...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: NordicKnight
·
S
Övr. Katt När gammelkatten hade varit inne och sovit i sängen, så låg det en massa konstiga djur där sen (när katten gått iväg). De var kolsvarta...
2
Svar
29
· Visningar
10 134
Senast: Skuggabaldur
·
Övr. Katt *Något lång tråd* I huset mitt bor det en röd katt. Har berättat lite om honom i en av mina gamla trådar. Hans ägare verkar inte bry...
Svar
10
· Visningar
1 115
Senast: Sastra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp